Funderar lite på oljetillförsel till turboagget.
Har för mig att de i regel inte tycker om höga oljetryck. Så inom spann bör man ligga med trycket?
Hur mycket flöde kan behövas?
Någon som har lite koll på detta?
Aggregatet är ett CT26c2 / "CT20B" från st205. Men det är även intressant att veta hur det ser ut med holset och garrett agg.
Funderar nämligen lite på om man ska pumpa oljan med en elektrisk pump.
Olja till turboagg
- Larco
- Inlägg: 1044
- Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
- Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Upplands Väsby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Upplands Väsby
Olja till turboagg
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
-
- Sponsor
- Inlägg: 837
- Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
- Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
- Årsmodell: 97
- PostOrt: Ludvika
- Land (Country): Sverige
- Kontaktperson: Håkan
- Ort: Ludvika
Re: Olja till turboagg
Trycket är inte känsligt men flödet måste räcka till. Jag brukar använda AN6 till oljetillförseln. Det brukar sitta en strypning i lagerhuset så det sköts där om det behövs, man ser bara till att det finns tillräckligt fram till turbon.
Med kullagrade aggregat är det lite skillnad. Dom behöver en strypning då för högt flöde gör att de snurrar tyngre. Kullagren behöver inte samma smörjning som ett glidlager.
Med kullagrade aggregat är det lite skillnad. Dom behöver en strypning då för högt flöde gör att de snurrar tyngre. Kullagren behöver inte samma smörjning som ett glidlager.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
- Hemiyoda
- Pay User
- Inlägg: 503
- Blev medlem: tor 05 feb 2009, 22:11:02
- Bilmodell: Charmant
- Årsmodell: 1987
- PostOrt: Västerås
- Land (Country): Sverige
- Ort: Västerås
- Kontakt:
Re: Olja till turboagg
Har 1mm hål på strypningen till min kullagrade turbo. Behöver inte vara rädd för att turbon snor all olja av motorn iaf.
Räcker med bra mycket klenare retur också.

Erik Berg
Team Bodge
Celica -75, -76, Supra -86, Crown -72, Charmant -87, LS400 -91
Chibi no Vorovu dewarimasen!
Team Bodge
Celica -75, -76, Supra -86, Crown -72, Charmant -87, LS400 -91
Chibi no Vorovu dewarimasen!
- Cyrix
- Inlägg: 622
- Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
- Bilmodell: MR2
- Årsmodell: 91
- PostOrt: Göteborg
- Land (Country): Sverige
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
Re: Olja till turboagg
Till mitt Holset, så tror jag slangen är 8mm invändigt, relativt grovt iaf, vet dock inte vad som är minimumkravet.
Verkar vara samma oljeflänsar på Holset och Garret.
Verkar vara samma oljeflänsar på Holset och Garret.
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org
sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org
sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com