Byta motor i Starlet -83?
Kategoriregler
Tekniska frågor gällande Toyota Classics. Allt från kopplingsscheman, teknisk felsökning till trim och övrig teknik. Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn.
Tekniska frågor gällande Toyota Classics. Allt från kopplingsscheman, teknisk felsökning till trim och övrig teknik. Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn.
-
- Inlägg: 4
- Blev medlem: lör 16 okt 2010, 21:25:03
- Bilmodell: Starlet
- Årsmodell: 1983
- PostOrt: 22474
- Land (Country): Sverige
Byta motor i Starlet -83?
Halloj!
I helgen blev jag stolt ägare till en Starlet 1,3 -83 i ganska bra skick.
Jag skulle vilja ha lite mer kraft i motorn och undrar då vad som är enklast att göra. Ska jag byta motor helt eller finns det möjligheter att trimma den som sitter i nu utan att det kostar allt för mycket. Jag är inte ute efter något fartmonster utan vill bara att motorn ska bli lite piggare. Typ en 80-90hk ungefär.
Vad är bäst tycker ni som har hållt på med dessa pärlor längre än vad jag har gjort.
Jag har tillgång till bilverkstad och jag kan skruva.
Var hittar man trim och lite snyggare fälgar till dessa bilar? Är det svårt att få tag på?
Tacksam för svar.
I helgen blev jag stolt ägare till en Starlet 1,3 -83 i ganska bra skick.
Jag skulle vilja ha lite mer kraft i motorn och undrar då vad som är enklast att göra. Ska jag byta motor helt eller finns det möjligheter att trimma den som sitter i nu utan att det kostar allt för mycket. Jag är inte ute efter något fartmonster utan vill bara att motorn ska bli lite piggare. Typ en 80-90hk ungefär.
Vad är bäst tycker ni som har hållt på med dessa pärlor längre än vad jag har gjort.
Jag har tillgång till bilverkstad och jag kan skruva.
Var hittar man trim och lite snyggare fälgar till dessa bilar? Är det svårt att få tag på?
Tacksam för svar.
- Vesa
- Moderator
- Inlägg: 1032
- Blev medlem: tis 31 mar 2009, 19:06:53
- Bilmodell: Previa GL RWD
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Rosersberg
- Land (Country): Sweden
- Ort: Rosersberg
Re: Byta motor i Starlet -83?
Sätta på en topp från en Corolla 1200 med 3K motor före -74 årsmodell, 68 hk levererade den original. Sen porta, avgas, förgasare, trimkam om budgeten tillåter 

Mvh. Vesa 070-9442500 Intresserad/Köpes allt 1970-82
Rallyrolla KE 25-71 ( TE27 ), KE25-74 Röd, KE25-74 1,8L Svart, KE 25-72 Röd, KE25 -72 Blå, KE20-73 1,8L, KE20 -77 Delar säljes , Previa GL -96, TE72 -80 , Charmant -84
Galleri: http://vesa.toyotaclubsweden.com/#home
Mail: vesa_akola@hotmail.com
Rallyrolla KE 25-71 ( TE27 ), KE25-74 Röd, KE25-74 1,8L Svart, KE 25-72 Röd, KE25 -72 Blå, KE20-73 1,8L, KE20 -77 Delar säljes , Previa GL -96, TE72 -80 , Charmant -84
Galleri: http://vesa.toyotaclubsweden.com/#home
Mail: vesa_akola@hotmail.com
-
- Inlägg: 1087
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
- Bilmodell: Corolla -73
- Årsmodell: 1973
- PostOrt: Luleå
- Land (Country): Sweden
Re: Byta motor i Starlet -83?
Välkommen till TCS.
K-motorn har inte haft mycket trimdelar. Enklast är kanske att byta till en annan motortyp, tex A-motorn. Men då måste du byta låda samtidigt. Funderat på turbo?
Vilket utseende vill du ha på fälgarna? Samma bultmönster som bla tidiga Volvo V40/S40 om du letar moderna
K-motorn har inte haft mycket trimdelar. Enklast är kanske att byta till en annan motortyp, tex A-motorn. Men då måste du byta låda samtidigt. Funderat på turbo?
Vilket utseende vill du ha på fälgarna? Samma bultmönster som bla tidiga Volvo V40/S40 om du letar moderna
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
-
- Inlägg: 4
- Blev medlem: lör 16 okt 2010, 21:25:03
- Bilmodell: Starlet
- Årsmodell: 1983
- PostOrt: 22474
- Land (Country): Sverige
Re: Byta motor i Starlet -83?
Vesa: Det där lät intressant! Är det endast toppen som skiljer på dessa motorer?
Var kan jag hitta en sådan topp enklast? Om jag hittar en, vad kan en sådan tänkas kosta?
Srylul: Tack! Här kommer jag kunna trivas känns det som. Gillar verkligen gamla Toyota.
Jag är ute efter gamla typen av fälgar, inte nytt och modernt. Det passar inte på dessa bilar enligt mig.
Var kan jag hitta en sådan topp enklast? Om jag hittar en, vad kan en sådan tänkas kosta?
Srylul: Tack! Här kommer jag kunna trivas känns det som. Gillar verkligen gamla Toyota.
Jag är ute efter gamla typen av fälgar, inte nytt och modernt. Det passar inte på dessa bilar enligt mig.
-
- Inlägg: 1087
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
- Bilmodell: Corolla -73
- Årsmodell: 1973
- PostOrt: Luleå
- Land (Country): Sweden
Re: Byta motor i Starlet -83?
Hrm, ja då ska du nog inte lyssna på mej...
Min "renovering" blir inte helt klassisk!
Men det finns tydligen en 1.8l -motor, 7K, som har 78 hästar. Sitter antagligen i Lite-Ace.

