Koppling till lätt skrämd ST205
- Dale
- Siteadmin
- Inlägg: 3710
- Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Älvdalen
- Land (Country): Sverige
- Ort: Älvdalen
- Kontakt:
Koppling till lätt skrämd ST205
Koppling till lätt skrämd ST205. Va ska man ha för nått? De e ju ingen hiskelig effekt på kärran min utan den har bara fått öppet luftfilter, grövre avgas från turbon och uppställt ladd. Behöver någon som kan hjälpa mig å byta med.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
- Larco
- Inlägg: 1044
- Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
- Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Upplands Väsby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Upplands Väsby
Re: Koppling till lätt skrämd ST205
Finns ju ganska många olika alternativ beroende på hur du använder bilen, vad du har för krav på hur lättmanövrerad kopplingen ska vara och framför allt priset så klart.
En originalkoppling håller ju bra kvalité och är ju väldigt bra allround. Antagligen det billigaste vettiga alternativet.
RPS har jag ju hört mycket gott om och om du bara vill ha en lätt uppgradering från original är väl en organisk lamell med en hårdare tryckplatta att föredra. De är ju inte så dyra och lär ju efterlikna originalet rätt mycket.
Jag har ju just satt i en 2-skivig i min ST165a och jag har har hittills bara hunnit prova den på pallbockarna än. Utifrån det så är den aningen hårdare i pedalen än original men den känns väldigt exakt och den ska ju vara mycket snällare i förhållande till en vanlig enkellamell som kan hålla samma vridmoment. Sen kostar den ju lite mer också.
Sen hur livslängden är kan jag tyvärr inte uttala mig om på någon utav dem men det beror ju mest på körstilen. En originalkoppling hanterar man väl kanske med större försiktighet osv...
Jag vet iaf att jag har kört en 4-pucks sinterlamell med originaltryckplatta sopslut på ca 2000mil i min första st165a genom lite småaggressiv körning och några antal banzai-starter
Dock inga rejs. Men en sån lamell är ju ett ännu billigare alternativ än en originalkoppling också...
Jag kan nog hjälpa dig att byta den hos mig. Koppling kan vi nog fixa via Rickard också om det behövs.
En originalkoppling håller ju bra kvalité och är ju väldigt bra allround. Antagligen det billigaste vettiga alternativet.
RPS har jag ju hört mycket gott om och om du bara vill ha en lätt uppgradering från original är väl en organisk lamell med en hårdare tryckplatta att föredra. De är ju inte så dyra och lär ju efterlikna originalet rätt mycket.
Jag har ju just satt i en 2-skivig i min ST165a och jag har har hittills bara hunnit prova den på pallbockarna än. Utifrån det så är den aningen hårdare i pedalen än original men den känns väldigt exakt och den ska ju vara mycket snällare i förhållande till en vanlig enkellamell som kan hålla samma vridmoment. Sen kostar den ju lite mer också.
Sen hur livslängden är kan jag tyvärr inte uttala mig om på någon utav dem men det beror ju mest på körstilen. En originalkoppling hanterar man väl kanske med större försiktighet osv...
Jag vet iaf att jag har kört en 4-pucks sinterlamell med originaltryckplatta sopslut på ca 2000mil i min första st165a genom lite småaggressiv körning och några antal banzai-starter

Jag kan nog hjälpa dig att byta den hos mig. Koppling kan vi nog fixa via Rickard också om det behövs.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
- Dale
- Siteadmin
- Inlägg: 3710
- Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Älvdalen
- Land (Country): Sverige
- Ort: Älvdalen
- Kontakt:
Re: Koppling till lätt skrämd ST205
Tja, tänkte mig nått kraftigare än original men inte någon värsting. Har igentligen inte sån stor koll på va de skulle kosta.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
-
- Inlägg: 446
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:30:45
- Bilmodell: Supra mkiv
- Årsmodell: 1994
- PostOrt: Otterbäcken
- Land (Country): Skaraborg
- Ort: Otterbäcken
Re: Koppling till lätt skrämd ST205
Southbend!! kanon kopplingar har monterat ett ex antal på kund bilar så är du intresserad dale så bara att du hör av dig



- Hannes
- Inlägg: 163
- Blev medlem: sön 17 okt 2010, 19:14:01
- Bilmodell: MR2 Turbo Gen2
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Växjö
- Land (Country): Sverige
Re: Koppling till lätt skrämd ST205
Jag plocka hem en XTD på ebay till min, stage4,kosta mig 1500 kr ink frakt,Hansen kör samma i sin 400hk mr2,så bör hålla ... detta va tryckplatta,lamel och utrampningslager... finns även lättat svänghjul till för en tusenlapp =)
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/STAGE-4- ... 2eb2ec136f
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/STAGE-4- ... 2eb2ec136f
MR2 Turbo Gen2 1995. 3S-GTE Gen3 @ E85 @ 1,5 bar.
-
- Inlägg: 336
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:28:17
- Bilmodell: Celica st205
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Ronneby
- Land (Country): Sweden
Re: Koppling till lätt skrämd ST205
Jag kör med en RPS super street koppling, fungerar prefekt för mig.
När du byter utrampningslagret så köp ett toyota original.
När du byter utrampningslagret så köp ett toyota original.
st205,BPU++
402m@ 12,43s @ 187km/h (2010)
201m@ 8,02s @ 139km/h (2010)
Ss=1.23,63 (2011)
402m@ 12,43s @ 187km/h (2010)
201m@ 8,02s @ 139km/h (2010)
Ss=1.23,63 (2011)
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Koppling till lätt skrämd ST205
Dom som är föreslagna här, hur bra är dom att slira med ? alltså vid vanlig körning, många kraftigare kopplingar blir ju lite sinteraktiga, på eller av typ.
Ska finnas en dubbelskivig som är lika snäll som original men tål mycket mer, minns dock inte vad den heter.
Ska finnas en dubbelskivig som är lika snäll som original men tål mycket mer, minns dock inte vad den heter.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se