Byte av downpipe ST205 Celica GT4
- Cryo
- Inlägg: 212
- Blev medlem: sön 02 aug 2009, 18:16:29
- Bilmodell: Celica GT Four
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Jönköping
- Land (Country): Sverige
Byte av downpipe ST205 Celica GT4
Har en frågande angående ett framtida byte av downpipe för mera effekt.
Downpipen är ju en flaskhals original, då catten sitter där med mera...
MEN, lambdan sitter ju också i katten... och vart gör man isf av den när man tar bort katten o gamla downpipen o ersätter med 3"???
Går det koppla förbi eller något annat smart kanske?
Grenrör, hur ser dessa ut original? Har inte skruvat bort värmesköld o tittat än. Ger det mycket eller något att byta dessa med?
Downpipen är ju en flaskhals original, då catten sitter där med mera...
MEN, lambdan sitter ju också i katten... och vart gör man isf av den när man tar bort katten o gamla downpipen o ersätter med 3"???
Går det koppla förbi eller något annat smart kanske?
Grenrör, hur ser dessa ut original? Har inte skruvat bort värmesköld o tittat än. Ger det mycket eller något att byta dessa med?
- amby
- Pay User
- Inlägg: 832
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
- Bilmodell: Celica GT4
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Jönköping
- Land (Country): Sverige
- Ort: Jönköping
Re: Byte av downpipe ST205 Celica GT4
Dom flesta dp har utag för lambda sond. Så det ska inte vara några problem..
På st185 sitter lambda sonden en bit ovan katten och på min XS-power dp sitter den på mer eller mindre exakt samma ställe..
Ta en titt på den här första bästa jag hitta på ebay
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Celica-G ... ccessories
På st185 sitter lambda sonden en bit ovan katten och på min XS-power dp sitter den på mer eller mindre exakt samma ställe..
Ta en titt på den här första bästa jag hitta på ebay
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Celica-G ... ccessories
- Cryo
- Inlägg: 212
- Blev medlem: sön 02 aug 2009, 18:16:29
- Bilmodell: Celica GT Four
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Jönköping
- Land (Country): Sverige
Re: Byte av downpipe ST205 Celica GT4
tackar =)amby skrev:Dom flesta dp har utag för lambda sond. Så det ska inte vara några problem..
På st185 sitter lambda sonden en bit ovan katten och på min XS-power dp sitter den på mer eller mindre exakt samma ställe..
Ta en titt på den här första bästa jag hitta på ebay
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Celica-G ... ccessories
- Larco
- Inlägg: 1044
- Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
- Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Upplands Väsby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Upplands Väsby
Re: Byte av downpipe ST205 Celica GT4
Ang. grenrör. Originalgrenröret har inga problem att flöda upp till ca 500hk. Men det man kan tjäna på är att byta till ett grenrör med exakt lika långa runners för att pulserna från respektive cylinder inte ska störa varandra.
Ca 20hk effektökning med stödjande modifikationer har jag sett nämts på nätet men det säger inte så mycket taget ur sitt sammanhang. Troligen något lite tidigare spool av turbon också. Summasummarum lägg pengarna på något annat istället om inte grenröret är en flaskhals för dig.
Ca 20hk effektökning med stödjande modifikationer har jag sett nämts på nätet men det säger inte så mycket taget ur sitt sammanhang. Troligen något lite tidigare spool av turbon också. Summasummarum lägg pengarna på något annat istället om inte grenröret är en flaskhals för dig.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
- Dale
- Siteadmin
- Inlägg: 3710
- Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Älvdalen
- Land (Country): Sverige
- Ort: Älvdalen
- Kontakt:
Re: Byte av downpipe ST205 Celica GT4
Bild under huven sen jag bytte DP till nått fräsigare.

Gamla DP med katt.
Jag bytte DP och katt innan Cat-Back systemet och märkte direkt en skillnad. Blev starkare på låga varv.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
- Cryo
- Inlägg: 212
- Blev medlem: sön 02 aug 2009, 18:16:29
- Bilmodell: Celica GT Four
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Jönköping
- Land (Country): Sverige
Re: Byte av downpipe ST205 Celica GT4
Så du bytte bara downpipe då dale? inte bytt grenrör?
har hittat ett grenrör på h2m-racing, http://www.h2mracing.se/webbutik/produc ... ts_id=3508
Ser ju rätt lika ut i längd, men inte vidare lätt att se...
har hittat ett grenrör på h2m-racing, http://www.h2mracing.se/webbutik/produc ... ts_id=3508
Ser ju rätt lika ut i längd, men inte vidare lätt att se...

- Dale
- Siteadmin
- Inlägg: 3710
- Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Älvdalen
- Land (Country): Sverige
- Ort: Älvdalen
- Kontakt:
Re: Byte av downpipe ST205 Celica GT4
Har bara bytt det från turbo och bakåt. Öppet luftfilter och en boostcontroller. Tycker kärran går skapligt för det lilla jag gjort. Ni som åkt med vet ju. 

Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
-
- Inlägg: 336
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:28:17
- Bilmodell: Celica st205
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Ronneby
- Land (Country): Sweden
Re: Byte av downpipe ST205 Celica GT4
Byt ej grenrör, ger ingen effektökning alls, kanske tvärt om då, eftersom de finns stor risk att de kommer att spricka.
Om du ska över 400hk så kan du börja kolla på bättre grenrör, men se till att få tag i ett riktigt då och inget kina skräp i så fall.
Om du ska över 400hk så kan du börja kolla på bättre grenrör, men se till att få tag i ett riktigt då och inget kina skräp i så fall.
st205,BPU++
402m@ 12,43s @ 187km/h (2010)
201m@ 8,02s @ 139km/h (2010)
Ss=1.23,63 (2011)
402m@ 12,43s @ 187km/h (2010)
201m@ 8,02s @ 139km/h (2010)
Ss=1.23,63 (2011)
- Cryo
- Inlägg: 212
- Blev medlem: sön 02 aug 2009, 18:16:29
- Bilmodell: Celica GT Four
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Jönköping
- Land (Country): Sverige
Re: Byte av downpipe ST205 Celica GT4
Boostcontroller, dvs laddtryck. Det här med att höja laddtryck på ST205, är det verkligen så smart?Dale skrev:Har bara bytt det från turbo och bakåt. Öppet luftfilter och en boostcontroller. Tycker kärran går skapligt för det lilla jag gjort. Ni som åkt med vet ju.
Folk säger olika hela tiden, att toppen går om man gör det, att man behöver racing topp för att höja laddet....
Att man måste byta inifrån o ut och inte bara höja

Så ni som testat utan modifikationer, vad säger ni? =)
- Cryo
- Inlägg: 212
- Blev medlem: sön 02 aug 2009, 18:16:29
- Bilmodell: Celica GT Four
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Jönköping
- Land (Country): Sverige
Re: Byte av downpipe ST205 Celica GT4
Ni har övertygat mig, så nej ska inte byta grenrör bara downpipe tänkte jag och ett frontpipe/catback system 3"Zerocool skrev:Byt ej grenrör, ger ingen effektökning alls, kanske tvärt om då, eftersom de finns stor risk att de kommer att spricka.
Om du ska över 400hk så kan du börja kolla på bättre grenrör, men se till att få tag i ett riktigt då och inget kina skräp i så fall.

Man bör lyssna på folk med mera erfanhet har man lärt sig under åren
