
Tips på kylning till en st185
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Tips på kylning till en st185
Vämeutsläppen på huven närmast rutan på ST205 gör ju uppenbarligen nytta iaf, gasar man hårt på sommaren och stannar bilen ser man hur luften som kommer ur dom "dallrar" 

Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
- JPH
- Inlägg: 91
- Blev medlem: sön 20 jun 2010, 21:27:52
- Bilmodell: Celica GT4
- Årsmodell: 1990
- Ort: Tierp
Re: Tips på kylning till en st185
När min motor rasade var det så varmt under huven att jag knappt kunde sticka in handen ovanför motorrummet. Första tanken var: Oh shit! De här e inge bra ...
\Patrik
\Patrik
- Larco
- Inlägg: 1044
- Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
- Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Upplands Väsby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Upplands Väsby
Re: Tips på kylning till en st185
Mest nytta lär ju det stora ventilationshålet längre fram göra dock. Inte bara för att det är större utan för att det bildas ett undertryck på främre delen av huven i fart pga att luften som trycks framför bilen. Luften går i en liten båge över främre delen av huven innan den återgår till ett laminärt flöde strax innan vindrutan. Rutan i sin tur sedan skapar extra luftmotstånd precis framför sig då luften måste ändra riktning för att passera.
Summasummarum ventilationshål långt fram på huven är extra bra då motorrumsluften då sugs genom det
De bakre gör ju säkert också någon nytta dock, annars hade ju toyotafolket inte satt dem där
Summasummarum ventilationshål långt fram på huven är extra bra då motorrumsluften då sugs genom det

De bakre gör ju säkert också någon nytta dock, annars hade ju toyotafolket inte satt dem där
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd