Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Sen senast har jag varit i verkstan en gång till och skrapat packning. Inget att ta bild på men nu är nästan allt bort. Köpte reservknivblad till brytbladskniv vilket funkar finfint
Hoppas det inte blir för rörigt nu. Igårkväll ockupperade jag diskbänken ( ) för fortsatt arbete på toppen. Nu har jag fyllt resten av insugsportarna i toppen med JBweld.
Idag har jag äntligen haft lite tid över till min kära bil!
Senast fyllde jag J-B weld epoxy i alla insugsportarna. Idag har jag bearbetat alla 8 insugskanalerna. De är i princip klara. Bara lite lite finlir kvar på dem.
Sen tyckte jag vattenkanalerna på avgassidan hade lite väl mycket avlagringar
Så jag fixade lite där också. Hoppas på att det kanske förbättrar värmeöverföring en aning från klämspalten.
Längre hann jag inte innan batteriet i Dremelen tog slut. Portningen tar dock sin tid! Har nog lagt ner ca 1timme per insugsport bara efter jag fyllde dem med epoxyn sen sist Dremel is the shit alltså
Ska man göra något åt ventilstyrningarna också när man ändå är igång mån tro?
Jag vill inte korta ner dem men funderar på om man skulle strömlinjeforma dem lite o då också i lite vinkel mot luftströmmen så man får lite extra rotation på luften kanske.
Vad tror ni?
Det ser ut att vara en gen1 elr 2 topp? Hade det inte varit bättre att göra iordning en gen 3 topp? Bättre kanaler redan från början elr?
Hur stor skillnad uppskattar du att det gör med det arbete du lägger ner?
Hur mycket kräm ska du ha i maskin när allt blir färdigt?
Det är en gen3 3S-GE topp
Jag vågar inte spekulera i hur mycket skillnad det blir. Men flödes mässigt tror jag att det gör en del att ta bort den ca 1-2mm kant vid ventilsätet på samtliga ventiler och öppna upp lite runt insugsventiler skulle jag tro hjälper flödet en del.
Nu har jag ju bara en st205 turbo för tillfället så 350hk tänkte jag försöka klämma ur den. Men tänkte byta ut den mot något annat senare. Något i 500hk ligan och hoppas att jag inte spräcker blocket.
Insåg just att jag missat en uppdatering för ett par veckor sedan.
Har modifierat oljetråget för att funka tillsammans med ARP-bultarna och oljepumpen sitter på plats på motorn.