Tekniska frågor gällande Toyota Classics. Allt från kopplingsscheman, teknisk felsökning till trim och övrig teknik. Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn.
Kategoriregler
Tekniska frågor gällande Toyota Classics. Allt från kopplingsscheman, teknisk felsökning till trim och övrig teknik. Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn.
Började skotta fram rollan igår, för sommarens njutningar. Bakaxelbytet blir årets första justering.
Började spåna lite om vad som kan vara möjligt. Skulle det gå att ta hela drivpaketet, inkl bromsar, från nån fyrhjulsdriven rolla? Med en 4A-FE?
Visserligen har den redan KE70-bromsar, men vore det inte lite kul med en fyrhjulsdriven 73a?
Nån som har testat att bygga eller sett nåt liknande? Hmm, måste googla lite!
Finns det någon som kan hjälpa mej på rätt spår här? Vilket 4wd-paket ryms under huven på en gammal rolla? Från 100 till max 170hk? Helst Toyota.
Precis när arbetslusten kom tillbaka dök den här tanken upp. Som effektivt blockar allt tills jag sansat mej.
Har nån 4wd rolla motorn på längden?
Vad jag vet så har alla 4wd rollor tvärmonterad motor med en stor växellåda/fördelningslåda. Iaf AE95(88-95) och AE115(97-02) som jag ägt. AE95 har då en 4A-FE på 110 pållar och AE115 har en 7A-FE på lika mycket effekt. Det är nog inte omöjligt, men skulle tro att det blir ganska trångt att trycka ner det i en KE20.
Ja, jag var medveten om att den kanske inte ryms, bra att få det bekräftat. Tak Roger. Annars hade den blivit klockren med 4A-FE. Speciellt då dessa bilar rostar sönder så fort att det finns flera bra donatorbilar tillgängliga för en billig peng.
Jaha. Och nu då? Finns det nåt annat? Hmm. Nissan? Suck. Får nöta på Google. Igen. Tur att det är långhelg.
Om det inte vore så f*******t mycket snö skulle jag ha åkt en sväng till mitt fina utflyktsmål, den lokala skroten och tittat i japshögen.
Tänker du på nåt speciellt, Rejj? Jag har bara sett småpickupperna i rimlig prisklass. Och dom verkar inte vara så potenta? Matchar dom nog med standardsnurran?
Hittade inte så mycket om Tercel, men den verkar försvinna på åttitalet?
Har dock upptäckt Subaru och Mitsubishi, dom ligger runt 145-160hk. Fast jag börjar tveka... Köper kanske en 4hjuls-styrd Mitsubishi istället? Och vilar rollan ett tag?