Laglig turbokonvertering?
-
- Inlägg: 34
- Blev medlem: tor 23 apr 2009, 21:15:26
- Bilmodell: Mr2 Turbokonverterad
- Årsmodell: 1990
- PostOrt: Tumba
- Land (Country): Sverige
- Ort: Stockholm
Laglig turbokonvertering?
tänkte höra om d e nån som har koll på vad som e genomförbart.
har idag en turbokonverterad 3s-ge, och hajjar att d e ganska kört att få den laglig.
men om man trycker in en 3s-gte eller annan turbomotor så tycker jag att d borde gå igenom, eller?
vilket e d bästa turbomotoralternativet? vill väl hamna på 400hp i slutändan.
har idag en turbokonverterad 3s-ge, och hajjar att d e ganska kört att få den laglig.
men om man trycker in en 3s-gte eller annan turbomotor så tycker jag att d borde gå igenom, eller?
vilket e d bästa turbomotoralternativet? vill väl hamna på 400hp i slutändan.
- amby
- Pay User
- Inlägg: 832
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
- Bilmodell: Celica GT4
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Jönköping
- Land (Country): Sverige
- Ort: Jönköping
Re: Laglig turbokonvertering?
Lättast hade la varit att köpa en mr2 turbo och sen trimma.
Men om det är uteslutet finns det något som heter registrerad som ombyggt fordon.
Då kan du nog plocka ur några extra hästar, men det beror på vad vad chassit väger och vad toyota har sagt att
chassit klarar, har jag för mig.
Här har du mer info http://www.sfro.com/
det lär inte vara i närheten av 400hk och då måste man byta mycket grejer så som bromsar,motor,drivlina mm
Du lär aldrig få 400hk helt lagligt i en mr2 hur du än gör..Men bilprovningen behöver ju inte veta att det är 400hk du har.
Men om det är uteslutet finns det något som heter registrerad som ombyggt fordon.
Då kan du nog plocka ur några extra hästar, men det beror på vad vad chassit väger och vad toyota har sagt att
chassit klarar, har jag för mig.
Här har du mer info http://www.sfro.com/
det lär inte vara i närheten av 400hk och då måste man byta mycket grejer så som bromsar,motor,drivlina mm
Du lär aldrig få 400hk helt lagligt i en mr2 hur du än gör..Men bilprovningen behöver ju inte veta att det är 400hk du har.
-
- Inlägg: 602
- Blev medlem: sön 08 mar 2009, 11:54:50
- Bilmodell: Mr2 Turbo
- Årsmodell: 1992
- PostOrt: Ronneby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Ronneby
Re: Laglig turbokonvertering?
400hk går att ha lagligt i en mr2 fast då får man ha dom papprena som jag har på min 

▲Bilar▲
«Mitsubishi Evo 2 Vänsterstyrt Monster - Kör
«Skoda Superb Kombi 12 - Kör
«Toyota MR2 Turbo 92 "Nymans gamla" - Såld
«Audi A4 3.0 Avant Quattro 02)- Såld
«Toyota Corolla T-Sport 05 - Såld
«Toyota Starlet 79 - Såld
«Toyota Celica GTi 91 - Såld
http://www.garaget.org/proberas
«Mvh : Daniel.Svensson ©
«Mitsubishi Evo 2 Vänsterstyrt Monster - Kör
«Skoda Superb Kombi 12 - Kör
«Toyota MR2 Turbo 92 "Nymans gamla" - Såld
«Audi A4 3.0 Avant Quattro 02)- Såld
«Toyota Corolla T-Sport 05 - Såld
«Toyota Starlet 79 - Såld
«Toyota Celica GTi 91 - Såld
http://www.garaget.org/proberas
«Mvh : Daniel.Svensson ©
-
- Inlägg: 34
- Blev medlem: tor 23 apr 2009, 21:15:26
- Bilmodell: Mr2 Turbokonverterad
- Årsmodell: 1990
- PostOrt: Tumba
- Land (Country): Sverige
- Ort: Stockholm
Re: Laglig turbokonvertering?
Mjo, d hade ju vart enklast, men nu har jag ju redan en mr2:a som jag gift mig meamby skrev:Lättast hade la varit att köpa en mr2 turbo och sen trimma.
Men om det är uteslutet finns det något som heter registrerad som ombyggt fordon.
Då kan du nog plocka ur några extra hästar, men det beror på vad vad chassit väger och vad toyota har sagt att
chassit klarar, har jag för mig.
Här har du mer info http://www.sfro.com/
det lär inte vara i närheten av 400hk och då måste man byta mycket grejer så som bromsar,motor,drivlina mm
Du lär aldrig få 400hk helt lagligt i en mr2 hur du än gör..Men bilprovningen behöver ju inte veta att det är 400hk du har.


Bra sida, den tackar vi för

jo, tanken e ju att allt skall bytas så att allt håller

-
- Inlägg: 34
- Blev medlem: tor 23 apr 2009, 21:15:26
- Bilmodell: Mr2 Turbokonverterad
- Årsmodell: 1990
- PostOrt: Tumba
- Land (Country): Sverige
- Ort: Stockholm
Re: Laglig turbokonvertering?
Berätta mer, tackProberas skrev:400hk går att ha lagligt i en mr2 fast då får man ha dom papprena som jag har på min

Re: Laglig turbokonvertering?
Hans bil klassas som flyttgods och är helt fri från avgaskrav. Om jag minns rätt när Nyman en gång förklarade det för mig för fyra år sedan.MaDMikE skrev:Berätta mer, tackProberas skrev:400hk går att ha lagligt i en mr2 fast då får man ha dom papprena som jag har på min

