Corolla rycker och stannar
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Bilmodell: corolla-98 / 1.6
- Årsmodell: 98
Corolla rycker och stannar
Hejsan, ny här men försöker finna lösning till min lite småstrulande corolla-98 / 1.6.
Sedan någon månad tillbaka går motorn ryckigt på lågvarv och tomgången ojämn samt sjunker så lågt att motorn stannar.
Detta händer dagligen men märks främst av under stadstrafik, under landsvägskörning märker man oftast inget.
Har haft bilen inne på toyotaverkstad, och inget avläsbart fel på boxen, stiften bytade samt spruckna gummitätningar till insprutarna bytta, de har inga direkta idéer på vad felet kan vara, efter detta hämtade jag bilen då jag behöver den.
Jag har med motorn igång kännt längs alla vacuum-slangar och de verkar fina och utan sprickor, har även ryckt och kännt på alla givarsladdar, och ingen dålig kontakt verkar finnas.
Finns här någon med erfarenhet av detta fenomen.
Mvh Roland
Sedan någon månad tillbaka går motorn ryckigt på lågvarv och tomgången ojämn samt sjunker så lågt att motorn stannar.
Detta händer dagligen men märks främst av under stadstrafik, under landsvägskörning märker man oftast inget.
Har haft bilen inne på toyotaverkstad, och inget avläsbart fel på boxen, stiften bytade samt spruckna gummitätningar till insprutarna bytta, de har inga direkta idéer på vad felet kan vara, efter detta hämtade jag bilen då jag behöver den.
Jag har med motorn igång kännt längs alla vacuum-slangar och de verkar fina och utan sprickor, har även ryckt och kännt på alla givarsladdar, och ingen dålig kontakt verkar finnas.
Finns här någon med erfarenhet av detta fenomen.
Mvh Roland
-
- Moderator
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
Re: Corolla rycker och stannar
Hur funkar tomgångsstyrningen på en sån där då?
På min Camry V6 jag hade dumpade den tomgången helt plötsligt, och det berodde på att tomgångsventilen hade geggat fast av avgaserna från EGR:en som nåt geni på toyota satte mitt emot och lite uppströms.
På min Camry V6 jag hade dumpade den tomgången helt plötsligt, och det berodde på att tomgångsventilen hade geggat fast av avgaserna från EGR:en som nåt geni på toyota satte mitt emot och lite uppströms.
- PierreW
- Moderator
- Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
- PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Hej.
Igensotat spjällhus är rätt vanligt på 4 A-FE motorerna. Symptomen du beskriver pekar ganska mycket på det.
Att fixa detta själv klarar dem flesta, skruva loss spjällhuset och rengör vid spjället och alla i små kanaler och håligheter du kan hitta med exempelvis broms-rens eller Thinner.
Igensotat spjällhus är rätt vanligt på 4 A-FE motorerna. Symptomen du beskriver pekar ganska mycket på det.
Att fixa detta själv klarar dem flesta, skruva loss spjällhuset och rengör vid spjället och alla i små kanaler och håligheter du kan hitta med exempelvis broms-rens eller Thinner.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Nu? Eller med en gång?
-
- Bilmodell: Yaris Verso -04, Yaris -13
- Årsmodell: 2013
Har din verkstad tagit några avgasvärden på bilen? Detta säger ju ganska mycke om hur din motor mår
Toyota Mek
Toyota Mek
-
Nej det hade de inte gjort, vilket jag tycker är lite märkligt, borde de ju ha börjat med, om inget annat för att se om lamdasonden gör sitt jobb, dock var det ingen felkod för lamdaproblem.PartyBoy skrev:Har din verkstad tagit några avgasvärden på bilen? Detta säger ju ganska mycke om hur din motor mår
För att regöra spjällhuset, räcker det att ta av slangen från luftburken ock torka rent, eller ska man skruva av allt från insugsgrenröret, kan man använda tryckluft?, är där något man måsta vara försiktig med, typ givare eller så?
Lite vägledning innan jag kanske gör något dumt.
-
Om du släpper den slangen från luftburken så kanske du kan se om det är några avlagringar i spjällhuset...spruta typ bromsrengöring på en trasa och försöka torka bort det...är det trångt så skruva loss hela spjället, det är inget märkvärdigt!
Toyota Mek
Toyota Mek
-
Nu har jag haft loss hela spjällhuset, samt även spjällhusets underdel (är det denna del som hanterar tomgången?)
Allt ihopa noga rengjort med tops in i minsta vrå (med motortvätt och t-röd)
Efter återmontering och provkörning ingen skillnad på tomgången som fortfarande fladdrar upp/ned.
(Tomgången sjunker till just innan motorn stannar, sedan "hoppar den upp" till lite drygt 1000 varv och sedan sjunker den igen osv)
Om jag manuellt gasar lite häftigt på spjället, så storknar motorn direkt för att sedan svara, jag vet ej riktigt hur responsen ska vara, med jag skulle vilja ha det till att motorn borde svara lite direktare, men det är kanske som det ska.
Andra ideér om vad som kan fela!
Mvh Roland
Allt ihopa noga rengjort med tops in i minsta vrå (med motortvätt och t-röd)
Efter återmontering och provkörning ingen skillnad på tomgången som fortfarande fladdrar upp/ned.
(Tomgången sjunker till just innan motorn stannar, sedan "hoppar den upp" till lite drygt 1000 varv och sedan sjunker den igen osv)
Om jag manuellt gasar lite häftigt på spjället, så storknar motorn direkt för att sedan svara, jag vet ej riktigt hur responsen ska vara, med jag skulle vilja ha det till att motorn borde svara lite direktare, men det är kanske som det ska.
Andra ideér om vad som kan fela!
Mvh Roland
- fredrik mkIII
- Bilmodell: Yaris 1.8 ts
- Årsmodell: 7
- PostOrt: Lur
- Land (Country): sverige
mät upp lambdasond kanske?
mvh fredrick
mvh fredrick
Fredrick Johansson
corolla ke70 nya ögonstenen
corolla ee10
Corolla ae82
+ nissan Cherry
+ suzuki cappuccino
corolla ke70 nya ögonstenen
corolla ee10
Corolla ae82
+ nissan Cherry
+ suzuki cappuccino
-
Spruta lite startgas runt insug och vakumslangar och se om tomgången ökar så du inte har en luftläcka nånstans?!
Toyota Mek
Toyota Mek
-
- Bilmodell: Corolla
- Årsmodell: 2005
- PostOrt: karlstad
- Land (Country): sverige
Hej Roland, Har själv en Corolla -99 1,6 med samma symtom som du. som sagt ryckigt och låg tomgång efter uppstart,
går ner till ca 500 rpm, svarar vid gaspådrag samt lägger sig därefter på dryga 1000 varv, efter en stund går tomgången åter igen ner till ca 500 varv och så pågår det..
emellanåt sjunker dock tomgången ytterligare och motorn dör.
felet uppstår dock främst när motorn är kall, hur är det för dig??
Inga synliga fel på vacumslangar och dyligt, bytte stiften som första åtgärd utan resultat..
Ska in på besiktning på måndag 3:e maj, blir intressant om några avgasvärden avviker.
går ner till ca 500 rpm, svarar vid gaspådrag samt lägger sig därefter på dryga 1000 varv, efter en stund går tomgången åter igen ner till ca 500 varv och så pågår det..
emellanåt sjunker dock tomgången ytterligare och motorn dör.
felet uppstår dock främst när motorn är kall, hur är det för dig??
Inga synliga fel på vacumslangar och dyligt, bytte stiften som första åtgärd utan resultat..
Ska in på besiktning på måndag 3:e maj, blir intressant om några avgasvärden avviker.