Du borde köra återcirkulerande dumpventil iom att du har luftmängdsmätare. En öppen dump släpper ut luft som mätaren ha registrerat. Då skickar ECUn på en massa extrabränsle som dränker motorn...
Den där ser ut som en såndär hybriddump dock, vilket ju iaf är mer lämplig än en helt öppen dump även om jag är tveksam till sånna...
Larco skrev:Du borde köra återcirkulerande dumpventil iom att du har luftmängdsmätare. En öppen dump släpper ut luft som mätaren ha registrerat. Då skickar ECUn på en massa extrabränsle som dränker motorn...
Den där ser ut som en såndär hybriddump dock, vilket ju iaf är mer lämplig än en helt öppen dump även om jag är tveksam till sånna...
Det har ju diskuterats i alla tider de där och ja personligen och många andra säger att det bara är bull**** att de skulle vara skadligt. Spjället är ju liksom lika stängt oavsett om luften går ut i det fria eller tillbaka in före turbon. Jag vill påstå att felet är nog mer att folk kört med för klent ställda fjädrar i sina öppna dumpar, och därmed förlorat luft och motorn därav gått för fett.
Jag har kört i 5 år med dubbla öppna dumpar på Volvon (yes 2 stycken då de inte räckte med 1 för ja spräckte tryckslang efter tryckslang). Kör med hundra cells racekatt, har aldrig haft över 20 i HC på bes nån gång
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Skadligt har jag aldrig sagt att det är. Men skadlig skulle det kunna vara när det slår 1m eldslåga ur avgasröret som det gjorde på min celica vid några tillfällen. Skrämde livet ur mig själv nån gång också tänk på alla pensionärer
Min bil surade inte ned sig nått nämnvärt heller så det kan vara som du säger PierreW. Återcirkulerande är ju dock anpassade för bilar med LMM...
Larco skrev:. Återcirkulerande är ju dock anpassade för bilar med LMM...
Det är möjligt att de är, en återcirkulerande är faktisk laglig i jämförelse med en öppen, pga att en öppen dump bryter det annars slutna vevhusventilations systemet, den dumpar ju ut "giftiga" gaser.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Jag har kört mycket med både återcirkulerat och helt öppen...Det jag känner av mest är att bilen rycker mer med åter-.
Tror inte min lmm gillar återcirkuleringen.. luften slår i luckan..
Det som blir fel med öppen dump och lmm är att när ventilen är öppen när du släpper gasen så fortsätter turbon att suga in luft genom lmm som den sedan blåser rätt ut i luften. Ecu:n skickar på bränsle för den uppmätta luften som blir alldeles för mycket i det ögonblicket som du kliver på gasen eller om du motorbromsar på lägre varv. Då man släpper gasen på högre varv slås spridarna av så det blir inte så påverkat av för mycket bränsle.