Trimma Celica 1987 st162
-
- Inlägg: 69
- Blev medlem: sön 11 okt 2009, 23:04:28
- Bilmodell: Celica
- Årsmodell: 1987
- PostOrt: Arbrå
- Land (Country): Sverige
Trimma Celica 1987 st162
Vart hittar man saker till motorn? Kam? Ventilfjädrar? Turbogrenrör?
Funderar även på vad motorn håller om man monterar turbo, vid hur många HK lär man byta mer saker??
Så frågan är nu, Vart finner jag trim till kärran.. Samt hur mkt håller motorn i bar å HK
Funderar även på vad motorn håller om man monterar turbo, vid hur många HK lär man byta mer saker??
Så frågan är nu, Vart finner jag trim till kärran.. Samt hur mkt håller motorn i bar å HK
Senast redigerad av NIKKELICIOUS den tis 13 okt 2009, 18:22:44, redigerad totalt 1 gånger.
- Larco
- Inlägg: 1044
- Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
- Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Upplands Väsby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Upplands Väsby
Re: Trimma Celica 1987 *2000 Twincam motorn* HUR!?
Välkommen till klubben!
Din bil går under modellbeteckningen st162. Den har en motor som heter 3S-GE och är av första generationen.
Det finns flera andra aktuella trådar som tar upp ämnet. De flesta skulle nog uppskatta om du kunde kika där först.
Gjorde en sökning lite snabbt åt dig
http://www.toyotaclubsweden.com/search. ... t=S%C3%B6k
Om du ska du sätta i vassare kammar så är det värt att byta lyftarna på en gång. Då de har shims som ligger ovanpå lyftarna, vilka har en tendens till att kastas iväg med vassare kammar. Shimslösa lyftare eller lyftare med shims som ligger under lyftarna är att föredra då.
Jag skulle istället kika på att byta ut motorn mot en 3e generationens 3S-GE med 175hk om jag vore du. En sådan får du nog billigare än ett par kammar. Lagligt tror jag att du kan få motorbytet också om jag inte är helt ute o cyklar, då det precis borde hamna i regionen 20% effektökning.
Din bil går under modellbeteckningen st162. Den har en motor som heter 3S-GE och är av första generationen.
Det finns flera andra aktuella trådar som tar upp ämnet. De flesta skulle nog uppskatta om du kunde kika där först.
Gjorde en sökning lite snabbt åt dig

http://www.toyotaclubsweden.com/search. ... t=S%C3%B6k
Om du ska du sätta i vassare kammar så är det värt att byta lyftarna på en gång. Då de har shims som ligger ovanpå lyftarna, vilka har en tendens till att kastas iväg med vassare kammar. Shimslösa lyftare eller lyftare med shims som ligger under lyftarna är att föredra då.
Jag skulle istället kika på att byta ut motorn mot en 3e generationens 3S-GE med 175hk om jag vore du. En sådan får du nog billigare än ett par kammar. Lagligt tror jag att du kan få motorbytet också om jag inte är helt ute o cyklar, då det precis borde hamna i regionen 20% effektökning.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
-
- Inlägg: 69
- Blev medlem: sön 11 okt 2009, 23:04:28
- Bilmodell: Celica
- Årsmodell: 1987
- PostOrt: Arbrå
- Land (Country): Sverige
Re: Trimma Celica 1987 *2000 Twincam motorn* HUR!?
Tackar så mkt =)
Okej, Jo har lite svårt med motorbeteckningarna
Vet du av någon motor eller turbomotor liggande? Böt till mig bilen för 2 dagar sedan å vill ha mer åka i den =)
Framtidsplaner blir Heltoning imorgon ev, Sen hel-lack till någon fräck färg, Byta drivknutar å fixa lite annat.. =)
Vet någon av en bur till denna modell? =)
Okej, Jo har lite svårt med motorbeteckningarna

Vet du av någon motor eller turbomotor liggande? Böt till mig bilen för 2 dagar sedan å vill ha mer åka i den =)
Framtidsplaner blir Heltoning imorgon ev, Sen hel-lack till någon fräck färg, Byta drivknutar å fixa lite annat.. =)
Vet någon av en bur till denna modell? =)
- Larco
- Inlägg: 1044
- Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
- Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Upplands Väsby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Upplands Väsby
Re: Trimma Celica 1987 *2000 Twincam motorn* HUR!?
Turbomotor går ej att montera utan att byta växellåda till en som har startmotorn från växellådssidan istället för att den sitter under grenröret som den gör original på st162an. St182an (karossen efter din, mellan 90-93) har startmotorn på rätt ställe så en sådan växellåda går isf åt. Eller en låda från st202(karossen mellan 94-98).NIKKELICIOUS skrev:Tackar så mkt =)
Okej, Jo har lite svårt med motorbeteckningarna![]()
Vet du av någon motor eller turbomotor liggande? Böt till mig bilen för 2 dagar sedan å vill ha mer åka i den =)
Framtidsplaner blir Heltoning imorgon ev, Sen hel-lack till någon fräck färg, Byta drivknutar å fixa lite annat.. =)
Vet någon av en bur till denna modell? =)
Bur måste nog speciallbyggas. Vet ej om några färdiga satser till denna kaross.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
-
- Inlägg: 69
- Blev medlem: sön 11 okt 2009, 23:04:28
- Bilmodell: Celica
- Årsmodell: 1987
- PostOrt: Arbrå
- Land (Country): Sverige
Re: Trimma Celica 1987 *2000 Twincam motorn* HUR!?
Okej, Blir nog att bygga på st162 motorn då, Fixa dit en fläns till någon turbo
tips på hur man ska göra med Intercooler etc, då oljekylare å alla rör är där.. Har du bilder på ditt bygge?
Blir nog Steg1 att börja med å få allt att lira ihop med piggyback eller ev Mega Squirt. Sen bygga vidare, Siktar mot 250hk iaf =)

