NY FRÅGA! Trimma ST162?
-
- Inlägg: 12
- Blev medlem: tis 08 sep 2009, 18:12:55
- Bilmodell: Toyota Celica Gt-i
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Mörrum
- Land (Country): Sweden
NY FRÅGA! Trimma ST162?
NY FRÅGA!
Finns det några ändringar man kan göra för att höja hk/Nm lite i en ST162 Gt-i?
Finns det några ändringar man kan göra för att höja hk/Nm lite i en ST162 Gt-i?
Senast redigerad av CelicaST162 den sön 20 sep 2009, 21:55:05, redigerad totalt 1 gånger.
- amby
- Pay User
- Inlägg: 832
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
- Bilmodell: Celica GT4
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Jönköping
- Land (Country): Sverige
- Ort: Jönköping
Re: Konventera turbo till ST162 Celica
Det går inte att chippa. 194hk kan du nog fixa om du turbo koverterar däremot...
Men det billigaste sättet hade varit att köpa en ST165..
Annars kan det bli dyrt och väldigt mycket jobb
Det säljs ju några här på forumet ruskigt billigt..
Jonnyrocker har en..
http://www.toyotaclubsweden.com/viewtop ... =21&t=1341
Billigare än så blir det inte.. 10,000kr
Men det billigaste sättet hade varit att köpa en ST165..
Annars kan det bli dyrt och väldigt mycket jobb
Det säljs ju några här på forumet ruskigt billigt..
Jonnyrocker har en..
http://www.toyotaclubsweden.com/viewtop ... =21&t=1341
Billigare än så blir det inte.. 10,000kr
Re: Konventera turbo till ST162 Celica
Synd du bor lite långt bort annars har jag en St165 motor i delar som du kunde få köpa med styrenhet å allt. Turbo och spjällhus sakna dock.
-
- Inlägg: 12
- Blev medlem: tis 08 sep 2009, 18:12:55
- Bilmodell: Toyota Celica Gt-i
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Mörrum
- Land (Country): Sweden
Re: Konventera turbo till ST162 Celica
Tack för svaren!
Dock tänker jag inte köpa en GT4 eller en komplett motor. Men vad behövs för att få en GT4 turbo på plats? (Ska klara besiktningen) Eller en annan turbo?
Dock tänker jag inte köpa en GT4 eller en komplett motor. Men vad behövs för att få en GT4 turbo på plats? (Ska klara besiktningen) Eller en annan turbo?
- amby
- Pay User
- Inlägg: 832
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
- Bilmodell: Celica GT4
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Jönköping
- Land (Country): Sverige
- Ort: Jönköping
Re: Konventera turbo till ST162 Celica
Det går inte besiktiga en st162 med turbo...en anledning till varför du ska köpa en gt4..
Eller det går i alla fall inte om besiktningsmannen känner till att det inte ska sitta en turbo i den.
Då kan man ha tur..eller så får man plocka bort det varje år före besiktningen
Eller det går i alla fall inte om besiktningsmannen känner till att det inte ska sitta en turbo i den.
Då kan man ha tur..eller så får man plocka bort det varje år före besiktningen
- Jonex
- Inlägg: 553
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
- Bilmodell: Celica GT-Four st165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Smedjebacken
- Land (Country): Swe
- Ort: Smb, Dalarna
Re: Konventera turbo till ST162 Celica
Jag fattar banne mig inte vad det är med folk och deras St162´or.. det är inte lönt att sätta turbo på en sån maskin när en Gt4 av samma modell både är billig och överdimensionerad från start.
Besikta med turbo kan du glömma, St162 har annat chassi som inte godkänts för högre effekt än org vilket betyder att den inte är byggd för turbomotor och då är det tvärstopp att besikta en sådan.
Då finns 2 alternativ :
1. Byta grenrör och plocka bort turbo och intercooler varje gång den ska besiktas. Nackdelen med detta är att om bilen är utrustad med turbo och du krockar så får du inte en spänn, inte ens om du hamnar i rullstol , och det är ju kul, eller ?!
Dom flesta puckona gör såhär och inser inte allvaret med hela grejen, du behöver inte ens vara vållande, din bil var olaglig och det räcker.
2 . Bygga om bilen för att klara kraven för turbo, vilket i detta läge är som att konvertera den till en Gt4, grövre chassidelar och större bromsar. Dessutom ska den reggas som ombyggt fordon vilket kostar en slant.
Nackdelen ? Ja, det blir dubbelt så dyrt och mycket jobb jämfört med att köpa en Gt4 direkt, så vad vinner du på ?
