Kopplingsköp, val av märke?
-
- Inlägg: 50
- Blev medlem: tis 04 aug 2009, 13:06:31
- Bilmodell: MR2 2.0 L Turbo
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: 43264
- Land (Country): Sverige
Kopplingsköp, val av märke?
Tjenare!
Ska byta koppling på min MR2 -91, har kollat runt lite på Ebay på olika märken och då finns det 3 st intressanta märken.
Följande: EXEDY, XTD och F1.
Någon som har erfarenheter av dessa märken?
Tänkte även köpa ett paket där ett lättat svänghjul ingår men då är ju frågan om det är svårt att byta medan man ändå håller på att byta koppling?
Tack på förhand Johannes
Ska byta koppling på min MR2 -91, har kollat runt lite på Ebay på olika märken och då finns det 3 st intressanta märken.
Följande: EXEDY, XTD och F1.
Någon som har erfarenheter av dessa märken?
Tänkte även köpa ett paket där ett lättat svänghjul ingår men då är ju frågan om det är svårt att byta medan man ändå håller på att byta koppling?
Tack på förhand Johannes
MR2 Turbo -91
-
- Inlägg: 336
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:28:17
- Bilmodell: Celica st205
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Ronneby
- Land (Country): Sweden
Re: Kopplingsköp, val av märke?
Av de tre märken du skriver där hade jag valt exedy, men hade valt rps om jag hade fått välja fritt
st205,BPU++
402m@ 12,43s @ 187km/h (2010)
201m@ 8,02s @ 139km/h (2010)
Ss=1.23,63 (2011)
402m@ 12,43s @ 187km/h (2010)
201m@ 8,02s @ 139km/h (2010)
Ss=1.23,63 (2011)
- Hansen
- Inlägg: 492
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:39:22
- Bilmodell: Mr2- Turbo
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Järvsö
- Land (Country): Sweden
- Ort: Järvsö
Re: Kopplingsköp, val av märke?
jag kör med steg 4 kopplings kit från xtd å lättat svänghjul från xtd, det har funkat kanon så länge jag har haft den iaf
Andreas Hansen
Toyota Mr2 Turbo-91
356Bhp/393Nm runt 400hk i motorn
11,91s@189km/h 402m
7,68s@150km/h 201m
http://www.toyotaklubben.se/viewtopic.php?t=25308Början på Projektet
http://toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=218 Fortsättning på Projektet
http://www.garaget.org/hansen
Toyota Mr2 Turbo-91
356Bhp/393Nm runt 400hk i motorn
11,91s@189km/h 402m
7,68s@150km/h 201m
http://www.toyotaklubben.se/viewtopic.php?t=25308Början på Projektet
http://toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=218 Fortsättning på Projektet
http://www.garaget.org/hansen
- Larco
- Inlägg: 1044
- Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
- Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Upplands Väsby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Upplands Väsby
Re: Kopplingsköp, val av märke?
EXEDY ska vara vettiga.
Jag har en "EXEDY Racing Stage 4 Hyper Twin Plate" till mitt bygge
. Fick förklarat för mig att HKS motsvarighet ska väl vara likvärdig men med lite annorlunda pedalkänsla. De vanliga kopplingarna förutsätter jag håller samma nivå på kvalité.
RPS är ju välbeprövat här i Sverige dock och jag har inte hört någon som har varit missnöjd, så det är nog ett säkert kort.
Med tanke på hur "rolig" kopplingen är att byta (tänker speciellt på Celica GT4an då) så är det nog värt att välja något välbeprövat som kostar några kronor extra.
Jag har en "EXEDY Racing Stage 4 Hyper Twin Plate" till mitt bygge

RPS är ju välbeprövat här i Sverige dock och jag har inte hört någon som har varit missnöjd, så det är nog ett säkert kort.
Med tanke på hur "rolig" kopplingen är att byta (tänker speciellt på Celica GT4an då) så är det nog värt att välja något välbeprövat som kostar några kronor extra.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
- Jonex
- Inlägg: 553
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
- Bilmodell: Celica GT-Four st165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Smedjebacken
- Land (Country): Swe
- Ort: Smb, Dalarna
Re: Kopplingsköp, val av märke?
