Hej,
Snabbfakta.
Bil: MR2 Turbo 91 ej LSD.
Jag håller på med en MR2a som har lite problem med växlarna. Lådan skrapar ingenting när jag växlar men den är seg som sirap och det är sjukt svårt att få i växlarna. Ibland känns det nästan som att det går lättare om man lirkar in växlarna genom att röra spaken lite åt sidorna. Det krävs en del våld för att växla.
Vet någon vad problemet kan vara? Oljan i lådan? Vajrarna? Någon annan justering?
Värt att notera är att det sitter en shortshift på bilen vilket gör saker lite trögare. Ska vara av TRD ursprung men jag är osäker.
Tack på förhand
Kent
Växellådsproblem MR2
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Inlägg: 878
- Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
- Bilmodell: MR2 TURBO
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Borås/GBG
Re: Växellådsproblem MR2
Tjena!
Börja med att slänga shortshiften all världens väg, de skapar ofta mycket stora problem och kan knasa vilken låda som helst
!
Sedan så är min rekommendation att du byter till ny växellådsolja och då till Redline MT-90 oljan, den oljan kan som
sagt göra underverk......
Den oljan räddade definitivt min växellåda på min MR2 Turbo, och jag hade EXAKT de problemen som du beskriver.
Visst kan det vara lite svårt att få in växlarna ibland, dock bara svårt på ett normalt sätt....
Skillnaden blev som dag å natt
Anton
Börja med att slänga shortshiften all världens väg, de skapar ofta mycket stora problem och kan knasa vilken låda som helst

Sedan så är min rekommendation att du byter till ny växellådsolja och då till Redline MT-90 oljan, den oljan kan som
sagt göra underverk......

Den oljan räddade definitivt min växellåda på min MR2 Turbo, och jag hade EXAKT de problemen som du beskriver.
Visst kan det vara lite svårt att få in växlarna ibland, dock bara svårt på ett normalt sätt....
Skillnaden blev som dag å natt

Anton
- Kent
- Inlägg: 22
- Blev medlem: tor 05 mar 2009, 13:10:06
- Bilmodell: MR2 Turbo
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Sollentuna
- Land (Country): Sweden
Re: Växellådsproblem MR2
Ska testa detta.
Någon som har en vanlig spak tillhands? Gärna med orginalknopp i bra skick?
Någon som har en vanlig spak tillhands? Gärna med orginalknopp i bra skick?

- Cyrix
- Inlägg: 622
- Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
- Bilmodell: MR2
- Årsmodell: 91
- PostOrt: Göteborg
- Land (Country): Sverige
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
Re: Växellådsproblem MR2
Låter som nåt i länkaget inte fungerar riktigt som det ska.
Lossa vajrarna från lådan och veva runt spaken som nu ska gå jättelätt.
Lossa vajrarna från lådan och veva runt spaken som nu ska gå jättelätt.
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org
sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org
sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
- Kent
- Inlägg: 22
- Blev medlem: tor 05 mar 2009, 13:10:06
- Bilmodell: MR2 Turbo
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Sollentuna
- Land (Country): Sweden
Re: Växellådsproblem MR2
Okey,
Hur är det med det här tricket när man byter ut gummibussningarna på vajern mot kullager?
Hur är det med det här tricket när man byter ut gummibussningarna på vajern mot kullager?
- Cyrix
- Inlägg: 622
- Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
- Bilmodell: MR2
- Årsmodell: 91
- PostOrt: Göteborg
- Land (Country): Sverige
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
Re: Växellådsproblem MR2
Det tar mest bort glapp i länkaget, pga 20 år gamla bussningar.Kent skrev:Okey,
Hur är det med det här tricket när man byter ut gummibussningarna på vajern mot kullager?
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org
sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org
sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com