MR2 '91, uppgradera till turbo(skillnader, omtypning)
-
- Inlägg: 4
- Blev medlem: mån 25 maj 2009, 10:59:09
- Bilmodell: MR2
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Jönköping
- Land (Country): Sverige
MR2 '91, uppgradera till turbo(skillnader, omtypning)
Tjenare.
Håller nu över vintern på och gör ganska stora uppgraderingar utseendemässigt på pärlan(en icke turbo MR2 från '91), men hittade nu när man endå letade en komplett turbomotor från en MR2 93. Eftersom jag har en del problem med motorn idag(mer specifikt växellådan) så kan det vara idé att byta hela kaminen istället. Frågan är hur mycket strul det är med att typa om bilen som turbo. Om jag förstått det rätt så stämmer resten av bilen "överens", alltså att det enda som egentligen skiljer turbo varianten av MR2 är just motorn. Om det är så är det ju rent arbetsmässigt ganska lindrigt, men hur mycket kostar en omtypning? Vad bör jag tänka på? Kom gärna med erfarenheter eftersom jag inte har några själv...
MVH,
Eric
Håller nu över vintern på och gör ganska stora uppgraderingar utseendemässigt på pärlan(en icke turbo MR2 från '91), men hittade nu när man endå letade en komplett turbomotor från en MR2 93. Eftersom jag har en del problem med motorn idag(mer specifikt växellådan) så kan det vara idé att byta hela kaminen istället. Frågan är hur mycket strul det är med att typa om bilen som turbo. Om jag förstått det rätt så stämmer resten av bilen "överens", alltså att det enda som egentligen skiljer turbo varianten av MR2 är just motorn. Om det är så är det ju rent arbetsmässigt ganska lindrigt, men hur mycket kostar en omtypning? Vad bör jag tänka på? Kom gärna med erfarenheter eftersom jag inte har några själv...
MVH,
Eric
-
- Inlägg: 545
- Blev medlem: lör 07 mar 2009, 17:24:41
- Bilmodell: Celica GT
- Årsmodell: 1994
- PostOrt: Vännäsby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Umeå
Re: MR2 '91, uppgradera till turbo(skillnader, omtypning)
Det är väl ganska mycket jobb men omreg måste kanske bygga om framvagn eller byta bromsar, sen är väl beg gubbar hysat grinig! Men det går väl att kolla på bilprovnigen?
- Joey
- Inlägg: 73
- Blev medlem: lör 14 mar 2009, 06:32:10
- Bilmodell: Supra Mk3
- Årsmodell: 1989
- PostOrt: Norrköping
- Land (Country): Sweden
Re: MR2 '91, uppgradera till turbo(skillnader, omtypning)
enda sättet det är möjligt är nog att regga som ombyggt fordon och då ska du minst byta hela bromssystemet också
kostar runt 3000kr har jag för mig
kostar runt 3000kr har jag för mig
Supra Mk3 -89 Såld
410whp @ 0,9 bar
Mr2 gen2 turbo -90
410whp @ 0,9 bar
Mr2 gen2 turbo -90
- Cyrix
- Inlägg: 622
- Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
- Bilmodell: MR2
- Årsmodell: 91
- PostOrt: Göteborg
- Land (Country): Sverige
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
Re: MR2 '91, uppgradera till turbo(skillnader, omtypning)
Varför inte bara byta motor utan att regga om?
Vet ingen som haft problem på bilprovningen, står inte i något papper som bilprovningen ser, om bilen har turbo eller inte.
Vet ingen som haft problem på bilprovningen, står inte i något papper som bilprovningen ser, om bilen har turbo eller inte.
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org
sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org
sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
- Dale
- Siteadmin
- Inlägg: 3710
- Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Älvdalen
- Land (Country): Sverige
- Ort: Älvdalen
- Kontakt:
Re: MR2 '91, uppgradera till turbo(skillnader, omtypning)
Å jag vet de funkar men de e nog bara på MR2.Cyrix skrev:Varför inte bara byta motor utan att regga om?
Vet ingen som haft problem på bilprovningen, står inte i något papper som bilprovningen ser, om bilen har turbo eller inte.

Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
- Larco
- Inlägg: 1044
- Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
- Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Upplands Väsby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Upplands Väsby
Re: MR2 '91, uppgradera till turbo(skillnader, omtypning)
Måste höja varningens finger här dock! Värre än problem med bilprovningen är att det kan ge problem med försäkringsbolaget om man smäller med bilen. Det lär vara jobbigt om man nekas ersättning/hjälp om något allvarligt händer mm. Man bör vara medveten om det.Cyrix skrev:Varför inte bara byta motor utan att regga om?
Vet ingen som haft problem på bilprovningen, står inte i något papper som bilprovningen ser, om bilen har turbo eller inte.