Tidigare (Toyota-) bilar: Supra MK3 3.0L Turbo - 89, Celica ST202 -94, Celica ST192 -90 (förstabil).
-
- Inlägg: 34
- Blev medlem: tor 23 apr 2009, 21:15:26
- Bilmodell: Mr2 Turbokonverterad
- Årsmodell: 1990
- PostOrt: Tumba
- Land (Country): Sverige
- Ort: Stockholm
Re: Laglig turbokonvertering?
D låter ju riktigt niceSkynerd skrev:Hans bil klassas som flyttgods och är helt fri från avgaskrav. Om jag minns rätt när Nyman en gång förklarade det för mig för fyra år sedan.MaDMikE skrev:Berätta mer, tackProberas skrev:400hk går att ha lagligt i en mr2 fast då får man ha dom papprena som jag har på min

Antar att man måste importera bilen för att få den som flyttgods? min e ju importerad från ungern för ett bra tag sen

-
- Inlägg: 34
- Blev medlem: tor 23 apr 2009, 21:15:26
- Bilmodell: Mr2 Turbokonverterad
- Årsmodell: 1990
- PostOrt: Tumba
- Land (Country): Sverige
- Ort: Stockholm
Re: Laglig turbokonvertering?
T13D ÅRSMODELL UPPSKATTAD
T31F FORDONET OMFATTAS INTE AV TILLVERKARENS AVGASRELATERADE
SÄRSKILDA ÅTAGANDEN OCH INTE AV TILLVERKARENS ANSVAR FÖR
AVGASRENINGENS HÅLLBARHET ENLIGT A60-REGULATION.
T31SA BIL MED REGLERAD TREVÄGSKATALYSATOR. BILEN SKA UPPFYLLA
TOMGÅNGSKRAVEN FÖR PERSONBIL ENLIGT A40 PUNKT 2.15.3.
så står d på min bil. nån som kan översätta till vanlig svenska
T31F FORDONET OMFATTAS INTE AV TILLVERKARENS AVGASRELATERADE
SÄRSKILDA ÅTAGANDEN OCH INTE AV TILLVERKARENS ANSVAR FÖR
AVGASRENINGENS HÅLLBARHET ENLIGT A60-REGULATION.
T31SA BIL MED REGLERAD TREVÄGSKATALYSATOR. BILEN SKA UPPFYLLA
TOMGÅNGSKRAVEN FÖR PERSONBIL ENLIGT A40 PUNKT 2.15.3.
så står d på min bil. nån som kan översätta till vanlig svenska

-
- Inlägg: 1087
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
- Bilmodell: Corolla -73
- Årsmodell: 1973
- PostOrt: Luleå
- Land (Country): Sweden
Re: Laglig turbokonvertering?
Jag har terroriserat sfro ganska rejält i år. Och min uppfattning av vad som går att få lagligt är:
- Ombyggt fordon är det som gäller, inkl regbes hos sfro.
- Ombyggt fordon kräver en större ändring av bromsar och drivning. Hur man gör det på framhjulsdrivet vet jag inte.
- Bromsarna måste vara tillräckliga; 300mm skivor för upp till 250hk, 330mm för upp till 300hk.
- Du har en -90. Då gäller avgaskraven den motor du byter till. Dvs du får byta motor, men den måste vara HELT komplett och HELT standard. Möjligen finns det ett kryphål med etanolkonverterat, men det vet jag inget om just nu.
Så du kan trycka ner en motor från en GT4, eller bättre en Supra. Men den får inte ändras på nåt sätt.
Maila sfro vänligt, så får du svar på alla frågor.
- Ombyggt fordon är det som gäller, inkl regbes hos sfro.
- Ombyggt fordon kräver en större ändring av bromsar och drivning. Hur man gör det på framhjulsdrivet vet jag inte.
- Bromsarna måste vara tillräckliga; 300mm skivor för upp till 250hk, 330mm för upp till 300hk.
- Du har en -90. Då gäller avgaskraven den motor du byter till. Dvs du får byta motor, men den måste vara HELT komplett och HELT standard. Möjligen finns det ett kryphål med etanolkonverterat, men det vet jag inget om just nu.
Så du kan trycka ner en motor från en GT4, eller bättre en Supra. Men den får inte ändras på nåt sätt.
Maila sfro vänligt, så får du svar på alla frågor.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
-
- Inlägg: 34
- Blev medlem: tor 23 apr 2009, 21:15:26
- Bilmodell: Mr2 Turbokonverterad
- Årsmodell: 1990
- PostOrt: Tumba
- Land (Country): Sverige
- Ort: Stockholm
Re: Laglig turbokonvertering?
sweetsrylul skrev:Jag har terroriserat sfro ganska rejält i år. Och min uppfattning av vad som går att få lagligt är:
- Ombyggt fordon är det som gäller, inkl regbes hos sfro.
- Ombyggt fordon kräver en större ändring av bromsar och drivning. Hur man gör det på framhjulsdrivet vet jag inte.
- Bromsarna måste vara tillräckliga; 300mm skivor för upp till 250hk, 330mm för upp till 300hk.
- Du har en -90. Då gäller avgaskraven den motor du byter till. Dvs du får byta motor, men den måste vara HELT komplett och HELT standard. Möjligen finns det ett kryphål med etanolkonverterat, men det vet jag inget om just nu.
Så du kan trycka ner en motor från en GT4, eller bättre en Supra. Men den får inte ändras på nåt sätt.
Maila sfro vänligt, så får du svar på alla frågor.

gick i tankarna på en motor från supra, om d e fysiskt möjligt att få ner den, men d får väl bli en ny tråd när d blir aktuellt

men helt standard låter ju tråkigt, då sitter jag ju i samma sits som jag sitter i idag

får maila dom snällt då
