Fikarummet

Ämnen som inte passar in i annat forum läggs här. Var dock uppmärksam på forumreglerna, som givetvis även gäller offtopic.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4795
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Fikarummet

Inlägg av Glenn »

Igår besiktigades celican, utan anmärning som vanligt :)

Killen som besiktigade sa direkt "Den här har jag besiktigat förut" :) ..och när jag kollade besiktningspappret från 2008 så var det samma kille.

Den har dock ett tjockt lager damm på sej, ska se om jag ska lägga första semesterdagen på att tvätta den..


GRYMT kul att köra iaf.. sån otrolig skillnad mot saaben, nu är ju inte saaben trött på nåt sätt, men det är så annorlunda.. bilen rycker till bara
man nuddar gaspedalen, och med plattan i mattan ryter ju bilen iväg.. inte riktigt samma på saaben.. dessutom är styrning och fjädring så brutalt
mycket manligare.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Roger
Pay User
Inlägg: 170
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 17:53:38
Bilmodell: MR2 och Corolla 4wd
Årsmodell: 93
PostOrt: Johanneshov
Land (Country): Sverige
Ort: sthlm

Re: Fikarummet

Inlägg av Roger »

Kul, då kanske man får se din svarta fara på nästa grillträff?
Gt-4
Inlägg: 366
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:29:59
PostOrt: 66666

Re: Fikarummet

Inlägg av Gt-4 »

Hann inte kolla hur aktuell sidan egentligen var men det är en som säljer ett parti eller lösa Toyota delar.

http://home.swipnet.se/fynda/toyota.htm
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4795
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Fikarummet

Inlägg av Glenn »

Roger skrev:Kul, då kanske man får se din svarta fara på nästa grillträff?
Ja inte tänker jag köra saab om jag kan köra celican :)

Dock har saaben nu fått nya stift, ny olja, nya filter, nya klämmor på tankpåfyllningen, sommardäck, tvätt utvändigt, enklare tvätt invändigt och i motorrummet, så den känns lite bättre nu, plus att tomgången är jämn (troligen pga stiftbytet.) ..Den är även till salu :)

I morron ska jag nog ta en ordentlig åktur också, ja i celican alltså.. jag hade tydligen kört 130 mil sen senaste besiktningen.. det var två år sen.
Suck.. förr körde jag 1500mil/år..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Fikarummet

Inlägg av Dale »

Var till Västerås en sväng igår i min Celica. De e lite manligare å köra den än Avensisen. :-)
Mycke poliser och raggarbilar efter vägarna. Skoj var de me när dom två BMWarna som jag busade lite med blev invinkade av polisen. ;-)
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4795
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Fikarummet

Inlägg av Glenn »

Idag var jag och kollade på en ny vardagspulka.. en SAAB 9-5 '98, 170hk LTT som var nordic-trimmad till 250hk..

Åkte till enköping för att kolla på den, typ 10 mil.. först ser jag redan från håll att den "hrlt rostfria" bilen har en rostfläck
stor som en femkrona i framkant av höger bakre hjulhus.. suck.. sen hittar jag kanske fem sex ställen till där stenskott har
orsakat mindre, men ändå begynnande rost..

Passar även på att kolla hjulen och fälgarna ser fina, ut, men framdäcken är knappt lagliga, och bakdäcken är på sista versen med.

öppnar huven och konstaterar att den är helt blästrad av stenskott i framkant, men lyktorna var hela.. kikar på motorn och
ser att det saknas skruvar lite här och var, nån har ersatt nån skruv med ett buntband.. drar upp oljestickan och torkar av,
stoppar ner och drar upp.. uhm ? torr.. stoppar ner igen och drar åt locket (oljestickan sitter ju i påfyllningslocket på saab)
och drar upp, snustorrt.. Hrrm.. frågar ägarinnan om det som glatt säger "Ojdå, men den har inte varnat, jag brukar hälla
i nån liter när den klagar
*varningsklockorna skriker i öronen*

Nåväl, kollar i bilen, ser att nån har skruvat på inredningen och inte fått ihop den ordentligt (hatar sånt, när jag jobbade med bilar
var det ett tecken på extrem amatörmässighet om det syntes att man hade gjort nåt, typ borttapade täckbrickor, glappa
skarvar, ej infästa mattor osv), konstaterar att det är pixelfel i displayen (visste jag redan iofs) och att det saknas segment även
i klockan(?), och ägarinnan upplyser snabbt om att den även gnäller på "code error" eller nåt pga utbytt batteri i larmet(?)