Svänghjulet ska vara draget med 90 nm, så ja, det sitter som fan. Men när du väl fått loss hjulet är det inte alls krångligaretonfisken skrev:Tjenare!
Men då är ju frågan om det är svårt att byta medan man ändå håller på att byta koppling?
Tack på förhand Johannes
att byta än någon annan koppling och du har ju en Mr2 enl signatur, så det är betydligt lättare än en Gt4.
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
-
- Sponsor
- Inlägg: 837
- Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
- Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
- Årsmodell: 97
- PostOrt: Ludvika
- Land (Country): Sverige
- Kontaktperson: Håkan
- Ort: Ludvika
Re: Kopplingsköp, val av märke?
Ska du ha en förstärkt eller är du ute efter en "original". Jag har en exedy kopplingssats som motsvarar original helt ny i kartong som blir din för 1500:-
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Re: Kopplingsköp, val av märke?
Om du hade valt rps om du fick välja så skulle du tatt XTD framför exedyn då ju !Zerocool skrev:Av de tre märken du skriver där hade jag valt exedy, men hade valt rps om jag hade fått välja fritt
Då rps och xtd är samma prylar.
Har jämför en xtd tryckplatta med lamell med en rps. Det ÄNDA som skiljde var färgen annars var det samma saker . Till och med utrapningslagret var av samma tillverkare.
(vi jämförde en sinter kopplingar till supa mk3) .
Själv kör jag med XTD vita tryckplatta med deras sinter. Funkar kanonsers och de kostade mig 1300spänn med frakt flång ny. EBay is the shit.
12,98sek, 179,16km/h strippen.nu
http://www.garaget.org/?car=211683
Cpkolvar,eaglestakar,EMS turbokit 1,4bars ladd mappat av cyrix
http://www.garaget.org/?car=211683
Cpkolvar,eaglestakar,EMS turbokit 1,4bars ladd mappat av cyrix

-
- Inlägg: 506
- Blev medlem: mån 13 apr 2009, 12:25:56
- Bilmodell: Aygo
- Årsmodell: 2007
- PostOrt: Bankeryd
- Land (Country): Sverige
Re: Kopplingsköp, val av märke?
har också en XTD med vit tryckplatta å puckars sinter. funkar klockrent. går å köra i stan också utna massa ryck o krams
- Cyrix
- Inlägg: 622
- Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
- Bilmodell: MR2
- Årsmodell: 91
- PostOrt: Göteborg
- Land (Country): Sverige
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
Re: Kopplingsköp, val av märke?
Fanns det nån märkning på tryckplattan, så man kunde vara helt hundra på att det är samma?Impreza skrev:Om du hade valt rps om du fick välja så skulle du tatt XTD framför exedyn då ju !
Då rps och xtd är samma prylar.
Har jämför en xtd tryckplatta med lamell med en rps. Det ÄNDA som skiljde var färgen annars var det samma saker . Till och med utrapningslagret var av samma tillverkare.
(vi jämförde en sinter kopplingar till supa mk3) .
Själv kör jag med XTD vita tryckplatta med deras sinter. Funkar kanonsers och de kostade mig 1300spänn med frakt flång ny. EBay is the shit.
Svinbra i såna fall, för RPSen verkar funka riktigt bra.
Urtrampningslagret som följer med RPS kopplingarna verkar däremot inte vara nåt vidare.
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org
sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org
sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
-
- Inlägg: 50
- Blev medlem: tis 04 aug 2009, 13:06:31
- Bilmodell: MR2 2.0 L Turbo
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: 43264
- Land (Country): Sverige
Re: Kopplingsköp, val av märke?
Pipedreams skrev:Ska du ha en förstärkt eller är du ute efter en "original". Jag har en exedy kopplingssats som motsvarar original helt ny i kartong som blir din för 1500:-
Låter intressant faktiskt, vad håller den för prestanda-mässigt?
Min original (vilket jag tror det är) här gått 16k-mil och slirar på 3:an redan nu (?!), så då borde den kopplingen hålla för dessa 16k-mil.
Senast redigerad av tonfisken den sön 28 mar 2010, 21:15:09, redigerad totalt 1 gånger.
MR2 Turbo -91