Motorrenovering av en MR2 Turbo -91 med bekymmer
-
- Inlägg: 17
- Blev medlem: tor 11 jun 2009, 18:42:57
- Bilmodell: MR2 Turbo
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Ängelholm
- Ort: Ängelholm
Motorrenovering av en MR2 Turbo -91 med bekymmer
Håller på med en motorrenovering av en MR2 Turbo -91 och har stött på lite bekymmer...
Jag har monterat ARP bultar till ramöverfallen (Pinnbult med mutter och bricka) och när jag skulle montera på oljetråget så är bultarna för långa så att dom tar i tråget (bara överfall nummer 5 alltså mot svänghjulet)... Vad FAN gör man åt det? Någon annan som har haft samma bekymmer?
Sen ska jag sätta dit en ny turbo och frågan är vad man ska köra med? Räcker det att byta till gen 3 turbon? Jag tänkte ha en effekt på ungefär 300hk men motorn ska vara byggd för omkring 400hk...
Sen avgassystem... Vad ska man sikta på för något? finns det några färdiga att få tag på utan att behöva köpa kina-tillverkade från ebay? Man skulle ju vilja tvåpipigt precis som det sitter idag men om man ser på typ HKS så är det ju bara ett blås och en japs dämpare...
Och sen kommer vi till motorstyrningen... Vad ska man köra på för något? Finns det några billiga och framför allt bra system? Man kan ju köpa jättebra grejjor för typ 20-30 000 men frågan är om jag behöver det...
MVH Joel
Jag har monterat ARP bultar till ramöverfallen (Pinnbult med mutter och bricka) och när jag skulle montera på oljetråget så är bultarna för långa så att dom tar i tråget (bara överfall nummer 5 alltså mot svänghjulet)... Vad FAN gör man åt det? Någon annan som har haft samma bekymmer?
Sen ska jag sätta dit en ny turbo och frågan är vad man ska köra med? Räcker det att byta till gen 3 turbon? Jag tänkte ha en effekt på ungefär 300hk men motorn ska vara byggd för omkring 400hk...
Sen avgassystem... Vad ska man sikta på för något? finns det några färdiga att få tag på utan att behöva köpa kina-tillverkade från ebay? Man skulle ju vilja tvåpipigt precis som det sitter idag men om man ser på typ HKS så är det ju bara ett blås och en japs dämpare...
Och sen kommer vi till motorstyrningen... Vad ska man köra på för något? Finns det några billiga och framför allt bra system? Man kan ju köpa jättebra grejjor för typ 20-30 000 men frågan är om jag behöver det...
MVH Joel
- Michael W
- Inlägg: 205
- Blev medlem: tis 03 mar 2009, 12:26:55
- Bilmodell: Celica GT4 CS
- Årsmodell: 1992
- PostOrt: Oskarshamn
- Land (Country): Sverige
Re: Diverse bekymmer!
Du lär behöva svetsa om tråget vid det 5e överfallet, har sett lite bilder på det iaf på alltrac.net
Jag kommer att svetsa om mitt iaf.
Gen3 turbo tror jag kommer passa bra för dina effektmål om du siktar på ~300hk+
Avgas finns mycket av i USA, bara surfa runt och hitta något 2pipigt
Om du inte vill bygga eget eller be någon göra det åt dig.
Ang sprut så kolla på MS, Power FC, Nira tex. De kör ju folk med utan att behöva lägga ut mängders med pengar på.
Jag kommer att svetsa om mitt iaf.
Gen3 turbo tror jag kommer passa bra för dina effektmål om du siktar på ~300hk+
Avgas finns mycket av i USA, bara surfa runt och hitta något 2pipigt

Ang sprut så kolla på MS, Power FC, Nira tex. De kör ju folk med utan att behöva lägga ut mängders med pengar på.
Boats n hoes
- Dale
- Siteadmin
- Inlägg: 3710
- Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Älvdalen
- Land (Country): Sverige
- Ort: Älvdalen
- Kontakt:
Re: Motorrenovering av en MR2 Turbo -91 med bekymmer
Uppdaterade rubriken så de e lättare å förstå. 

Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Re: Motorrenovering av en MR2 Turbo -91 med bekymmer
Du måste kapa ur lite i tråget och svetsa för att få till pinskruvarna.
Inte min bild men jag antar att alla har gjort ungefär samma sak:

Om inte gen3 turbon räcker till kan du titta på någon mindre garret kullagerturbo. GT28* spoolar riktigt fint och borde klara 400hk.
Kör du på E85 kan du pressa mer effekt ut turbon med.
VEMS är ett prisvärt system OM du har kunskap och tid att installera det. De billigare systemen har en benägenhet att krångla och kan vara otroligt frustrerande att felsöka... När de väl funkar spinner det fint.
Det nya Haltech har riktigt bra mjukvara. Nira är populärt.
Inte min bild men jag antar att alla har gjort ungefär samma sak:

Om inte gen3 turbon räcker till kan du titta på någon mindre garret kullagerturbo. GT28* spoolar riktigt fint och borde klara 400hk.
Kör du på E85 kan du pressa mer effekt ut turbon med.
VEMS är ett prisvärt system OM du har kunskap och tid att installera det. De billigare systemen har en benägenhet att krångla och kan vara otroligt frustrerande att felsöka... När de väl funkar spinner det fint.
Det nya Haltech har riktigt bra mjukvara. Nira är populärt.
Anders "Behr" Svanberg
ST165 1988, 3S-GTE++
MA70 1988, 7M-GTE
ST165 1988, 3S-GTE++
MA70 1988, 7M-GTE
-
- Inlägg: 17
- Blev medlem: tor 11 jun 2009, 18:42:57
- Bilmodell: MR2 Turbo
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Ängelholm
- Ort: Ängelholm
Re: Motorrenovering av en MR2 Turbo -91 med bekymmer
Tack för svaren!
Jag har fått svetsat om tråget precis som på bilden, ganska så exakt så... hehe...
Om man köper en garrett turbo typ GT28*:an måste man modifiera mycket för att den ska passa? Fläns mot grenrör, downpipe, oljekylning, wastegate etc.? Jag hade tänkt köra med original grenrör men jag tänkte byta downpipen mot en med 3" anslutning... Får den plats iom att det är en aning begränsat med plats mot "torpeden"?
Jag får väl söka vidare på avgassytem och se om man kan hitta något tvåpipigt i "staterna" då... hehe...
Sen har jag varit i kontakt med JapTuning angående sprut och mappning. Han sa att dom jobbade mycket med Apexi Power FC så det blir nog ett sånt... Är det svårt att installera?
Många frågor men jag hoppas ni kan svara på några av dom åtminstone...
MVH Joel
Jag har fått svetsat om tråget precis som på bilden, ganska så exakt så... hehe...
Om man köper en garrett turbo typ GT28*:an måste man modifiera mycket för att den ska passa? Fläns mot grenrör, downpipe, oljekylning, wastegate etc.? Jag hade tänkt köra med original grenrör men jag tänkte byta downpipen mot en med 3" anslutning... Får den plats iom att det är en aning begränsat med plats mot "torpeden"?
Jag får väl söka vidare på avgassytem och se om man kan hitta något tvåpipigt i "staterna" då... hehe...
Sen har jag varit i kontakt med JapTuning angående sprut och mappning. Han sa att dom jobbade mycket med Apexi Power FC så det blir nog ett sånt... Är det svårt att installera?
Många frågor men jag hoppas ni kan svara på några av dom åtminstone...
MVH Joel
-
- Inlägg: 17
- Blev medlem: tor 11 jun 2009, 18:42:57
- Bilmodell: MR2 Turbo
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Ängelholm
- Ort: Ängelholm
Re: Motorrenovering av en MR2 Turbo -91 med bekymmer
Bara för att uppdatera så blev det en Garrett GT30 turbo och ett Apexi Power FC sprut...
- KelMer
- Inlägg: 755
- Blev medlem: sön 17 maj 2009, 17:17:51
- Bilmodell: Mr2 Mkll V6
- Årsmodell: 1992
- PostOrt: Piteå
- Land (Country): Sverige
- Ort: Piteå födelseplatsen för sveriges första inreggade Mr2 V6
Re: Motorrenovering av en MR2 Turbo -91 med bekymmer
Avgassystem finns det en hel del i england tex här:
http://www.jap-spec-performance.co.uk/
Och hära:
http://www.roguemotorsport.com/static/home.aspx
http://www.jap-spec-performance.co.uk/
Och hära:
http://www.roguemotorsport.com/static/home.aspx
/Christian N
0733966737
Toyota Mr2 Mkll gen2 N/a Mv6:an *Kör*
Toyota Avensis -05 Aut, Stora GPS:en Familjeracen? *Kör*
Toyota Camry -93 V6 Delar Säljes *Skrotad*
Toyota Starlet KP62 *Rulland chassi*
BIMMER 328i -96 m 325:ans insug Vinterräsen *Såld*
Audi S6 C4 2,2T -94 Quattro "nya" Vinterräsern *Kör*
Friskt vågat, Hälften vunnet
0733966737
Toyota Mr2 Mkll gen2 N/a Mv6:an *Kör*
Toyota Avensis -05 Aut, Stora GPS:en Familjeracen? *Kör*
Toyota Camry -93 V6 Delar Säljes *Skrotad*
Toyota Starlet KP62 *Rulland chassi*
BIMMER 328i -96 m 325:ans insug Vinterräsen *Såld*
Audi S6 C4 2,2T -94 Quattro "nya" Vinterräsern *Kör*
Friskt vågat, Hälften vunnet
-
- Inlägg: 17
- Blev medlem: tor 11 jun 2009, 18:42:57
- Bilmodell: MR2 Turbo
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Ängelholm
- Ort: Ängelholm
Re: Motorrenovering av en MR2 Turbo -91 med bekymmer
Tack för svaren!
