byte av bromsar ?
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Inlägg: 18
- Blev medlem: fre 14 maj 2010, 12:02:12
- Bilmodell: Corolla
- Årsmodell: 2002
- PostOrt: Landskrona
- Land (Country): Sverige
- Kontaktperson: 241ECM8X
byte av bromsar ?
Hej har precis bytat bromsar eller en bekant och han sa att pga bromsarna e nya så tar dom sämre tills dom har sjusterats kan man kalla det hur lång tid brukar det ta tills
dom sjusteras för jag tycker dom är en ganska bra bit sämre efter bytet hade innan original bromsar nu kör jag med annat märke men tror inte det spelar så stor roll ?
tack
dom sjusteras för jag tycker dom är en ganska bra bit sämre efter bytet hade innan original bromsar nu kör jag med annat märke men tror inte det spelar så stor roll ?
tack
-
- Inlägg: 195
- Blev medlem: tis 10 nov 2009, 13:26:48
- Bilmodell: RAV 4 2,0 VVTi M/D
- Årsmodell: 2011
- PostOrt: Ankarsrum
- Land (Country): Sverige
Re: byte av bromsar ?
hej, en liten liten bit sämre kanske om man inte gör något med dom....
Jag brukar dock alltid göra rent vid plåtarna, motionera kolven, samt smörja under damaskerna där glid-skruvarna sitter. jag brukar även när jag har bromsbacken i hand, fila alla kanter, ytterst lite, men sen drar jag alltid några få ggr över hela bromsbackens slit-yta med slippapper.. detta för att se till att inte fett från mina händer fastnat.....
ja kanske jag är övernitisk, men det passar mig iaf..
Glömde... Jag brukar fetta in alla bakytor med kopparpasta också...
Jag brukar dock alltid göra rent vid plåtarna, motionera kolven, samt smörja under damaskerna där glid-skruvarna sitter. jag brukar även när jag har bromsbacken i hand, fila alla kanter, ytterst lite, men sen drar jag alltid några få ggr över hela bromsbackens slit-yta med slippapper.. detta för att se till att inte fett från mina händer fastnat.....
ja kanske jag är övernitisk, men det passar mig iaf..
Glömde... Jag brukar fetta in alla bakytor med kopparpasta också...

http://www.toyotaclubsweden.com för nöjda bilägare.
http://www.motorforum.nu/övriga motorer.
http://www.toro.com
briggs o stratton....
Om man skiter i var man är, då kan man ju aldrig vara vilse....
http://www.motorforum.nu/övriga motorer.
http://www.toro.com
briggs o stratton....
Om man skiter i var man är, då kan man ju aldrig vara vilse....
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: byte av bromsar ?
Ja, har man inte gjort rent och sett till att allt löper fritt vid bromsbyte så har man ju gjort ett dåligt jobb.
Däremot så tar det ju ett tag innan klossarna sliter in sej mot skivorna, och speciellt om man har spåriga skivor kan det ta ett tag innan bromsarna tar okej igen, svårt att säga hur lång tid, men gör några hårda inbromsningar från ordentlig fart så snabbar du på det, var försiktig i halkan bara.
Däremot så tar det ju ett tag innan klossarna sliter in sej mot skivorna, och speciellt om man har spåriga skivor kan det ta ett tag innan bromsarna tar okej igen, svårt att säga hur lång tid, men gör några hårda inbromsningar från ordentlig fart så snabbar du på det, var försiktig i halkan bara.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
-
- Inlägg: 366
- Blev medlem: tis 01 sep 2009, 21:12:45
- Bilmodell: Avensis Touring
- Årsmodell: 2002
- PostOrt: Umeå
Re: byte av bromsar ?
Vad brukar ni använda för fett till glidpinnarna till bromsoken? Drivknutsfett borde ju ha rätt konsistens (höga tryck, långsamma rörelser) samt även vara "gummi safe" sas.?
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: byte av bromsar ?
brukar ta koppar/alupasta där med, vet inte hur bra gummit gillar det egentligen dock.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
- PierreW
- Moderator
- Inlägg: 1877
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
- Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
- PostOrt: Borgstena (Bôsht)
- Ort: Borgstena
Re: byte av bromsar ?
Glenn skrev:brukar ta koppar/alupasta där med, vet inte hur bra gummit gillar det egentligen dock.
FYYYYY