Det gäller ju egentligen allt trim/modifikationer som inte är enligt regelboken, men det är ju väldigt tydligt om det hänger en turbo på motorn som inte ska vara där.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
- Cyrix
- Inlägg: 622
- Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
- Bilmodell: MR2
- Årsmodell: 91
- PostOrt: Göteborg
- Land (Country): Sverige
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
Re: MR2 '91, uppgradera till turbo(skillnader, omtypning)
Jag tror iofs att det blir mer tydligt ifall det sitter en större turbo på en bil som är turbo ifrån början, som min bil tex som är en MR2 turbo, men det sitter en lastbilsturbo på motorn.Larco skrev:Måste höja varningens finger här dock! Värre än problem med bilprovningen är att det kan ge problem med försäkringsbolaget om man smäller med bilen. Det lär vara jobbigt om man nekas ersättning/hjälp om något allvarligt händer mm. Man bör vara medveten om det.
Det gäller ju egentligen allt trim/modifikationer som inte är enligt regelboken, men det är ju väldigt tydligt om det hänger en turbo på motorn som inte ska vara där.
Sitter det en helt original turbomotor i en gti kaross, så ser ju allt original ut och ingen kommer att tänka på att något är ändrat.
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org
sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org
sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
- Joey
- Inlägg: 73
- Blev medlem: lör 14 mar 2009, 06:32:10
- Bilmodell: Supra Mk3
- Årsmodell: 1989
- PostOrt: Norrköping
- Land (Country): Sweden
Re: MR2 '91, uppgradera till turbo(skillnader, omtypning)
beror ju på hur bilen ser ut också, gubbarna på besiktningen kollade typ upp vartenda nummer de kunde på polarens bil eftersom den va lite stylad, motorn var helt original men de kollade upp motornummer och gick igenom allting extra noga
det verkar ju inte så svårt att regga om den, bromsar är ju ändå kul att byta mot något värre och så slipper man oroa sig på besiktningen, och som sagt kanske enklare att sälja sen också
det verkar ju inte så svårt att regga om den, bromsar är ju ändå kul att byta mot något värre och så slipper man oroa sig på besiktningen, och som sagt kanske enklare att sälja sen också
Supra Mk3 -89 Såld
410whp @ 0,9 bar
Mr2 gen2 turbo -90
410whp @ 0,9 bar
Mr2 gen2 turbo -90
- Zeus
- Inlägg: 47
- Blev medlem: tor 29 jan 2009, 21:30:38
- Årsmodell: 2008
- PostOrt: Enskede
- Land (Country): Sweden
- Ort: Stockholm
Re: MR2 '91, uppgradera till turbo(skillnader, omtypning)
Just det här med att registreringsbesiktiga din bil med en turbo monterad i efterhand tror jag är mkt svårt. Iallafall för några år sen när jag var mer uppdaterad angående detta. Toyota kommer högst troligt inte ge intyg att bilen är OK ifall du själv har byggt om den, de har ju ingen aning om hur du har satt ihop allt. Dessutom har jag för mig att man måste göra en utsläppscertifiering som kostar åtskilliga tusenlappar.
Tror nog mer på Cyrix idé i så fall, men det kanske inte blir helt lätt att sälja sen.
Alternativt att regga som ombyggt fordon men då måste man byta ganska mkt prylar, minns inte exakt vad.
Tror nog mer på Cyrix idé i så fall, men det kanske inte blir helt lätt att sälja sen.
Alternativt att regga som ombyggt fordon men då måste man byta ganska mkt prylar, minns inte exakt vad.
Henrik Karlsson
---------------------
Celica -86 - Projekt avslutat! MR2 Turbo nästa bil!??
---------------------
Celica -86 - Projekt avslutat! MR2 Turbo nästa bil!??
-
- Inlägg: 4
- Blev medlem: mån 25 maj 2009, 10:59:09
- Bilmodell: MR2
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Jönköping
- Land (Country): Sverige
Re: MR2 '91, uppgradera till turbo(skillnader, omtypning)
Cyrix - Om jag ska göra det så gör jag det legitimt. Mycket pga försäkringar och liknande. Vore hemskt om något händer och så står man där utan ett öre.
Zeus - Tack för svaret. Jag har i stort sett lagt den här idén på is för tillfället. Känns lite tråkigt att det ska vara så jobbigt att byta motor i en bil till en annan motor som bilen faktiskt levererats med, men är det sån verkligheten är så.
Tack allihopa för hjälpen!
MVH,
Eric
Zeus - Tack för svaret. Jag har i stort sett lagt den här idén på is för tillfället. Känns lite tråkigt att det ska vara så jobbigt att byta motor i en bil till en annan motor som bilen faktiskt levererats med, men är det sån verkligheten är så.
Tack allihopa för hjälpen!
MVH,
Eric