Åker iväg på en provtur och konstaterar ju att det är mer än 170hk i bilen (vet precis hur 170hk-motorn ska bete sej original)
men min bedömning är att det kanske rör sej om 200-210hk eller så. drar ut på motorvägen och stämplar, varvid bilen säger
"Böööh host host" ..smyger man upp gasen så går den ju rätt okej, men gasar man fullt så känns det som nån fuelcut
eller liknande går in och stryper..

Noterar även att den känns lite "svajig", men det är väl kanske normalt för en bil som gått så långt, nu skulle ju iofs
fjädrar och bussningar vara bytta bak men inte fram vad jag förstod.

Kommer tillbaka och frågar ägaren om att den bööhar och hon tycker "jag har kollat med trimfirman, det ska vara så, det blir så när det är
mycket effekt!" ..Ja jo, jag har ju typ 250 kusar i celican och den känns dels mycket piggare, och dels drar den hur snällt som helst,
jag har även kört hårdare trimmade bilar som inte gjort så, jag tror KNAPPAST att nordic (som ju är en dyr och erkänt bra firma,
om än inte så prisvärda) skulle släppa ifrån sig en bil som går så kasst, det känns ytterst oseriöst.

Kollar även serviceboken, servad fram till 23k, sen inte en anteckning.. ok att man inte kan begära stämplar på en bil som
gått 29k men anteckningar om olje och filterbyten osv vore ju bra.. nu visste hon bara att senaste oljebytet var i mars (ej miltal)
och att hon hade hällt i en liter olja sen dess (har den alltså druckit minst tre liter olja sen i mars ??)

Jag diskuterar med sambon och säger att jag inte tycker vi ska köpa bilen, dels pga oljefadäsen, dels pga att den går som en påse nötter.
vi meddelar detta och hon försöker direkt få oss att ge ett bud, jag avböjer och säger att jag vill kolla upp saker först.

Så vi åker hem.. lite onödig resa :P får ett SMS där hon vill ha ett bud, men avböjer med hänvisning att vi inte vill ge ett skambud.

Så.. förtsätta att leta ny bruksbil.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Fikarummet

Inlägg av PierreW »

Glenn du gjorde ett helt rätt val där. :D
Sköna bilar annars.
Ang att den spotta o fräste så är det garanterat ingen 98oktan i den tanken.
Dom är så inni bänken känsliga för spikningar när dom är chippade, många chippar bara utan att byta stift.
T-kassetterna är ju känsliga i sig och pajar rätt lätt, och i kombo dåliga stift på 95oktan med chip så är ju katastrofen ett faktum inom kort.
Men detta har du säkert redan koll på ;) Kan ju va en varning till dem som inte vet annars :mrgreen:
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Fikarummet

Inlägg av Fnys »

Alla barnen var miljöbrottslingar
utom Cornelius
Han åkte eldriven Prius

Alla barnen hade motivlackade bilar
utom Angelica
Hon åkte rostig Celica

Alla barnen skröt om sina bilar
utom Lauris
För han körde Auris

Alla barnen körde fast i gyttjeträsket
utom Lyra
Hon körde RAV 4

Alla barnen hade 2-sitsiga sportbilar
utom Lensis
Han hade familj och Avensis

Alla barnen fick italienska sportbilar
utom Mikael
Han fick en Toyota Tercel

Alla barnen hade 4x4
utom Cliff
han hade trasig torsendiff

och så sista...

Alla barnens bilmotorer spann fint från motorn
utom Fnys med servicekostnader dyra
för hans Celica går inte på alla fyra
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Fikarummet

Inlägg av SHySwe »

Kändes lite uppgivet? ;)
Men bättre att skratta än att gråta?
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Fikarummet

Inlägg av Fnys »

srylul skrev:Kändes lite uppgivet? ;)
Men bättre att skratta än att gråta?
Jag tyckte några av dom var lite roliga ;)
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Skriv svar