Går ej att låsa upp bilen

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
jeep_tom
Bilmodell: Mr2
Årsmodell: 1993
PostOrt: Timrå

Går ej att låsa upp bilen

Inlägg av jeep_tom »

Var och skulle kika till min Toyota Mr2a som står på vinterförvaring, Så då skulle jag låsa upp den för att kunna öppna motorhuven..

Men det gick inte att låsa upp bilen, inte på någon sida. Det verkar som att batteriet är slut i bilen, men det är väl seriöst inte så konstruerat att man inte kan låsa upp bilen om batteriet är slut? Borde ju vara mekanskt konstruerat låset? Nyckeln gick att vrida i båda dörrarna, men ingen hände :-|

Men om det nu skulle vara så illa, hur fasiken ska ja komma in i bilen då? Kommer ju inte direkt åt att byta batteri heller så :?
Användarens profilbild
KelMer
Bilmodell: Mr2 Mkll V6
Årsmodell: 1992
PostOrt: Piteå
Land (Country): Sverige
Ort: Piteå födelseplatsen för sveriges första inreggade Mr2 V6

Re: Går ej att låsa upp bilen

Inlägg av KelMer »

jeep_tom skrev:Var och skulle kika till min Toyota Mr2a som står på vinterförvaring, Så då skulle jag låsa upp den för att kunna öppna motorhuven..

Men det gick inte att låsa upp bilen, inte på någon sida. Det verkar som att batteriet är slut i bilen, men det är väl seriöst inte så konstruerat att man inte kan låsa upp bilen om batteriet är slut? Borde ju vara mekanskt konstruerat låset? Nyckeln gick att vrida i båda dörrarna, men ingen hände :-|

Men om det nu skulle vara så illa, hur fasiken ska ja komma in i bilen då? Kommer ju inte direkt åt att byta batteri heller så :?
Det går att låsa upp den "manuellt", har själv gjort det. Säker på att du inte låste upp den ändå och att gummilisterna bara hade frusit fast?
Kom du in med nyckeln tillräkligt långt, is i låset? fast det borde du gjort om det gick att vrida!!!

Som sagt, det ska gå...lycka till
/Christian N
0733966737

Toyota Mr2 Mkll gen2 N/a Mv6:an *Kör*

Toyota Avensis -05 Aut, Stora GPS:en Familjeracen? *Kör*

Toyota Camry -93 V6 Delar Säljes *Skrotad*

Toyota Starlet KP62 *Rulland chassi*

BIMMER 328i -96 m 325:ans insug Vinterräsen *Såld*

Audi S6 C4 2,2T -94 Quattro "nya" Vinterräsern *Kör*

Friskt vågat, Hälften vunnet
cheetah1
Moderator
PostOrt: Ljungbyhed

Inlägg av cheetah1 »

Mammas Avensis (återigen..) går ibland inte att låsa upp om låset är fruset, med resultatet att cylindern snurrar runt utan att "ta", det går alltså att vrida men det händer inget.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Kontakt:

Inlägg av Dale »

Råka ut för detta i helgen på en V70. Låskistan på bägge bakdörrarna hade frusit. Ställde bilen i varmgarage ett tag så fungerade det. Blåste bort fukt med tryckluft och smorde upp låskistan med lås/grafitolja å de verkar då fungera hittils. Fast de kan ju ha frusit så nått stag hoppat urled med. Eller så kan de vara nått annat fel men har svårt å tro ett urladdat batteri ska kunna påverka. Finns det ström så skaffa dig en Ctek eller liknande laddare å koppla på batteriet när kärran står en längre tid.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
tommykn
Bilmodell: Toyota Corolla T-sport Compr
Årsmodell: 2006
PostOrt: Hässleholm

Inlägg av tommykn »

Råkade ut för en variant på detta för en tid sedan - kunde öppna dörren, men vajern till motorhuven på min MR2:s strejkade, kom alltså inte åt att ladda batteriet. :evil:

Skickade några vänliga mail till Toyota Sweden om det var OK att ladda batteriet via cigguttaget med en CTEK-laddare för att kunna köra till verkstad och fixa lucköppningen och fick flera krystade svar som slutligen utmynnade i att det inte var lämpligt att göra som jag föreslog, utan att jag skulle ladda på batteriet direkt(!), precis det jag inte kunde. :roll:

Som var och en förstår, hade jag sedan länge tröttnat och laddade med gott resultat batteriet genom cigguttaget. Adapter tillverkades med hjälp av "kontaktdon med snäpplås" art.nr. 37-400 (hane och hona) på Kjell & Co samt en cigarettändarplugg och en bit röd-svart kabel. Jag fick även ett fyndigt tips att ladda via anslutningarna till startmotorn.

Tack och lov för Toyotaforum...
Toyota Corolla T-sport Compressor -06
Toyota MR2 W3 -00
SAAB 9-5 Aero -00 steg 4
BMW Isetta -55
BMW F800R Chris Pfeiffer -10
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm

Inlägg av Glenn »

finns nån hitlerkälke (BMW tror jag) där man inte kunde låsa upp bilen om batteriet var slut, nån jag pratade med råkade ut för det och ringde bärgare, som visste precis hur man gjorde, dom hade med sej nån specialpinne med sladd på som dom mecklade med under bilen (troligen på startmotorskruven) och kopplade ström i så bilen gick att låsa upp och starta :)

Finns nån annan bil där man brukar bakmata ström genom nummerskyltsbelysningen när det händer, tror det var en bmw det med.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Kontakt:

Inlägg av Dale »

Att bakmata laddningen via cigguttaget kan bli problem då man oftast måste ha tändnyckeln i radio-läget (om det var nått sånt Toyotaverkstaden velade om). Att bakmata genom något lyse/tutan går inte heller då samtliga går genom relä/brytare. Finns det dragkrok på kärran (ovanligt på MR2) så kan man bakmata laddningen via släpvagnskontakten. Tyvärr brukar en del avvika från standarden genom att använda "laddning"-tråden till dimbakljus/elbroms/backvarnare eller nått sånt. Finns även dom som har ett relä på laddningstråden för att bryta när man inte kör motorn ist för att rycka ur kontakten.
  1. Lättåtkomlig laddkontakt. Har man en Ctek laddare och monterat Ctek's kontakt på bekvämt ställe så man kommer åt den utan nycklar. Ctek's kontakter är någorlunda skyddade med gummihätta så man kan "gömma" dom innanför innerskärmen eller fram i grillen så man kan pilla fram dom när dom behövs.
  2. Inbyggd laddare. Har man elektrisk motorvärmare går det även komplettera med laddare så då behöver man bara stoppa i motorvärmarkabeln.
  3. Släpvagnskontakten men kontrollera att det går ladda så de inte e kopplad på nått annat sätt.
Bästa är att som vanligt att tänka efter före även om det inte är helt lätt alla gånger. ;-)
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Skriv svar