som rubriken säger.
ska byta stakar, ram/vevlager, och kanske vevaxel
för jag gissar på att några av dessa grejer kan vara svåra att byta när motorn är i bilen.
finns det någon hemsida eller något som man kan se ungefär vad man behöver tänka på när man plockar ut motorn.
har även svårt att hitta var motorn sitter fast i bilen någonstans, har än så länge bara hittat en fästpunkt (typ mitten bak på motorn)
nån som har tips på man tar ut motorn från en mr2-93
Re: nån som har tips på man tar ut motorn från en mr2-93
sitter 4st har ja för mig. 2st uppe i motorummet ( vid kamremskåpan och vid växellådan på sidan) och 2st under bilen (en i framkant på lådan o en i bakant).
Får ta ner hela bryggan/subframen bak 4 bultar samt fästet i lådan samt avgasupphändingen åker med.
Får ta loss drivaxlarna ifrån spindlarna och ur låda o fästen. dem ska bort.
sen e de som vanligt. försöka få med kablarna me motorn ner och ta låss slangar o rör samt växelvajrarna.
Motorn ska NER o inte upp så ställ nån pall under eller nån liggbräda som tål lite belastning/tyngd.
Får ta ner hela bryggan/subframen bak 4 bultar samt fästet i lådan samt avgasupphändingen åker med.
Får ta loss drivaxlarna ifrån spindlarna och ur låda o fästen. dem ska bort.
sen e de som vanligt. försöka få med kablarna me motorn ner och ta låss slangar o rör samt växelvajrarna.
Motorn ska NER o inte upp så ställ nån pall under eller nån liggbräda som tål lite belastning/tyngd.
12,98sek, 179,16km/h strippen.nu
http://www.garaget.org/?car=211683
Cpkolvar,eaglestakar,EMS turbokit 1,4bars ladd mappat av cyrix
http://www.garaget.org/?car=211683
Cpkolvar,eaglestakar,EMS turbokit 1,4bars ladd mappat av cyrix

-
- Pay User
- Inlägg: 557
- Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
- Bilmodell: MR2
- Årsmodell: 1993
- PostOrt: hanaskog
- Land (Country): Sverige
- Ort: hanaskog
Re: nån som har tips på man tar ut motorn från en mr2-93
har stött på lite problem när jag ska lossa kablar från motorn.
jag vet inte riktigt hur jag ska lossa den kabelhärvan som går från databoxen i bagaget och ut till motorn.
den nystar ju in sig runt halva motorn.
vilket håll är det meningen att man ska lossa ifrån.
det går ju såklart om man lossar rör och det som sitter vid insprutningen, men ska man värkligen behöva det????
jag vet inte riktigt hur jag ska lossa den kabelhärvan som går från databoxen i bagaget och ut till motorn.
den nystar ju in sig runt halva motorn.
vilket håll är det meningen att man ska lossa ifrån.
det går ju såklart om man lossar rör och det som sitter vid insprutningen, men ska man värkligen behöva det????
- Cyrix
- Inlägg: 622
- Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
- Bilmodell: MR2
- Årsmodell: 91
- PostOrt: Göteborg
- Land (Country): Sverige
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
Re: nån som har tips på man tar ut motorn från en mr2-93
Lossa den vid ECUn istället.kribbe skrev:har stött på lite problem när jag ska lossa kablar från motorn.
jag vet inte riktigt hur jag ska lossa den kabelhärvan som går från databoxen i bagaget och ut till motorn.
den nystar ju in sig runt halva motorn.
vilket håll är det meningen att man ska lossa ifrån.
det går ju såklart om man lossar rör och det som sitter vid insprutningen, men ska man värkligen behöva det????
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org
sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org
sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com