Jag funderar på om jag inte ska avancera grundtändningen några grader på Corollan iom att jag ändå nästan alltid tankar 98 oktan istället för 95. Någon som har en uppfattning om hur många grader som kan vara lämpligt?
Motor i fråga är en 110hk 4A-FE.
Avancera grundtändningen med 98oktan
- Larco
- Inlägg: 1044
- Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
- Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Upplands Väsby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Upplands Väsby
Avancera grundtändningen med 98oktan
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
- Fabian
- Inlägg: 143
- Blev medlem: fre 16 jan 2009, 19:49:02
- Bilmodell: MR2 AW11 -87
- Årsmodell: 1987
- PostOrt: Helsingborg
- Land (Country): Sverige
- Ort: Helsingborg
Re: Avancera grundtändningen med 98oktan
2-5grader mera kanske är lämpligt? 4AGE ska ha 16grader FÖD på en manuell och 12 för en automat. Jag har 16grader på min automat, mer än 16-18grader så bluddrar den på tomgång. kommer dock inte iohåg vad jag tankade för något. vet inte var 4afe ligger men någonstans mellan 15-20 tycker jag låter rimligt.
tilläggas bör att jag inte experimenterat så mycket med det överlag, utan det är min kvalificerade gissning
tilläggas bör att jag inte experimenterat så mycket med det överlag, utan det är min kvalificerade gissning

MVH Fabian Hallbom
---------------------------
FF Aygo -07 VVTi 1KR-FE 1.49,70 i blöta SS SÅLD
MR MR2 -87 Bigport 4A-GE (rullande renovering)
FR Starlet -83 Bigport 4A-GE (evighetsprojektet) 1.43,00 i ett torrt SS (58hk 4k-c med blåst toppackning)
---------------------------
FF Aygo -07 VVTi 1KR-FE 1.49,70 i blöta SS SÅLD
MR MR2 -87 Bigport 4A-GE (rullande renovering)
FR Starlet -83 Bigport 4A-GE (evighetsprojektet) 1.43,00 i ett torrt SS (58hk 4k-c med blåst toppackning)