3. Bygga en renodlad lekbil/banbil som ska köras på släp mellan banorna.
Det du behöver för att konvertera den är ett grenrör,en turbo, en intercooler och lite rör och rörkopplingar, kanske en dump.. Men om du sen klarar kraven för att köra på bana med turbo och dina org bromsar är jag tveksam till.
Besikta med turbo kan du glömma, St162 har annat chassi som inte godkänts för högre effekt än org vilket betyder att den inte är byggd för turbomotor och då är det tvärstopp att besikta en sådan.
Då finns 2 alternativ :
1. Byta grenrör och plocka bort turbo och intercooler varje gång den ska besiktas. Nackdelen med detta är att om bilen är utrustad med turbo och du krockar så får du inte en spänn, inte ens om du hamnar i rullstol , och det är ju kul, eller ?!
Dom flesta puckona gör såhär och inser inte allvaret med hela grejen, du behöver inte ens vara vållande, din bil var olaglig och det räcker.
2 . Bygga om bilen för att klara kraven för turbo, vilket i detta läge är som att konvertera den till en Gt4, grövre chassidelar och större bromsar. Dessutom ska den reggas som ombyggt fordon vilket kostar en slant.
Nackdelen ? Ja, det blir dubbelt så dyrt och mycket jobb jämfört med att köpa en Gt4 direkt, så vad vinner du på ?
3. Bygga en renodlad lekbil/banbil som ska köras på släp mellan banorna.
Det du behöver för att konvertera den är ett grenrör,en turbo, en intercooler och lite rör och rörkopplingar, kanske en dump.. Men om du sen klarar kraven för att köra på bana med turbo och dina org bromsar är jag tveksam till.
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
-
- Inlägg: 12
- Blev medlem: tis 08 sep 2009, 18:12:55
- Bilmodell: Toyota Celica Gt-i
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Mörrum
- Land (Country): Sweden
Re: Konventera turbo till ST162 Celica
Okaj tack för svaret! Historien är den att pappa ägt bilen sedan många många år tillbaka bara att den har stått o dammat i ett garage. Projektet handlar bara om att lära och ev få en fin första bil. Där av vi inte köpt en GT-4 Men nu vet jag hur det ligger till tackar!Jonex skrev:Jag fattar banne mig inte vad det är med folk och deras St162´or.. det är inte lönt att sätta turbo på en sån maskin när en Gt4 av samma modell både är billig och överdimensionerad från start.
Besikta med turbo kan du glömma, St162 har annat chassi som inte godkänts för högre effekt än org vilket betyder att den inte är byggd för turbomotor och då är det tvärstopp att besikta en sådan.
Då finns 2 alternativ :
1. Byta grenrör och plocka bort turbo och intercooler varje gång den ska besiktas. Nackdelen med detta är att om bilen är utrustad med turbo och du krockar så får du inte en spänn, inte ens om du hamnar i rullstol , och det är ju kul, eller ?!
Dom flesta puckona gör såhär och inser inte allvaret med hela grejen, du behöver inte ens vara vållande, din bil var olaglig och det räcker.
2 . Bygga om bilen för att klara kraven för turbo, vilket i detta läge är som att konvertera den till en Gt4, grövre chassidelar och större bromsar. Dessutom ska den reggas som ombyggt fordon vilket kostar en slant.
Nackdelen ? Ja, det blir dubbelt så dyrt och mycket jobb jämfört med att köpa en Gt4 direkt, så vad vinner du på ?
3. Bygga en renodlad lekbil/banbil som ska köras på släp mellan banorna.
Det du behöver för att konvertera den är ett grenrör,en turbo, en intercooler och lite rör och rörkopplingar, kanske en dump.. Men om du sen klarar kraven för att köra på bana med turbo och dina org bromsar är jag tveksam till.
- Cyrix
- Inlägg: 622
- Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
- Bilmodell: MR2
- Årsmodell: 91
- PostOrt: Göteborg
- Land (Country): Sverige
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
Re: Konventera turbo till ST162 Celica
Enklast är nog att bygga en adapter till original grenrör och sen stoppat dit en T25a eller TD04 turbo.
GT4 prylar passar inte utan att byta växellåda, då startmotorn är i vägen.
Olja till turbon kan du ta ifrån ett t-kors till tryckgivaren och retur får du svetsa på tråget.
Intercooler borde gå att ta ifrån tex Saab, annars är ju inte nya kina ICs speciellt dyra.
