Det här med dumpar är ju en hel vetenskap i sig. Fjädertryck, inställningar mm.....
Original brukar de flesta dumpar sitta inbyggda i turbon och direkt leda tillbaka övertrycket.
Klassiker på volvos där glada första turbobils ägare köper en öppen dump och monterar helt enligt beskrivning men ändå inte får nått dumpljud.
Original dumpen måste plockas bort ur turbon och ersättas med en plåt, och slangar måste pluggas. Gäller dock Mitsubushibashibishi aggregat.
Har inte skruvat så mycket i toyota turbos men antar att det är nån liknande historia.
F.ö så dumpar inte min volvo under 0.4kg ladd. Då går luften bara tillbaka genom luftfiltret med ett litet fågelkvitter som följd.
Har fått ställa upp fjädern pga att den annars inte orkar hålla emot 1.5kg som den laddar max.
Följden blir ju då att den öppnar vid ett högre tryck. Så det är ju en balansakt det där med justeringen.
Sen är det ju inte bara fjädern ensam som håller dumpen tät, utan även slangen som är ansluten i toppen, den har ju samma tryck i sig som du har övertryck i insuget.
Så när spjället stänger blir ju det ju trycklöst i insuget där slangen är ansluten, då släpper ju liksom trycket i lilla slangen på dumpen och då även "mothållet" eller hur man nu skall förklara.
Så här är ju väldigt viktigt att denna slang är ansluten efter spjället.
Jag skulle helt enkelt gissa på att din nya dump öppnar vid ett tryck som är högre än vad bilen laddar original. Så vida du inte har en dump i turbon redan då.

F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?