Jag tror jag köper ett billigt 3" system på ebay tillsvidare... Sen kan man ju lägga pengar på ett specialbyggt...
Men så undrar jag för jag köpte en Garrett GT30 turbo som nu inte passar på downpipen, om man nu köper en ny downpipe passande turbon, utan katalysator finns det någon möjlighet att det kan gå genom besiktningen? För som jag hade det original så var katten bortagen från orginaldownpipen och det har inte varit några problem... För där sitter väl inte mer än katten i downpipen eller?
Sen undrar jag om någon vet om det sitter samma AC-kompressor i mr2:an som i någon annan av toyotas modeller? För jag har lagt in en "köpes" annons här på forumet samt sökt på skrotar utan något resultat... En ny kompressor på Toyota kostade ju så mycket att man konstaterade att det nog tyvärr får vara varmt i bilen...
Väldigt tacksam för svar!!
Mvh
Joel Williamsson
Jag tror jag köper ett billigt 3" system på ebay tillsvidare... Sen kan man ju lägga pengar på ett specialbyggt...
Men så undrar jag för jag köpte en Garrett GT30 turbo som nu inte passar på downpipen, om man nu köper en ny downpipe passande turbon, utan katalysator finns det någon möjlighet att det kan gå genom besiktningen? För som jag hade det original så var katten bortagen från orginaldownpipen och det har inte varit några problem... För där sitter väl inte mer än katten i downpipen eller?
Sen undrar jag om någon vet om det sitter samma AC-kompressor i mr2:an som i någon annan av toyotas modeller? För jag har lagt in en "köpes" annons här på forumet samt sökt på skrotar utan något resultat... En ny kompressor på Toyota kostade ju så mycket att man konstaterade att det nog tyvärr får vara varmt i bilen...
Väldigt tacksam för svar!!
Mvh
Joel Williamsson
-
- Inlägg: 53
- Blev medlem: sön 23 aug 2009, 17:07:14
- Bilmodell: Mr2 turbo
- Årsmodell: 1992
- PostOrt: Motala
- Land (Country): sverige
Re: Motorrenovering av en MR2 Turbo -91 med bekymmer
Du har ett pm!
-
- Inlägg: 17
- Blev medlem: tor 11 jun 2009, 18:42:57
- Bilmodell: MR2 Turbo
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Ängelholm
- Ort: Ängelholm
Re: Motorrenovering av en MR2 Turbo -91 med bekymmer
Då var AC-kompressorn mer eller mindre i hamn tack vare knobbo!
Men så till nästa bekymmer!
Iom att jag har köpt en GT30 turbo med intern wastegate så bara antar jag att man måste byta ut den gamla wastegateklockan mot en starkare som även den ska klara typ 400hk... Någon som vet vad det ska vara för någon och hur den ska monteras??? Har aldrig sysslat med "wastegate:ar" förr så jag har absolut ingen aning och de klockor som jag hittar är bara till för externa wastegate:ar...
Sen undrar jag om någon vet hur långt original spridare, bränslepump och bränsletrycksregulator håller... Orkar dom förse motorn med soppa till 400hk??
Mvh
Joel Williamsson
Men så till nästa bekymmer!
Iom att jag har köpt en GT30 turbo med intern wastegate så bara antar jag att man måste byta ut den gamla wastegateklockan mot en starkare som även den ska klara typ 400hk... Någon som vet vad det ska vara för någon och hur den ska monteras??? Har aldrig sysslat med "wastegate:ar" förr så jag har absolut ingen aning och de klockor som jag hittar är bara till för externa wastegate:ar...
Sen undrar jag om någon vet hur långt original spridare, bränslepump och bränsletrycksregulator håller... Orkar dom förse motorn med soppa till 400hk??
Mvh
Joel Williamsson