Nöjer du dig med ca 0,5 bar i ladd, så borde det räcka med att sätta dit en progressiv bränsletrycksregulator.
Men som sagt, du får nog räkna med att plocka av den vid besiktning.
GT4 prylar passar inte utan att byta växellåda, då startmotorn är i vägen.
Olja till turbon kan du ta ifrån ett t-kors till tryckgivaren och retur får du svetsa på tråget.
Intercooler borde gå att ta ifrån tex Saab, annars är ju inte nya kina ICs speciellt dyra.
Nöjer du dig med ca 0,5 bar i ladd, så borde det räcka med att sätta dit en progressiv bränsletrycksregulator.
Men som sagt, du får nog räkna med att plocka av den vid besiktning.
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org
sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org
sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
-
- Inlägg: 12
- Blev medlem: tis 08 sep 2009, 18:12:55
- Bilmodell: Toyota Celica Gt-i
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Mörrum
- Land (Country): Sweden
Re: Konventera turbo till ST162 Celica
Okaj naa, har nog lagt ner det där om att få i turbo.. Även ifall det hade varit kul. Får bli ett projekt om att lära detta så får det komma vassare bilar i framtidenCyrix skrev:Enklast är nog att bygga en adapter till original grenrör och sen stoppat dit en T25a eller TD04 turbo.
GT4 prylar passar inte utan att byta växellåda, då startmotorn är i vägen.
Olja till turbon kan du ta ifrån ett t-kors till tryckgivaren och retur får du svetsa på tråget.
Intercooler borde gå att ta ifrån tex Saab, annars är ju inte nya kina ICs speciellt dyra.
Nöjer du dig med ca 0,5 bar i ladd, så borde det räcka med att sätta dit en progressiv bränsletrycksregulator.
Men som sagt, du får nog räkna med att plocka av den vid besiktning.

- Jonex
- Inlägg: 553
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
- Bilmodell: Celica GT-Four st165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Smedjebacken
- Land (Country): Swe
- Ort: Smb, Dalarna
Re: NY FRÅGA! Trimma ST162?
Bra att du förstod budskapet utan att bli sur
Det är inte mycket du kan göra för att höja effekten tyvärr, öppet luftfilter ( med avskärmning ) kan höja effekten med ca 1 hk i bästa fall men det låter fränare.
En annan sak är om du har en katalysator på bilen, ( det har du om du har årsmodell 88-89 ) den stryper ganska mycket och att byta till en race katalysator och bygga om avgassystemet kan ge 5 -10 hk skillnad, kostar runt 2000-3000 kr.
En tredje sak du kan göra är att "korta" växelspaken, dvs bygga om den vid spakstället , det ger tätare växlingslägen.
Det höjer inte effekten men det blir roligare att köra, kostnad nästan gratis om du känner någon som kan svetsa.
Så om du lägger ned lite tid och ca 5000 kr så kan du få ur bilen 10-15 hk extra men ta en funderare på om det är värt det.
Många gånger kan det vara roligare att ha en hel och fin bil, reservdelar kostar och har den stått några år finns säkert saker som behöver bytas. Om den är fin i plåten kanske lämna in på en rekond för 1500kr och få den spegelblank ?
Det finns alltid saker som ska göras för att hålla en äldre bil i bra skick , så du bestämmer.

Det är inte mycket du kan göra för att höja effekten tyvärr, öppet luftfilter ( med avskärmning ) kan höja effekten med ca 1 hk i bästa fall men det låter fränare.
En annan sak är om du har en katalysator på bilen, ( det har du om du har årsmodell 88-89 ) den stryper ganska mycket och att byta till en race katalysator och bygga om avgassystemet kan ge 5 -10 hk skillnad, kostar runt 2000-3000 kr.
En tredje sak du kan göra är att "korta" växelspaken, dvs bygga om den vid spakstället , det ger tätare växlingslägen.
Det höjer inte effekten men det blir roligare att köra, kostnad nästan gratis om du känner någon som kan svetsa.
Så om du lägger ned lite tid och ca 5000 kr så kan du få ur bilen 10-15 hk extra men ta en funderare på om det är värt det.
Många gånger kan det vara roligare att ha en hel och fin bil, reservdelar kostar och har den stått några år finns säkert saker som behöver bytas. Om den är fin i plåten kanske lämna in på en rekond för 1500kr och få den spegelblank ?
Det finns alltid saker som ska göras för att hålla en äldre bil i bra skick , så du bestämmer.
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71