Allt petroliumbaserat fett/smörjmedel är förbjudet ihop med gummidetaljer vad gäller bromsar.
Silikonbaserade medel är det som gäller.
Har sett många skräckexempel på broms "reparationer" från folk som tittat på Bosse bildoktorn, bl.a svullna kolvdamasker, glidpinne tätningar som lösts upp osv.
Aluminium/kopparpasta är INGEN smörja, det är ett antikärv/rost medel.
Fett och olja, det är smörja de

F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: byte av bromsar ?
kolvdamaskerna smörjer jag enbart med bromsfett (eller snarare innanför dom) men glidpinnarna kör jag med koppar/alupasta.. men som sagt, jag utgår ifrån att gummit inte riktigt gilar det.
Sen är jag faktiskt utbildad bilmek
..även om det väl var en 15+ år sen jag jobbade med det 
Sen är jag faktiskt utbildad bilmek


Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
-
- Inlägg: 5
- Blev medlem: mån 07 feb 2011, 00:30:16
- Bilmodell: Corolla
- Årsmodell: 1998
- PostOrt: Töreboda
- Ort: Töreboda
Re: byte av bromsar ?
Biltema belägg och/eller backar?
Skivorna ska dock vara okej ifrån Biltema enligt rykten jag har ej provat, dock inte belägg och backar, blir svampiga på bromsen och tar dåligt.
Om det är från tex Mekonomen ska det inte va några större problem. har inte haft problem vad innefattar deras bromsdelar personligen iaf.
Byter man belägg ska även monteringssatsen bytas (inte många kronor extra för den) eller slipas rent och smörjas. Använder keramiskt smörjmedel till belägg och glidpinnar. Funkar riktigt bra! Samt Deblock oil till kolvar som motion, man blir bortskämd med dessa grejer
Backarna kan man gärna slipa ner lite och göra rent med bromsrengöring efteråt. Även insidan på trumman mår bra av lite slipning samt bromsrengöring då det gärna blir en yta där. Spola rent allt med bromsrengöring och blås med tryckluft innan smörjning för att få bort allt damm.
Hoppas det löser sig! Mvh Kina
Skivorna ska dock vara okej ifrån Biltema enligt rykten jag har ej provat, dock inte belägg och backar, blir svampiga på bromsen och tar dåligt.
Om det är från tex Mekonomen ska det inte va några större problem. har inte haft problem vad innefattar deras bromsdelar personligen iaf.
Byter man belägg ska även monteringssatsen bytas (inte många kronor extra för den) eller slipas rent och smörjas. Använder keramiskt smörjmedel till belägg och glidpinnar. Funkar riktigt bra! Samt Deblock oil till kolvar som motion, man blir bortskämd med dessa grejer

Backarna kan man gärna slipa ner lite och göra rent med bromsrengöring efteråt. Även insidan på trumman mår bra av lite slipning samt bromsrengöring då det gärna blir en yta där. Spola rent allt med bromsrengöring och blås med tryckluft innan smörjning för att få bort allt damm.
Hoppas det löser sig! Mvh Kina
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: byte av bromsar ?
Är det en äldre bil ska man ju vara lite försiktig med blåsandet dock, då dammet ofta innehåller asbest.
Det är nog inte så trevligt i moderna belägg heler, men asbest är VÄLDIGT otrevligt
Det är nog inte så trevligt i moderna belägg heler, men asbest är VÄLDIGT otrevligt

Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
-
- Inlägg: 5
- Blev medlem: mån 07 feb 2011, 00:30:16
- Bilmodell: Corolla
- Årsmodell: 1998
- PostOrt: Töreboda
- Ort: Töreboda
Re: byte av bromsar ?
Corolla 02 stod det som bil av personen som frågade, så jag gick efter det 
Det är väl rätt längesen asbest lades ner i bromsdelar/lameller. Visst finns det exemplar. Men inte ofta. Och båda områden är slitagedelar som man byter förr eller senare. Så det mesta är nog asbestfritt nu
Japp! men innan man blåser, sköljer man med bromsrengöring så det binder dammet och det mesta rinner bort. Om inte kanske det inte är lika roligt sen hehe.

Det är väl rätt längesen asbest lades ner i bromsdelar/lameller. Visst finns det exemplar. Men inte ofta. Och båda områden är slitagedelar som man byter förr eller senare. Så det mesta är nog asbestfritt nu

Japp! men innan man blåser, sköljer man med bromsrengöring så det binder dammet och det mesta rinner bort. Om inte kanske det inte är lika roligt sen hehe.