160 hk i KE20, med 3S-GTE?
- Hornlund
- Inlägg: 749
- Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
- Bilmodell: MR2 & IS200
- Årsmodell: 8500
- PostOrt: Örnsköldsvik
- Land (Country): Sweden
- Ort: Örnsköldsvik
Re: 160 hk i KE20, med 3S-GTE?
Kul, det blir spännande att se hur det slutar. Håll oss gärna uppdaterade!
Fast trångt blir nog bara förnamnet, eller ska ni flytta torpeden?
Fast trångt blir nog bara förnamnet, eller ska ni flytta torpeden?
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
-
- Inlägg: 1087
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
- Bilmodell: Corolla -73
- Årsmodell: 1973
- PostOrt: Luleå
- Land (Country): Sweden
Re: 160 hk i KE20, med 3S-GTE?
Kylaren får vara nån annanstans, sen får vi se hur torpedväggen mm klarar sej.
Den 165a jag tänker köpa har mekaniskt lås på mittdiffen.
Kan man då köra orginallådan utan främre drivaxlarna? Risken att den blir fyrhjulsdriven senare ökar då mycket!
Den 165a jag tänker köpa har mekaniskt lås på mittdiffen.
Kan man då köra orginallådan utan främre drivaxlarna? Risken att den blir fyrhjulsdriven senare ökar då mycket!

Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
-
- Inlägg: 1087
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
- Bilmodell: Corolla -73
- Årsmodell: 1973
- PostOrt: Luleå
- Land (Country): Sweden
Re: 160 hk i KE20, med 3S-GTE?
Nehepp, allt är inte enkelt. I mitt tycke var detta klockrent.
Men att strypa en motor funkar tydligen inte ens för sfro. Att ha möjlighet att kunna ta ut högre effekt senare räcker tydligen hos bilprovningen (alltsåinte sfro) för att kunna underkänna ett ombyggt fordon. Så om en ny Saab eller Volvo går att chippa så borde den få underkänt? Nä, det är skillnad...
Nåja. Jag måste hitta större bromsar. Lite surt, KE70-bromsarna blev så bra.
Nån som vet vilka skivor som passar på KE70 (260mm ventilerade) och en bakaxel med skivor eller stora trummor som ryms under rollan?
Men att strypa en motor funkar tydligen inte ens för sfro. Att ha möjlighet att kunna ta ut högre effekt senare räcker tydligen hos bilprovningen (alltsåinte sfro) för att kunna underkänna ett ombyggt fordon. Så om en ny Saab eller Volvo går att chippa så borde den få underkänt? Nä, det är skillnad...
Nåja. Jag måste hitta större bromsar. Lite surt, KE70-bromsarna blev så bra.
Nån som vet vilka skivor som passar på KE70 (260mm ventilerade) och en bakaxel med skivor eller stora trummor som ryms under rollan?
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
- Dale
- Siteadmin
- Inlägg: 3710
- Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Älvdalen
- Land (Country): Sverige
- Ort: Älvdalen
- Kontakt:
Re: 160 hk i KE20, med 3S-GTE?
De där med å strypa motorn e de inte lite så att motorn skall vara "orörd"? En 3S-GE ist då? På en ST165 drivlina inkl bromsar. 

Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
-
- Inlägg: 1087
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
- Bilmodell: Corolla -73
- Årsmodell: 1973
- PostOrt: Luleå
- Land (Country): Sweden
Re: 160 hk i KE20, med 3S-GTE?
Förklaringen jag fått är att om jag verkligen kan strypa så kan jag återställa åxå.
3S-GE får jag besikta med de bromsar jag har nu, KE70. Och då har jag en fin gatbil. Men ingen räser för banbruk. (vill ju kunna utmana theRealPinto nån gång!
)
Så enda alternativet är att riva bromsarna igen.
Behöver 10tum fram. Sett nån lösning med hilux calipers och peugeot 604 skivor... Gamla supra rwd borde kanske finnas med den dimensionen?
Läste en massa trådar igår om diverse, men de flesta stannar vid 9tum.
3S-GE får jag besikta med de bromsar jag har nu, KE70. Och då har jag en fin gatbil. Men ingen räser för banbruk. (vill ju kunna utmana theRealPinto nån gång!

Så enda alternativet är att riva bromsarna igen.
Behöver 10tum fram. Sett nån lösning med hilux calipers och peugeot 604 skivor... Gamla supra rwd borde kanske finnas med den dimensionen?
Läste en massa trådar igår om diverse, men de flesta stannar vid 9tum.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
- Johnny Blade
- Pay User
- Inlägg: 1729
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
- Bilmodell: Crown
- Årsmodell: 1984
- PostOrt: Avesta
- Land (Country): Sverige
- Ort: Aghastadhum
- Kontakt:
Re: 160 hk i KE20, med 3S-GTE?
Dessa skivor är 266mm,fast dom har ju en trumma i mitten så bromsytan blir inte lika stor som en framskiva.

http://www.garaget.org/?car=48446&image=422123

http://www.garaget.org/?car=48446&image=422123
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
- Johnny Blade
- Pay User
- Inlägg: 1729
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
- Bilmodell: Crown
- Årsmodell: 1984
- PostOrt: Avesta
- Land (Country): Sverige
- Ort: Aghastadhum
- Kontakt:
Re: 160 hk i KE20, med 3S-GTE?
Trummorna bak på Model F 87< är 10".254mm.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
-
- Inlägg: 1087
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
- Bilmodell: Corolla -73
- Årsmodell: 1973
- PostOrt: Luleå
- Land (Country): Sweden
Re: 160 hk i KE20, med 3S-GTE?
Det kan ju funka! Med lite tur är den diffbromsad med.Johnny Blade skrev:Trummorna bak på Model F 87< är 10".254mm.
Vet du spårvidden på axeln?
Annars funderade på St165ans bakaxel idag: Kan man korta den? Nån som gjort det?
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
- Johnny Blade
- Pay User
- Inlägg: 1729
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
- Bilmodell: Crown
- Årsmodell: 1984
- PostOrt: Avesta
- Land (Country): Sverige
- Ort: Aghastadhum
- Kontakt:
Re: 160 hk i KE20, med 3S-GTE?
Den med manuell låda har lamelldiff. Den är 1440mm bred mellan anliggningsytorna.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE