Stygg sugis eller tokig turbo?
-
- Inlägg: 47
- Blev medlem: sön 29 nov 2009, 16:01:35
- Bilmodell: MR2
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Beddingestrand
- Land (Country): Sverige
Stygg sugis eller tokig turbo?
Vill ha tips på en bra motor konfiguration till min MR2:a.
I dags läget är det en original GTi 16v-91.
Ska bygga en motor under vintern som kommer men tänkte redan börja handla på mig prylar.
Är sugen på en grov sugmotor men turbospisar verkar vara mycket billigare, tips och trix mottages tacksamt.
Bilen ska användas på gata men kunna tas ut på bana och strip utan att skämmas.
I dags läget är det en original GTi 16v-91.
Ska bygga en motor under vintern som kommer men tänkte redan börja handla på mig prylar.
Är sugen på en grov sugmotor men turbospisar verkar vara mycket billigare, tips och trix mottages tacksamt.
Bilen ska användas på gata men kunna tas ut på bana och strip utan att skämmas.
-
- Inlägg: 1087
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
- Bilmodell: Corolla -73
- Årsmodell: 1973
- PostOrt: Luleå
- Land (Country): Sweden
Re: Stygg sugis eller tokig turbo?
Driftsäkert och lättkört hade jag prioriterat.
Finns ingen anledning att ha 400 hästar på gatan om du inte ska använda dom där. Den ser lika tuff ut ändå.
Så min röst faller på turbon, 0.3-0.5 laddtryck på gatan och tillräckligt välbyggt för att höja trycket på bana.
Finns ingen anledning att ha 400 hästar på gatan om du inte ska använda dom där. Den ser lika tuff ut ändå.
Så min röst faller på turbon, 0.3-0.5 laddtryck på gatan och tillräckligt välbyggt för att höja trycket på bana.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Stygg sugis eller tokig turbo?
turbo absolut, det ger betydligt mer effekt billigare och enklare.
Sugmotortrim är alltid dyrt per hästkraft, isåfall skulle jag nog hellre sätta in en annan motor om jag verkligen inte ville ha turbo.
Sugmotortrim är alltid dyrt per hästkraft, isåfall skulle jag nog hellre sätta in en annan motor om jag verkligen inte ville ha turbo.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
-
- Inlägg: 336
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:28:17
- Bilmodell: Celica st205
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Ronneby
- Land (Country): Sweden
Re: Stygg sugis eller tokig turbo?
Ska du har sughästar och vill ha 4cyl så skulle jag har köpt en 3s redtop, är runt 200hk original.
Eller om du kan tänka dig v6a så skulle en 1MZ-FE från camry 97-00, är väl oxå runt 200hk men mera vrid och goare ljud, och går säkert lättare att få ut mera effekt än ur 4cyl.
Ska du ha turbo så satsa på en 3sgte gen3 på 240hk, och med bpu som är billigt kommer du upp i runt 300hk.
Eller om du kan tänka dig v6a så skulle en 1MZ-FE från camry 97-00, är väl oxå runt 200hk men mera vrid och goare ljud, och går säkert lättare att få ut mera effekt än ur 4cyl.
Ska du ha turbo så satsa på en 3sgte gen3 på 240hk, och med bpu som är billigt kommer du upp i runt 300hk.
st205,BPU++
402m@ 12,43s @ 187km/h (2010)
201m@ 8,02s @ 139km/h (2010)
Ss=1.23,63 (2011)
402m@ 12,43s @ 187km/h (2010)
201m@ 8,02s @ 139km/h (2010)
Ss=1.23,63 (2011)
-
- Inlägg: 47
- Blev medlem: sön 29 nov 2009, 16:01:35
- Bilmodell: MR2
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Beddingestrand
- Land (Country): Sverige
Re: Stygg sugis eller tokig turbo?
Det var ungefär dom svar jag hade tänkt mig att jag skulle få.
