Går på tre cylindrar vid gaspådrag.

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
kebarb
Bilmodell: corolla
Årsmodell: 1988

Går på tre cylindrar vid gaspådrag.

Inlägg av kebarb »

Jag har en Corolla AE90, 1,6 16v med elektronisk förgasare.

Den har gått ca 25000mil och häromdagen startade den inte. minus 13 grader. ingen motorvärmare

Gnuggade starten tills batteriet var slut.

Laddade batteriet och fick nästan gnugga tomt igen, med en god del gas fick jag igång bilen. minus 13 grader. motorvärmare 30minuter.

Efter jobbet hade jag haft motorvärmare flera timmar, då startade den utan problem.

På vägen hem från jobb märker jag att den tappar ork vid gaspådrag och går på tre cylindrar. Men den går fint under halv gas eller utan belastning.

Har aldrig noterat problemet förut, nu är jag rädd att använda bilen då jag tror den kommer att stanna permanent vid något olämpligt ställe eller att den ej skall starta en morgon.

Någon som har goda idéer om vart jag kan börja leta felet?

Jag tycker det är lite märkligt att den går på tre cylindrar just vid gaspådrag, eftersom den inte har EFI kan det ju inte vara insprutningen. Kanske är det då bara tändninge kvar, men varför går den på tre cylindrar just vid gaspådrag (typ där ekonomilampan börjar lysa gult) och varför var den omöjlig att starta i kallväder? Den går ALLTID igång på första kicken annars, även i 25 minus utan värmaren.

Mycket tacksam för goda förslag på vart felsökningen bör börja, och hur jag skall gå till väga för att utesluta olika fel.

//K
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Kontakt:

Re: Går på tre cylindrar vid gaspådrag.

Inlägg av Dale »

När gav du tändningen en omgång service senast? Eller kan de vara för lite bränsle? Igensatt/is i systemet?
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
kebarb

Inlägg av kebarb »

Halloj!

Jag tror inte riktigt på bränslet, för att det är bara en insprutare, dvs förgasare, och då borde den inte kunna gå på tre cylindrar om det är ett bränslefel. Det är ju samma tillförsel till alla fyra cylindrarna.

Men tändningen har jag i princip aldrig rört de senaste åren. Den blev justerad för kanske fem år sedan.

Jag har inte riktigt koll på vad man skall göra, kan man bara ta bort locket (fördelarlocket) och se hur det ser ut? Min spontana tanke är att det är fukt eller att det är slitet där inne, för den har gått 25000mil.

Jag har en ny rotor, är det lätt att byta den? Köpte förut för jag trodde den var trasig då gången har varit lite ryckig och motorn "pinkar" lite, dvs knastrar eller knackar vid hög belastning men bara ibland. Kan ju vara tändningsinställningen. Kanske för mycket avans? (förtändning?)

Alla god råd mottages tacksamt!

//K
Användarens profilbild
Stigge
Bilmodell: Celica
Årsmodell: 1975

Inlägg av Stigge »

Kolla motståndet i tändkablarna.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Kontakt:

Inlägg av Dale »

De där med bränslet råkade jag ut för på en förgasarbil. Det räckte inte till när man gasade och lät konstigt.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Vesa
Moderator
Bilmodell: Previa GL RWD
Årsmodell: 96
PostOrt: Rosersberg
Land (Country): Sweden

Inlägg av Vesa »

Dom där med en sprutförgasare lite konstiga, har du läckage i avgassystemet före lambdan så kan dom gå hur som helst.
Mvh. Vesa 070-9442500 Intresserad/Köpes allt 1970-82

Rallyrolla KE 25-71 ( TE27 ), KE25-74 Röd, KE25-74 1,8L Svart, KE 25-72 Röd, KE25 -72 Blå, KE20-73 1,8L, KE20 -77 Delar säljes , Previa GL -96, TE72 -80 , Charmant -84

Galleri: http://vesa.toyotaclubsweden.com/#home
Mail: vesa_akola@hotmail.com
kebarb

Inlägg av kebarb »

Jag tror att det är en av cylindrarna som inte tänder, men jag skall se efter mer noga.

Vad exakt är det som gör att det blir knas när det läcker avgaser innan lambda?

Tack för all hjälp hittills.

//K
Användarens profilbild
Vesa
Moderator
Bilmodell: Previa GL RWD
Årsmodell: 96
PostOrt: Rosersberg
Land (Country): Sweden

Inlägg av Vesa »

Vet inte men det sitter väl nån databox som läser avgasvärden.
Mvh. Vesa 070-9442500 Intresserad/Köpes allt 1970-82

Rallyrolla KE 25-71 ( TE27 ), KE25-74 Röd, KE25-74 1,8L Svart, KE 25-72 Röd, KE25 -72 Blå, KE20-73 1,8L, KE20 -77 Delar säljes , Previa GL -96, TE72 -80 , Charmant -84

Galleri: http://vesa.toyotaclubsweden.com/#home
Mail: vesa_akola@hotmail.com
Pipedreams
Sponsor
Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
Årsmodell: 97
PostOrt: Ludvika
Företagsnamn: Pipedreams
Kontaktperson: Håkan

Inlägg av Pipedreams »

Troligtvis överslag från en tändkabel och det går inte att mäta sig till. Det brukar synas som ett litet brännmärke på tändhatten. Passa på att byta stift samtidigt.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
kebarb

Inlägg av kebarb »

Det verkar vara som du skriver, överslag på en av tändkablarna.

Jag hade bytt ventilkåpspackning för ett tag sedan, troligen inte skruvat åt den nog hårt. Så olja hade läckt in till den andra tändstiftet, dvs i ventilkåpans rör där självaste tändkabeln löper ned till tändstiftet via en lång tratt.

Jag tog idag isär det, och rengjorde noga. Kunde se något som liknade brännmärken på den delen av tändstiftet som ligger mellan hatten och tändstiftet.

Efter rengöringen avtog problemet ganska radikalt. Men jag kan fortfarande vid fullgaspådrag på höga växlar (när det går tungt) höra att något låter lustigt, och att bilen inte har ork.

Det är även ett annat fenomen kopplat till detta, och det är att bilen liksom är lite svag, och om jag fortsatt håller exakt samma gas så liksom släpper det så drar den iväg efter några sekunder.

Onekligen är det kopplat till tändningen, säkerligen i denna cylinder. Lite osäker på hur jag skall gå till väga för att få till det, räcker det med att rengöra den tändkabeln riktigt riktigt noga? Skall jag tejpa själva tratten med eltejp? Finns det något jag kan göra för att hindra att det blir kortslutning (vilket jag antar att det är som eliminerar detonationen?)

Lite märkligt är det att den liksom inte tänder när det går tungt, men när det är högt varv och låga växlar fungerar det finfint.

Är gasbladningen annorlunda eller något sådant?

Då problemet bara kom direkt över en natt, kan det då vara något som har gått sönder fysiskt? Typ en tändspole eller något som gått sönder för att det varit olja tillsammans med tändstiftet och tändkabeln?

//K
Skriv svar