Bättre bromsar till mr2 i samband med motorbyte
-
- Inlägg: 29
- Blev medlem: lör 18 apr 2009, 09:26:10
- Bilmodell: mr2
- Årsmodell: 98
- PostOrt: Uppsala
- Land (Country): Sverige
Bättre bromsar till mr2 i samband med motorbyte
Hej
Planerar ett motorbyte (till turbo) i min -98 mr2 GTi enligt regelverkets kategori "ombyggd fordon". Då måste jag också byte bromssystem till bättre grejor. Någon som vet hur tex Supra grejor passar på mr2?
Originalbromsarna är av den större, senaste generationen med ca 280 mm skivor och jag behöver altså något SFRO och Bilprovningen håller med om att är bättre än originalet. Vanliga eftermarknadsgrejor skulle duga bra om det inte var för att handbromsen saknas; åtminstone på de jag har kollat.
Hälsningar
Jo Ravnsborg
Uppsala
Planerar ett motorbyte (till turbo) i min -98 mr2 GTi enligt regelverkets kategori "ombyggd fordon". Då måste jag också byte bromssystem till bättre grejor. Någon som vet hur tex Supra grejor passar på mr2?
Originalbromsarna är av den större, senaste generationen med ca 280 mm skivor och jag behöver altså något SFRO och Bilprovningen håller med om att är bättre än originalet. Vanliga eftermarknadsgrejor skulle duga bra om det inte var för att handbromsen saknas; åtminstone på de jag har kollat.
Hälsningar
Jo Ravnsborg
Uppsala
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Bättre bromsar till mr2 i samband med motorbyte
Finns söta små extraok med wire som du sätter på samma bromsskiva bak, dom är iaf godkända när man bygger eget fordon, borde väl fungera även på ombyggt ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
-
- Inlägg: 99
- Blev medlem: tis 07 apr 2009, 15:42:39
- Bilmodell: MR2
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Mora
Re: Bättre bromsar till mr2 i samband med motorbyte
Har inte GTi 98orna lika stora bromsar som mr2 turbo (245hk) redan?
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Bättre bromsar till mr2 i samband med motorbyte
mrtwo: var det inte exakt därför han frågade ? 

Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
-
- Inlägg: 29
- Blev medlem: lör 18 apr 2009, 09:26:10
- Bilmodell: mr2
- Årsmodell: 98
- PostOrt: Uppsala
- Land (Country): Sverige
Re: Bättre bromsar till mr2 i samband med motorbyte
Här gäller det att klara Bilprovningens regelverk, inte om de bromsarna som sitter på i realiteten redan är tillräckligt bra för ändamålet. Jag måste altså byta till bromsutrustning som är bättre än vad som sitter original.
Samma sak gäller växellådan. Är det någon som vet vilken låda som sitter på -91 turbo respektive -98 Gti?. Hoppas det inte är samma låda för då blir det svårt.
Jo R
Samma sak gäller växellådan. Är det någon som vet vilken låda som sitter på -91 turbo respektive -98 Gti?. Hoppas det inte är samma låda för då blir det svårt.
Jo R
- Cyrix
- Inlägg: 622
- Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
- Bilmodell: MR2
- Årsmodell: 91
- PostOrt: Göteborg
- Land (Country): Sverige
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
Re: Bättre bromsar till mr2 i samband med motorbyte
Turbon har en kraftigare låda.Jo R skrev:Här gäller det att klara Bilprovningens regelverk, inte om de bromsarna som sitter på i realiteten redan är tillräckligt bra för ändamålet. Jag måste altså byta till bromsutrustning som är bättre än vad som sitter original.
Samma sak gäller växellådan. Är det någon som vet vilken låda som sitter på -91 turbo respektive -98 Gti?. Hoppas det inte är samma låda för då blir det svårt.
