Hjullager Avensis 1.8 automat -03 senare modellen
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Hjullager Avensis 1.8 automat -03 senare modellen
Börjar höra ett hjullager vid 16000 mil höger bak, kollade med mekonomen och det finns två lager ett för 4700kr och ett för 2200kr antar att båda passar? Går det att hitta lager billigare någonstans?
- Dale
- Siteadmin
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Älvdalen
- Land (Country): Sverige
- Kontakt:
Re: Hjullager Avensis 1.8 automat -03 senare modellen
Kollat på Toyota? Ibland är dom billigare än piraterna.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
-
- Bilmodell: Celica st 162
- Årsmodell: 88
- PostOrt: Henån
- Land (Country): sverige
4700kr
man upphör inte att förvånas.

- PierreW
- Moderator
- Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
- PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Johannes Rydberg skrev:4700kr![]()
Mekonomen har 2 lager till Avensis. Ett bak och ett fram.
Bak är komplett Nav med ABS"krans", hjulbultar o hela faderullan.
Har bytt både fram och bak på Avensis och har aldrig hört om nån annan modell av lager än de som Mekonomen har.
Fram däremot är det ett löst lager utan nånting mer. Där krävs en press som klarar minst 5ton för lagerbyte.
BTW det är samma lager till alla Avensis från 03-09 utom till 2.2liters dieslarna, som har grövre nav och därmed större lager och Bultmönster. 114,3/5

F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Nu? Eller med en gång?
Mekonomen har även en billigare lagersats men den finns inte med på webshopen, meca tar 2200kr för lagersatsen, skillnaden är väll märket på lagren, man får väll svinbra SKF lager när man betalar 4700kr
. Jo jag är med på att nav och allt är med men dyrt ändå tycker jag (Det för 4700 alltså). Konstigt konstruerat när man måste betala för abs givaren fast den är fungerande. När jag ställde frågan tänkte jag mer om det är någon som importerat lager från staterna eller om det går att byta bara lagret och köra med samma nav och absgivare.

-
- Bilmodell: Celica st 162
- Årsmodell: 88
- PostOrt: Henån
- Land (Country): sverige
Med det priset känns det som att byter större delen av hjulupphängningen. 

- PierreW
- Moderator
- Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
- PostOrt: Borgstena (Bôsht)
malm skrev:Mekonomen har även en billigare lagersats men den finns inte med på webshopen, meca tar 2200kr för lagersatsen, skillnaden är väll märket på lagren, man får väll svinbra SKF lager när man betalar 4700kr. Jo jag är med på att nav och allt är med men dyrt ändå tycker jag (Det för 4700 alltså). Konstigt konstruerat när man måste betala för abs givaren fast den är fungerande. När jag ställde frågan tänkte jag mer om det är någon som importerat lager från staterna eller om det går att byta bara lagret och köra med samma nav och absgivare.
Ok vi säger så här. Hade du haft Sveriges mest sålda kombi, Volvo V70 så hade du troligtvis redan fått byta lagret vid 6-8000mil.
Efterfrågan styr ju priset, generellt är hjullager inget som går sönder särskilt ofta på Toyotor.
Det har blivit nu på senare tid när det blir mer och mer Europeiska delar i bilarna.
Antingen åker man tyskt,svenskt eller franskt och betalar billigt för delarna man får byta ofta,
eller så åker man asiatiskt och betalar lite mer för delarna man inte behöver byta så ofta.
Antingen har man ett lager som är billigt i inköp och dyrt att byta.
Eller så har man ett lite dyrare lager som är smidigt och snabbt att byta.

F.d Toyota mek.
Nu? Eller med en gång?
Nu? Eller med en gång?
Vet inte var någonstans ni köper era delar,kolla här om det inte finns lager som passar.
http://www.onlineautomotive.co.uk/Toyot ... rings.aspx
http://www.onlineautomotive.co.uk/Toyot ... rings.aspx
-
- Bilmodell: Avensis Touring
- Årsmodell: 2002
- PostOrt: Umeå
Finns det något renodlat japanskt märke att få tag i nu för tiden? Eller måste man importera från Japan för att få en bil med majoriteten japanska delar?PierreW skrev:Det har blivit nu på senare tid när det blir mer och mer Europeiska delar i bilarna.
Nu när jag lade på vinterdäcken så blev mitt hjullager helt
, sommardäcken var snedslitna också 205-35-17 men vinterdäcken blir inte snedslitna, någon som har en ide om det?