Toyota Celica ladd fel..
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Inlägg: 8
- Blev medlem: mån 03 aug 2009, 00:16:25
- Bilmodell: Celica Liftback
- Årsmodell: 86
- PostOrt: lycksele
- Land (Country): Sverige
Toyota Celica ladd fel..
Hej. Jag har en Toyota Celica från -86. Nu har jag hållit på i en vecka och håller på att bli tokig. Jag har bytt generator, Generator kol och bilen laddar inte riktig som den gjorde före. Nu så är det just över blå:a sträcket på laddmätaren. Förut så låg den på minst halva blåa.. Har också bytt batteri..
-
- Inlägg: 401
- Blev medlem: sön 13 sep 2009, 06:31:36
- Bilmodell: Opel Astra
- Årsmodell: 2002
- PostOrt: Enköping
- Land (Country): Sverige
Re: Toyota Celica ladd fel..
Det är inte separat laddningsregulator på den? Händer att de går sönder...
-
- Inlägg: 8
- Blev medlem: mån 03 aug 2009, 00:16:25
- Bilmodell: Celica Liftback
- Årsmodell: 86
- PostOrt: lycksele
- Land (Country): Sverige
Re: Toyota Celica ladd fel..
Jao det är en regulator på den. Vi har bytt till en annan från en annan generator.. men blir ingen skillnad
- Dale
- Siteadmin
- Inlägg: 3710
- Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Älvdalen
- Land (Country): Sverige
- Ort: Älvdalen
- Kontakt:
Re: Toyota Celica ladd fel..
Jordfel? Vad har du för spänningar motor avstängd, tomgång och vid typ 2000 varv?
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
-
- Inlägg: 43
- Blev medlem: ons 15 apr 2009, 20:53:36
- Bilmodell: Corolla
- Årsmodell: 2005
- PostOrt: Södertälje
- Land (Country): Sverige
Re: Toyota Celica ladd fel..
kolla spänninen över B+ på generatorn mot generatorns egen chassie, kolla spänningen över batteriets polel, på blyet på dess anslutningar och inte på kabelskona.
hur mycket skiljer det sig mellan generator och batterispänning?
mät spänningsskillnad mellan batteriets minuspol (blyet igen) och på generatorchassiet, samma mätning fast mot bilkarrossen ( slå på elrutevärmare, stolsvärme etc.)..
mät mellan B+ på generatorn och +-polen på batteriet (blyet igen)
redovisa.
En sak som kan ge helsikes massa konstigheter och ologiska svårsökta fel är en rutten jordfläta från batteriet till motorn resp mellan motor eller batteriet och bilkarossen. Kom ihåg att flätan kan se perfekt utseendemässigt men alla ledare är ändå mer eller mindre avkorriderade inuti - mät spänningsfallet över jordflätans ändar, det skall knappt vara mätbar spänningsfall över den vid normal motortorgång och även väldigt liten spänningsfall, typ delar av Volt vid startmotorstart
hur mycket skiljer det sig mellan generator och batterispänning?
mät spänningsskillnad mellan batteriets minuspol (blyet igen) och på generatorchassiet, samma mätning fast mot bilkarrossen ( slå på elrutevärmare, stolsvärme etc.)..
mät mellan B+ på generatorn och +-polen på batteriet (blyet igen)
redovisa.
En sak som kan ge helsikes massa konstigheter och ologiska svårsökta fel är en rutten jordfläta från batteriet till motorn resp mellan motor eller batteriet och bilkarossen. Kom ihåg att flätan kan se perfekt utseendemässigt men alla ledare är ändå mer eller mindre avkorriderade inuti - mät spänningsfallet över jordflätans ändar, det skall knappt vara mätbar spänningsfall över den vid normal motortorgång och även väldigt liten spänningsfall, typ delar av Volt vid startmotorstart