Blir nog Steg1 att börja med å få allt att lira ihop med piggyback eller ev Mega Squirt. Sen bygga vidare, Siktar mot 250hk iaf =)
Re: Trimma Celica 1987 *2000 Twincam motorn* HUR!?
Oljekylaren är går att flytta bak lite med nya fästen av lite plattjärn. Servokylaren kan du bocka till en ny av lite kopparrör eller mecka om bef så den inte är ivägen. Det går att slopa den helt med. Servon blir inte så farligt varm om du inte kör på bana eller något sånt...
Någon platt intercooler går lätt att få in. Jag hade en från en saab 9000 tror jag. den passade perfekt på höjd och bredd.
250hk är en rätt lagom nivå för ett budgetbygge. Borde gå att få rätt tillförlitligt för 20k... Vad som behöver göras har skrivits många gånger tidigare. Det finns garanterat 10ggr fler trådar om turbo i st162 än det finns st162or med turbo
Här är en bild på min gamla st162a för inspiration:

(OBS! Använd inte den typen av kopplingar till bränslet!)
Någon platt intercooler går lätt att få in. Jag hade en från en saab 9000 tror jag. den passade perfekt på höjd och bredd.
250hk är en rätt lagom nivå för ett budgetbygge. Borde gå att få rätt tillförlitligt för 20k... Vad som behöver göras har skrivits många gånger tidigare. Det finns garanterat 10ggr fler trådar om turbo i st162 än det finns st162or med turbo

Här är en bild på min gamla st162a för inspiration:

(OBS! Använd inte den typen av kopplingar till bränslet!)
Anders "Behr" Svanberg
ST165 1988, 3S-GTE++
MA70 1988, 7M-GTE
ST165 1988, 3S-GTE++
MA70 1988, 7M-GTE
-
- Inlägg: 69
- Blev medlem: sön 11 okt 2009, 23:04:28
- Bilmodell: Celica
- Årsmodell: 1987
- PostOrt: Arbrå
- Land (Country): Sverige
Re: Trimma Celica 1987 st162
Tack som fan =) Vart hittar man grenröret? Passar den på st162 V-lådan utan att det tar stött..
Orkar någon bygga så betalas det!
Orkar någon bygga så betalas det!

-
- Inlägg: 377
- Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
- Bilmodell: Celica st 162
- Årsmodell: 88
- PostOrt: Henån
- Land (Country): sverige
Re: Trimma Celica 1987 st162
grenröret är nog hemma svetsat riktigt fint. gör man så slipper man byta växel låda. grejen är att man ändå måste ha loss växel lådan för att byta koppling då den inte tål 250hk . så då kan man lika väl passa på byta låda och sätta på en starkare koppling och så kan man använda dom turbo grenrören som är från gt4 modellerna istället.
Re: Trimma Celica 1987 st162
Jo, grenröret var mitt första hemmabygge. Såg fördjävligt ut, men det funkade utmärkt. Det är mycket jobb att bygga grenrör så att betala någon för att bygga special blir nog för dyrt.
GT4 grenrör och turbo är mer "bolt-on", men då finns det ju andra saker som måste göras istället som sagt...
GT4 grenrör och turbo är mer "bolt-on", men då finns det ju andra saker som måste göras istället som sagt...
Anders "Behr" Svanberg
ST165 1988, 3S-GTE++
MA70 1988, 7M-GTE
ST165 1988, 3S-GTE++
MA70 1988, 7M-GTE
-
- Inlägg: 377
- Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
- Bilmodell: Celica st 162
- Årsmodell: 88
- PostOrt: Henån
- Land (Country): sverige
Re: Trimma Celica 1987 st162
riktigt fint grenrör. fint motorumm finns den celican kvar?
att det är svårt att bygga grenrör kan jag verligen tänka mej. det är nog lättare att byta lådan skulle jag tro och få uppgraderat samtidigt .
att det är svårt att bygga grenrör kan jag verligen tänka mej. det är nog lättare att byta lådan skulle jag tro och få uppgraderat samtidigt .