Själv så tycker jag att sugmotorer är lite manligare men frågan är vad man får för ca 50-60k.
Det är dom pengarna jag har att lägga på motor och drivlina men ?det låter som en turbo med lagom ladd och möjlighet för att ställa upp kanske är det smidigaste.
V6:an lät ju i och för väldigt intressant, finns det någon som har byggt något sådant här?
Har för mig att jag har sett en sådan tråd, får kolla det lite närmare.
Själv så tycker jag att sugmotorer är lite manligare men frågan är vad man får för ca 50-60k.
Det är dom pengarna jag har att lägga på motor och drivlina men ?det låter som en turbo med lagom ladd och möjlighet för att ställa upp kanske är det smidigaste.
V6:an lät ju i och för väldigt intressant, finns det någon som har byggt något sådant här?
Har för mig att jag har sett en sådan tråd, får kolla det lite närmare.
-
- Inlägg: 360
- Blev medlem: tor 05 mar 2009, 21:07:04
- Bilmodell: Celica GTi
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Eskilstuna
- Land (Country): Sverige
Re: Stygg sugis eller tokig turbo?
V6:an kan jag verkligen rekommendera. Mysigt ljud och erbjuder rätt ok fartresurser:
http://www.youtube.com/watch?v=3_bzBKroSmk
Syns inte riktigt på filmen men före inbromsningen till andra konpartiet har jag 160-170 nånting, och camryn väger väl några kg mer än mr2an..
http://www.youtube.com/watch?v=3_bzBKroSmk
Syns inte riktigt på filmen men före inbromsningen till andra konpartiet har jag 160-170 nånting, och camryn väger väl några kg mer än mr2an..

____________________________
Mikael Cedergren
Mikael Cedergren
-
- Inlägg: 47
- Blev medlem: sön 29 nov 2009, 16:01:35
- Bilmodell: MR2
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Beddingestrand
- Land (Country): Sverige
Re: Stygg sugis eller tokig turbo?
Låter onekligen gott.
Vart hittar man en sådan motor då?
Går kanske att köpa en helt ny???
Vart hittar man en sådan motor då?
Går kanske att köpa en helt ny???
- Cyrix
- Inlägg: 622
- Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
- Bilmodell: MR2
- Årsmodell: 91
- PostOrt: Göteborg
- Land (Country): Sverige
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
Re: Stygg sugis eller tokig turbo?
Jag vet inte om jag tycker att 400hk på gatan är något problem, jag borde ha haft en bit över det och började tycka att bilen var slö....srylul skrev:Driftsäkert och lättkört hade jag prioriterat.
Finns ingen anledning att ha 400 hästar på gatan om du inte ska använda dom där. Den ser lika tuff ut ändå.
Så min röst faller på turbon, 0.3-0.5 laddtryck på gatan och tillräckligt välbyggt för att höja trycket på bana.
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org
sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org
sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
-
- Inlägg: 1087
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
- Bilmodell: Corolla -73
- Årsmodell: 1973
- PostOrt: Luleå
- Land (Country): Sweden
Re: Stygg sugis eller tokig turbo?

Anade nästan att jag skulle få den kommentaren!
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
-
- Inlägg: 47
- Blev medlem: sön 29 nov 2009, 16:01:35
- Bilmodell: MR2
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Beddingestrand
- Land (Country): Sverige
Re: Stygg sugis eller tokig turbo?
Har pratat lite med min motor mentor idag, hans förslag turbo motor eller rejäl uppgradering av original spisen.
Cyrix, jag känner inte dig men du verkar vara en riktigt "sjuk" man.
Fast det är väl så, mycket vill ha mer.
Nu ska jag gå ut och justera lite coilovers, är inte riktigt nöjd med inställningarna än.
Cyrix, jag känner inte dig men du verkar vara en riktigt "sjuk" man.
Fast det är väl så, mycket vill ha mer.
Nu ska jag gå ut och justera lite coilovers, är inte riktigt nöjd med inställningarna än.