Har en schysst motor av typen 4A-FE - ja förresten en hel donartorbil med ECU'er och allt. En 90'a. På väg till skroten men motor + låda är urplockad.
Är det genomförbart att byta ut en 4A-F spis mot denna utan att man ställs inför 1000 problem?
Har en 88'a på gång med denna uppsättning men tycker att 4A-Fe'n är mycket trevligare. Den har ju single-point inprutning så man kanske slipper byta bränslepump? Men hur är det med elektroniken och annat? För att inte tala om besiktningen?
Tar man sig vatten över huvudet eller är det någon som har provat detta?
Byte motor Corolla 4A-F till 4A-FE?
- Nizzehult
- Inlägg: 499
- Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
- Bilmodell: Yaris 1.3 -00
- Årsmodell: 2000
- PostOrt: -
- Ort: Ume'
Byte motor Corolla 4A-F till 4A-FE?
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Sincerely,
Your Intuition
- Johnny Blade
- Pay User
- Inlägg: 1729
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
- Bilmodell: Crown
- Årsmodell: 1984
- PostOrt: Avesta
- Land (Country): Sverige
- Ort: Aghastadhum
- Kontakt:
Re: Byte motor Corolla 4A-F till 4A-FE?
Visst blir det lite pill med elen.Plocka även tanken från 90'an. där sitter soppapumpen,4A-F har bara en mekanisk pump på motorn (ingen singel point).
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
- Nizzehult
- Inlägg: 499
- Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
- Bilmodell: Yaris 1.3 -00
- Årsmodell: 2000
- PostOrt: -
- Ort: Ume'
Re: Byte motor Corolla 4A-F till 4A-FE?
OK men "lite pill" är ju en ganska subjektiv upplevelse...
Vad behöver man rädda från den skrotade bilen? Tanken hade jag en aning om men det är tyvärr olika karosser (Hatchback vs Liftback).
Motorn + låda från den skrotade bilen är urlyft och då kapades elhärvan vid torpeden - fanns inga snabbkontakter. Katastrof eller gör inget?
Men vad exakt behöver räddas och var finns dessa delar? Och: är det värt jobbet?? Är det realistiskt att göra det på en dag i ett vanligt garage?
Vad behöver man rädda från den skrotade bilen? Tanken hade jag en aning om men det är tyvärr olika karosser (Hatchback vs Liftback).
Motorn + låda från den skrotade bilen är urlyft och då kapades elhärvan vid torpeden - fanns inga snabbkontakter. Katastrof eller gör inget?
Men vad exakt behöver räddas och var finns dessa delar? Och: är det värt jobbet?? Är det realistiskt att göra det på en dag i ett vanligt garage?
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Sincerely,
Your Intuition
- nikwal
- Inlägg: 208
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 16:54:49
- Bilmodell: celica supra
- Årsmodell: 1984
- PostOrt: västerås
- Land (Country): sweden
Re: Byte motor Corolla 4A-F till 4A-FE?
Med kapad härva känns det ju lite tveksamt då. Glöm inte lambdasonden.
Lite pill innebär tex att leta upp lite olika spänningar för att koppla in tex efi reläena och bränslepumpsrelä på rätt ställe. sen när det är gjort är det ju bara att ta ett par signaler i taget från databoxens pinput och se till och mäta upp att dom sitter på rätt ställe.
Eftersom du verkar ha det mesta redan så kan det ju vara värt det tycker jag om man är beredd att offra lite tid på't. Besikningen tycker jag personligen borde vara glada om du gör en sån ansträngning för att minska utsläppen, dom borde nästan ge dig rabatt på priset hehe..
Lite pill innebär tex att leta upp lite olika spänningar för att koppla in tex efi reläena och bränslepumpsrelä på rätt ställe. sen när det är gjort är det ju bara att ta ett par signaler i taget från databoxens pinput och se till och mäta upp att dom sitter på rätt ställe.
Eftersom du verkar ha det mesta redan så kan det ju vara värt det tycker jag om man är beredd att offra lite tid på't. Besikningen tycker jag personligen borde vara glada om du gör en sån ansträngning för att minska utsläppen, dom borde nästan ge dig rabatt på priset hehe..
E85 wants to be free!
- Dale
- Siteadmin
- Inlägg: 3710
- Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Älvdalen
- Land (Country): Sverige
- Ort: Älvdalen
- Kontakt:
Re: Byte motor Corolla 4A-F till 4A-FE?
Följer du kabeln ett par decimetrar från torpedväggen inne i bilen så har du en låda som är bra att ha bland annat. Den sitter så du kan lossa en kontakt och dra ur kabeln fast de var ju innan ni klippte kabeln. :-/Nizzehult skrev:Motorn + låda från den skrotade bilen är urlyft och då kapades elhärvan vid torpeden - fanns inga snabbkontakter. Katastrof eller gör inget?
Men vad exakt behöver räddas och var finns dessa delar? Och: är det värt jobbet?? Är det realistiskt att göra det på en dag i ett vanligt garage?
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]