Min "renovering" blir inte helt klassisk!
Men det finns tydligen en 1.8l -motor, 7K, som har 78 hästar. Sitter antagligen i Lite-Ace.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
-
- Inlägg: 4
- Blev medlem: lör 16 okt 2010, 21:25:03
- Bilmodell: Starlet
- Årsmodell: 1983
- PostOrt: 22474
- Land (Country): Sverige
Re: Byta motor i Starlet -83?
Jag har googlat lite och funnit att det ska finnas en motor från gamla Carina som heter 2t-c som skall passa i Starlet. Är det någon som vet om det är plug & play eller måste något modifieras? Passar motorn min växellåda?
- Johnny Blade
- Pay User
- Inlägg: 1729
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
- Bilmodell: Crown
- Årsmodell: 1984
- PostOrt: Avesta
- Land (Country): Sverige
- Ort: Aghastadhum
- Kontakt:
Re: Byta motor i Starlet -83?
2T (eller 3T för den delen) passar inte mot Starletlådan.
Man lär göra om motorfästen,växellådsfäste,kardan, bygga om till hydraulisk koppling.
Såhär kan det se ut med en T-motor i en Starlet.

Bromsservon flyttades fram för att ge plats för kopplingbutten.
Man lär göra om motorfästen,växellådsfäste,kardan, bygga om till hydraulisk koppling.
Såhär kan det se ut med en T-motor i en Starlet.

Bromsservon flyttades fram för att ge plats för kopplingbutten.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
-
- Inlägg: 1087
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
- Bilmodell: Corolla -73
- Årsmodell: 1973
- PostOrt: Luleå
- Land (Country): Sweden
Re: Byta motor i Starlet -83?
Jag brukar ofta länka till den här sidan: Toyotamotorer
T-motorn ser ju bevisligen klassiskt stenålders ut
(Sorry Jonny, den är fin!) och finns i många varianter och med div trimgrejer. Lite modernare utseende har 4A-GE och den använder samma typ av låda som T-motorn, dvs T50. Även 4A-FE är en hyfsad motor, finns i massor av FWD Corolla från sent åttital.
T-motorn ser ju bevisligen klassiskt stenålders ut

Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Byta motor i Starlet -83?
Finns ju en 4A-GZE också om man gillar kompressor, fast den ger väl antagligen inte mycket mer effekt än en modernare 4A-GE.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
-
- Inlägg: 4
- Blev medlem: lör 16 okt 2010, 21:25:03
- Bilmodell: Starlet
- Årsmodell: 1983
- PostOrt: 22474
- Land (Country): Sverige
Re: Byta motor i Starlet -83?
Usch va jobbigt det verkar. Jag tror att jag behåller min motor och hoppas att jag springer på lite trim till den istället.Johnny Blade skrev:2T (eller 3T för den delen) passar inte mot Starletlådan.
Man lär göra om motorfästen,växellådsfäste,kardan, bygga om till hydraulisk koppling.
Såhär kan det se ut med en T-motor i en Starlet.
Bromsservon flyttades fram för att ge plats för kopplingbutten.