hej tänkte kolla om någon vet vad det är för tjocklek på original toppackning till mr2-93 turbo.
eller får man någorlunda rätt mått om man mäter den gamla när man plockar isär motorn.
hade tänk att köpa en ståltoppackning från japtuning så att man känner sig lite säkrare när man gasar på (den kostar ju ändå bara några hundralappar till)
sen undrar jag om jag bör byta till bättre kolvar och stakar redan nu. bilen är lite upptrimad (250 motor hästar och 215 på hjulen) eller är där en bit kvar i trimningen tills man behöver byta det.
jag har i inte precis planerat in att trimma motorn mer dom närmaste åren. Men motorn ska plockas isär och renoveras i vilket fall som helst.
Och är där någon som kommer på några andra tips som man bör göra på motorn nu när den ska plockas isär så kom gärna med förslag.
fråga om toppackning och andara uppgraderingar till mr2-93
-
- Inlägg: 852
- Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
- Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
- Årsmodell: 91
- PostOrt: Växjö
- Land (Country): Sverige
Re: fråga om toppackning och andara uppgraderingar till mr2-93
Beror ju på lite vilken Generation på Motor du har, Men annars måste jag säga att Toyotas original stålpackning till Gen 3 är nog en av dom bästa som finns på marknaden.
Jag kör Toyota original Gen 3 stålpackning i min maskin, Och den levererar nånstans mellan 500-550hk
Så lägg inte pengar på nån flashig HKS eller liknande om du inte känner för att bränna av lite pengar i onödan.
Jag kör Toyota original Gen 3 stålpackning i min maskin, Och den levererar nånstans mellan 500-550hk
Så lägg inte pengar på nån flashig HKS eller liknande om du inte känner för att bränna av lite pengar i onödan.
-
- Pay User
- Inlägg: 557
- Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
- Bilmodell: MR2
- Årsmodell: 1993
- PostOrt: hanaskog
- Land (Country): Sverige
- Ort: hanaskog
Re: fråga om toppackning och andara uppgraderingar till mr2-93
jag har gen-2 motorn.
men e det så pass att den redan har ståltoppackning
men e det så pass att den redan har ståltoppackning
- Larco
- Inlägg: 1044
- Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
- Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Upplands Väsby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Upplands Väsby
Re: fråga om toppackning och andara uppgraderingar till mr2-93
Gen2 har inte stålpackning original.
Gen3 har stålpackning original.
Stakarna behöver du inte byta de är väldigt hållbara! Men att byta kolvarna till smidda är ingen dum idé om du ska fortsätta att trimma då originalen är lite känsliga. Men går du inte längre än 250hk så ska originalen klara sig rätt bra tror jag. Har hörttalas om vissa som har klämt ur 400-500hk med nya originaldelar men säkerligen är livslängden väldigt kort då! Över 300 hk på en gammal maskin som våra skulle jag definitivt överväga smidda kolvar. Racevevlager skulle jag också överväga då de blir hamrade välsigt hårt och tappar spänsten snabbt annars.
Gen3 har stålpackning original.
Stakarna behöver du inte byta de är väldigt hållbara! Men att byta kolvarna till smidda är ingen dum idé om du ska fortsätta att trimma då originalen är lite känsliga. Men går du inte längre än 250hk så ska originalen klara sig rätt bra tror jag. Har hörttalas om vissa som har klämt ur 400-500hk med nya originaldelar men säkerligen är livslängden väldigt kort då! Över 300 hk på en gammal maskin som våra skulle jag definitivt överväga smidda kolvar. Racevevlager skulle jag också överväga då de blir hamrade välsigt hårt och tappar spänsten snabbt annars.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
-
- Pay User
- Inlägg: 557
- Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
- Bilmodell: MR2
- Årsmodell: 1993
- PostOrt: hanaskog
- Land (Country): Sverige
- Ort: hanaskog
Re: fråga om toppackning och andara uppgraderingar till mr2-93
Larco skrev:Gen2 har inte stålpackning original.
Gen3 har stålpackning original.
Stakarna behöver du inte byta de är väldigt hållbara! Men att byta kolvarna till smidda är ingen dum idé om du ska fortsätta att trimma då originalen är lite känsliga. Men går du inte längre än 250hk så ska originalen klara sig rätt bra tror jag. Har hörttalas om vissa som har klämt ur 400-500hk med nya originaldelar men säkerligen är livslängden väldigt kort då! Över 300 hk på en gammal maskin som våra skulle jag definitivt överväga smidda kolvar. Racevevlager skulle jag också överväga då de blir hamrade välsigt hårt och tappar spänsten snabbt annars.
jag tackar för detta utförliga och bra svaret Larco