Jo R
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org
sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org
sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
-
- Inlägg: 29
- Blev medlem: lör 18 apr 2009, 09:26:10
- Bilmodell: mr2
- Årsmodell: 98
- PostOrt: Uppsala
- Land (Country): Sverige
Re: Bättre bromsar till mr2 i samband med motorbyte
Hej Carl
Tack för svaret, men är du säker på att så är fallet även om man jämför en -91 turbolåda (E-153) med en -98 GTi-låda? Jag gjorde samma swap för ca 10 år sedan med en -92 GTi och i den N/A generationen fanns en låda med beteckningen E-54 som definitivt var klenare än E-153. Ca -94 höjdes N/A`s effekt från 156 hk till ca 170 och jag är orolig för att man då har kompletterat detta med en kraftigare låda; tex turbon`s dito? Vet du något om detta?
Hälsningar/JoR
Tack för svaret, men är du säker på att så är fallet även om man jämför en -91 turbolåda (E-153) med en -98 GTi-låda? Jag gjorde samma swap för ca 10 år sedan med en -92 GTi och i den N/A generationen fanns en låda med beteckningen E-54 som definitivt var klenare än E-153. Ca -94 höjdes N/A`s effekt från 156 hk till ca 170 och jag är orolig för att man då har kompletterat detta med en kraftigare låda; tex turbon`s dito? Vet du något om detta?
Hälsningar/JoR
- Cyrix
- Inlägg: 622
- Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
- Bilmodell: MR2
- Årsmodell: 91
- PostOrt: Göteborg
- Land (Country): Sverige
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
Re: Bättre bromsar till mr2 i samband med motorbyte
Helt säker på att gti och turbolådorna inte är samma, men har inte superkoll på vad som skiljer mellan olika generationer av sugmotorlådorna.
GTI lådan håller dock för en hyfsat snäll turbomotor(ca 300hk).
Däremot Krutis här på forumet tror jag kan skillnaden på dom både utan och innan.
GTI lådan håller dock för en hyfsat snäll turbomotor(ca 300hk).
Däremot Krutis här på forumet tror jag kan skillnaden på dom både utan och innan.
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org
sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org
sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
-
- Inlägg: 29
- Blev medlem: lör 18 apr 2009, 09:26:10
- Bilmodell: mr2
- Årsmodell: 98
- PostOrt: Uppsala
- Land (Country): Sverige
Re: Bättre bromsar till mr2 i samband med motorbyte
Tackar. Ska ta kontakt med honom om Bilprovningen bekräftar SFRO`s utlåtande om att även lådan ska vara bättre än originalet.
Hälsningar/Jo R
Hälsningar/Jo R
-
- Inlägg: 1087
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
- Bilmodell: Corolla -73
- Årsmodell: 1973
- PostOrt: Luleå
- Land (Country): Sweden
Re: Bättre bromsar till mr2 i samband med motorbyte
Det här kan bli knepigt?
Kravet för ombyggd bil är egentligen inte bättre låda, utan bara utbytt till annan typ (Vid fwd, om rwd är det bakaxeln vi pratar om). Så de får inte vara för lika.
Men! du har en -98... Då måste antagligen motor och låda vara från samma bil, och helt orörd. Pga avgaskrav och div godkännanden.
Så att hitta nåt bra toyota kan bli svårt. Däremot kan tex en Saabmotor, med originallåda, gå att få igenom.
Regler är bra, men inte alla regler är kul.
Edit: Grundfrågan var bromsar.
Det är i första hand större skivor som gäller, inte bromsok. Bromsmomentet ökar med diametern.
Min lätta bil kräver minst 280mm skivor för drygt 200hk.
Kravet för ombyggd bil är egentligen inte bättre låda, utan bara utbytt till annan typ (Vid fwd, om rwd är det bakaxeln vi pratar om). Så de får inte vara för lika.
Men! du har en -98... Då måste antagligen motor och låda vara från samma bil, och helt orörd. Pga avgaskrav och div godkännanden.
Så att hitta nåt bra toyota kan bli svårt. Däremot kan tex en Saabmotor, med originallåda, gå att få igenom.

Regler är bra, men inte alla regler är kul.
Edit: Grundfrågan var bromsar.
Det är i första hand större skivor som gäller, inte bromsok. Bromsmomentet ökar med diametern.
Min lätta bil kräver minst 280mm skivor för drygt 200hk.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L