Toyota Corolla T-sport TTE Compressor, 245Hk -06

Försäljning eller uthyrning av Toyota-relaterade delar och bilar. Glöm inte att ange S: för säljes eller U: för uthyrning och riktpris samt vart i landet bilen/delarna finns!
Håll tråden kort och uppdatera/editera första inlägget vid svar på frågor så vi andra slipper läsa igenom hela tråden.
Företag hänvisas till Företagsannonser

Moderator: cheetah1

Kategoriregler
Försäljning eller uthyrning av Toyota-relaterade delar och bilar. Glöm inte att ange S: för säljes eller U: för uthyrning och riktpris samt vart i landet bilen/delarna finns!
Alla diskussioner måste tillhöra annonsens ämne.
Håll tråden kort och uppdatera/editera första inlägget vid svar på frågor så vi andra slipper läsa igenom hela tråden.
Företag hänvisas till Företagsannonser
Tomten
Bilmodell: Corolla T-Sport TTE Compressor
Årsmodell: 2006
PostOrt: Hägersten
Land (Country): Sverige

Toyota Corolla T-sport TTE Compressor, 245Hk -06

Inlägg av Tomten »

Toyota Corolla T-sport TTE Compressor, 245Hk

Med en stor separationsångest skall jag nu sälja mitt ”monster”. Då jag trodde att jag skulle få tid att köra, efter det man fått tjänstebil och barn. :roll:
Denna modell av Toyota Corolla tillverkades i endast 500 exemplar av TTE (Toyota Team Europe i Köln i Tyskland), och till Sverige kom det endast 15 stycken, varav denna är Nr 472.
Bilen är väldigt special utrustad utan att tumma på den genuina Toyota kvalitén, alla delar som tillkom från TTE stallet är godkända av Toyota i Japan, och det finns reservdels lager ifall olyckan skulle vara framme. ;)
Sugmotorskick ger T-Sport 192 hk, en imponerande effekt ur en 1,8-liters motor men fullt möjligt tack vare "dubbla" kamaxlar, motorn är ett samarbete mellan Yamaha och Toyota, och det märks, det är en motorcykel känsla på motorn. Över 5.000 r/min sker en hydraulisk omkoppling mellan kamloberna och motorn övergår från sitt vanliga skick till en mera hysterisk variant med vassare tider och större ventillyft (VVTi.L).
Med skruvkompressor ökar effekten till 225 hk original, med ett maxvrid på 225 Nm vid 4.000 r/min. Varvstopp 8.500 r/min.
0 till 100 ca. 6.5 sekunder original, toppfart + 240 km/h, mätare går endast till 240.
Skillnaden mellan en ”vanlig” Corolla T-Sport och Corolla TTE Compressor är ganska mycket, se utrustningslistan nedan, samt vilka modifikationer jag själv gjort.

Utrustning TTE Compressor från TTE fabriken:

Motor & Chassi:
• TTE Skruvkompressor
• TTE Insugs grenrör
• Större Spridare
• TTE ECU
• Nippon Denso Iridum Race tändstift
• TTE Kylare med fläkt
• TTE Oljekylare termostat styrd
• Över TTE Fjäderbenstag
• Undre chassi stag och ramförstärkning
• Bakvagns ramförstärkning
• Utbytta chassi bussningar framvagn
• Eibach stötdämpare och fjärdrar runt om, ytterligare sänkning med 20 mm
• TTE Fälgar, special tillverkade för TTE, för vikt och hålbarhet, Riktigt reservhjul med TTE fälg
• TTE Kjolpaket och vinge
• TTE avgassystem, rostfritt med dubbel utblås

Interiört:
• Sportstolar
• TTE Ratt med styrknappar
• TTE Växelspak
• TTE Handbroms
• TTE Rödbelysning för instrumentpanel och AV centret
Egna modifikationer:
• Uppgradering av bromsar till EBC slitsade och borrade skivor med Keramiska och Kevlar bromsbelägg runt om.
• Uppgradering av ECU, ökning av effekt till ca 245 HK och + 30 Nm vrid
• Öppet Luftfilter från KN-Filter (inofficiell rek. Från TTE att man skulle byta för att få bästa effekt på motorn) Original filter och luftburk finns medföljer.
• Uppgraderad Luftmängs givare
• Polyuretan motorfäste, ej monterat med ett enkelt ingrepp så är dem på plats.
• Polyuretan krängningshämmare
Bilen är för övrigt fullservad hos Toyota Center.
Nya sommardäck från Goodyear och deras nya högprestanda däck Eagle F1 Asymmetric
Vinterdäck på aluminumfälg 16 tum med Michelin maxi ICE friktionsdäck.
Motorvärmare, toppen bra för att få arbetstemp på motorn när man skall ut och köra
Bilen är i toppen skött, alltid låtit motorn blivit riktigt varm innan körning, och oljan är bytt var 500 mil, och alltid tankad med 98 Oktan, och det skall denna bil alltid tankas med specad från TTE.

Denna bil kan mätas med likvärdiga bilar på marknaden exempel: Honda Civic Type-R Moddade fall, Golf R 32, Mitsubishi EVO, Subaru Impreza, Ford Focus RS, Renault Megane RS, Opel Astra OPC med mera i detta segment.
Ni lär inte bli besviken på prestanda och ni får äga en väldigt unik bil, med väldigt bra köregenskaper.
Som sagt ring eller maila om ni vill veta mer.

Färg: Svartmetalic
Mil: 6250
Pris: 160 000:- sek inkl. moms

Kontaktuppgifter: adrian.edgren@spray.se
Tele: 0760-29 52 52