Ni som kör lite trimmade mr2 turbo, hur har ni löst oljekylningen? Räcker luftflödet på sidorna eller har ni satt dem under på nått sätt?
På min supra har jag bara ett vanligt 16 raders oljekyl i fronten och det kyler "för" bra så jag måste sätta dit en termostat, men vet inte hur jag ska göra på mr2an
Fundera lite på värmeväxlare så man kyler oljan med kylarvätskan, en polare kör med en laminova C43 på sin supra och har satt den på returen till kylaren, alltså får den det varma vattnet som kommer ut ur motorn. Han har inte pressat sin så mycket men det verkar iaf fungera för honom, det hjälper ju till att värma upp oljan i början också... men frågan är om det räcker som kylning om man ska pressa på bana varv efter varv. Man skulle ju kunna sätta växlaren på slangen från kylaren så man får det kylda vattnet, men då värmer man ju också upp vattnet som ska in i motorn sen och det kanske inte är så optimalt...
Så, då började jag fundera på om man ska kyla oljan och IC:n med samma vattensystem, hade ändå tänkt sätta dit vattenkyld IC och kylare för det i fronten... För det vattnet borde ju hålla sig ganska mycket kallare än vattnet i motorn?
Självklart blir det en termostat till oljan.
Hur mycket värmer en IC upp vattnet egentligen? nån som har tempmätare på vattensystemet till ICn?
Vad tror ni? skulle det funka? är det overkill? nån som kör med värmeväxlare?
vill att oljesystemet ska klara många varv på bana med högt laddtryck.
Vart har ni monterat era oljekylare och vad har ni för temp när ni pressar på?
Funderingar runt värmeväxlare till oljan, mr2
- Joey
- Inlägg: 73
- Blev medlem: lör 14 mar 2009, 06:32:10
- Bilmodell: Supra Mk3
- Årsmodell: 1989
- PostOrt: Norrköping
- Land (Country): Sweden
Funderingar runt värmeväxlare till oljan, mr2
Supra Mk3 -89 Såld
410whp @ 0,9 bar
Mr2 gen2 turbo -90
410whp @ 0,9 bar
Mr2 gen2 turbo -90
- Cyrix
- Inlägg: 622
- Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
- Bilmodell: MR2
- Årsmodell: 91
- PostOrt: Göteborg
- Land (Country): Sverige
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
Re: Funderingar runt värmeväxlare till oljan, mr2
Jag kör med värmeväxlare till oljan, har satt den på utloppet ur motorn och kör utan termostat. Oljtempen vid normal körning ligger på 90-95 grader och på bana 100-110 grader.
Med original oljekylare så låg oljetempen på ca 140 grader vid bankörning, och det är nog lite i överkant.
Har inte mätt vattentempen på vattnet till ICn, men insugstempen ligger på ca 10 grader över utetemp vid normal körning och ca 20-25 grader efter några varv på bana.
Med original oljekylare så låg oljetempen på ca 140 grader vid bankörning, och det är nog lite i överkant.
Har inte mätt vattentempen på vattnet till ICn, men insugstempen ligger på ca 10 grader över utetemp vid normal körning och ca 20-25 grader efter några varv på bana.
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org
sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org
sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
-
- Sponsor
- Inlägg: 837
- Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
- Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
- Årsmodell: 97
- PostOrt: Ludvika
- Land (Country): Sverige
- Kontaktperson: Håkan
- Ort: Ludvika
Re: Funderingar runt värmeväxlare till oljan, mr2
Det blir inte nå bra med en värmeväxlare på det kalla vattnet från kylaren. De brukar vara så effektiva att det skulle förmodligen ge en oljetemperatur runt 30grader vilket är långt under lämplig arbetstemperatur.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
- Joey
- Inlägg: 73
- Blev medlem: lör 14 mar 2009, 06:32:10
- Bilmodell: Supra Mk3
- Årsmodell: 1989
- PostOrt: Norrköping
- Land (Country): Sweden
Re: Funderingar runt värmeväxlare till oljan, mr2
ok, jo men då borde det ju funka att ha på slangen ut från motorn, 110 grader funkar ju, bara inte vattnet börjar koka istället men det är väl så högt flöde så det borde väl inte vara nån risk.
Cyrix vad kör du med för kylare, motorns alltså, original eller nån värre?
Funkar det för dig så räcker det garanterat till för mitt projekt
nä om jag skulle sätta den på slangen från kylaren skulle jag ju såklart ha en termostat också på typ 85-90 grader
Cyrix vad kör du med för kylare, motorns alltså, original eller nån värre?
Funkar det för dig så räcker det garanterat till för mitt projekt

nä om jag skulle sätta den på slangen från kylaren skulle jag ju såklart ha en termostat också på typ 85-90 grader
Supra Mk3 -89 Såld
410whp @ 0,9 bar
Mr2 gen2 turbo -90
410whp @ 0,9 bar
Mr2 gen2 turbo -90
- Cyrix
- Inlägg: 622
- Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
- Bilmodell: MR2
- Årsmodell: 91
- PostOrt: Göteborg
- Land (Country): Sverige
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
Re: Funderingar runt värmeväxlare till oljan, mr2
Jag har fortfarande original vattenkyl och då sitter dessutom vattenkylaren till ICn framför och det är inga problem med vattentemp efter 10 varv på bana i stekhet sol iaf. 110 grader är det högsta jag sett på tempmätaren, normalt så ligger det lite lägre.
Här är den värmeväxlaren jag kör med, vet inte vad den är tänkt till egentligen, men den var billig och gör sitt jobb:

Här är den värmeväxlaren jag kör med, vet inte vad den är tänkt till egentligen, men den var billig och gör sitt jobb:

Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org
sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org
sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com