Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Har ett litet problem med mk3an.
Verkar som att den läcker servo olja.. Servon lät väldigt dåligt och det var mycket skum i oljan,
så vi luftade och fyllde på mera olja i den. Efter det så vart servon så gott som helt tyst!
Har kört ungefär en vecka nu och nu låter servon igen
Nått tips på nån felsökning? Nått särskilt man kan kolla efter?
Larco skrev:själva styrdelen (kommer inte på vad den heter just nu)
...servot..? (Och ja, jag är fortfarande övertygad om att det heter ett servo och inte en..)
Va snackar du om nurå?
Jo ett servo, flera servon.
Jag tänkte på styrracket/styrväxeln där servopumpens tryck hjälper till att vrida hjulen
Okej, nu är det OT (jag började iofs), men typ. Man tillför extra kraft till styrningen med hjälp av ett hydrauliskt drivet servo, som får sitt tryck från en random hydraulpump som sitter på motorn. Hence: prylen på racket är det som egentligen är ett servo.
Det lät på dig som att vi hade haft en diskussion tidigare. Var därför jag frågade. Inget jag minns nämligen.
Vill påstå att benämningen "styrservo" omfattar hela hydralsystemet. Ska man benämna hydraldelen i styrracket som något speciellt vill jag påstå att det är en "aktuator" om något. Men ska vi diskutera sakbenämningar och språk föreslår jag att vi startar en egen tråd för att inte förstöra denna med OT.
Har kollat lite nu och det är ganska oljigt under höger länkarm..
Går oljerör där ovanför ifrån servon men det är väldigt trångt, ska kolla hur mycket en verkstad tar att byta det ena.
Var in och hörde på verkstaden hur mycket det skulle kosta att byta oljekanalen som läcker..
Bara själva delen kostade 5000kr! Blir för dyrt att lämna in iaf..
Är ju inte vanliga slangar på den delen, annars lätt att byta själv..
rasmus849 skrev:Var in och hörde på verkstaden hur mycket det skulle kosta att byta oljekanalen som läcker..
Bara själva delen kostade 5000kr! Blir för dyrt att lämna in iaf..
Är ju inte vanliga slangar på den delen, annars lätt att byta själv..
//Rasmus
Hör om nån hydraulikverkstad kan göra nya slangar eller bara spinna om dom gamla?