Felm. P0156 och hitta en billig lambdasond

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
welph
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2004

Felm. P0156 och hitta en billig lambdasond

Inlägg av welph »

Jag har detta felmeddelande på min Avensis 2.0 2004 vilket innebär:
Oxygen Sensor Circuit Malfunction (Bank 2, Sensor 2)

Jag har fått tips av en bilmekaniker(ej en av Toyotas) att leta fram en lambdasond på Ebay av märket Denso som han sa var de som levererade till Toyota. Han hade själv hittat för runt 800:- Skulle bli en hel del billigare, men jag som lekman har jag ju inte lätt att hitta i denna djungel av sonder. Så är det nån som kan säga här vad för typ-beteckning, artikel-nummer etc etc som gör att jag hittar rätt?

Toyota skulle ta 2669:- och den oberoende skulle ta runt 2100:- för att byta sensorn. Men som den oberoende sa, så skulle jag kunna få ner priset om jag fixade fram en billigare sensor som han kunde sätta in för ca:400:-

Han tyckte även att jag skulle ringa till Toyotas huvudkontor här i Sverige och undra om detta gick på nån goodwill, nått ni vet något om?

Enda jag vet är att den ska sitta efter katalystorn...
Skulle t.ex. denna kunna passa?
http://cgi.ebay.co.uk/REAR-LAMBDA-SENSO ... 5adbd03896
welph

Re: Felm. P0156 och hitta en billig lambdasond

Inlägg av welph »

Ingen som har en susning?
Kina
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1998
PostOrt: Töreboda

Inlägg av Kina »

vart sitter katalysatorn på den? Det måste ju kollas upp hur lång kabeln är, kontakten och hur sonden ser ut om det är med fläns eller bara en man gängar i ett hål. Och om det står ett artikelnummer.

Sitter det lätt kan man ju byta den själv. Inte ofta det är så svårt om man har verktygen.
welph

Inlägg av welph »

Katalysatorn sitter direkt på grenröret. Bilmekanikern visade vart kontakterna sitter och det var ju bara strax ovanför, kontakten är av denna typ: http://www.worldcarparts.co.uk/tabid/14 ... fault.aspx

Men om det är med eller utan fläns är ju inte lätt att se, får kolla upp det.
Om det kanske finns ett artikelnummer på kabeln så blir det ju betydligt lättare att hitta rätt.

Är det även skillnad på höger och vänster lambdasond?

EDIT: Gick ut och kollade, såg att de sonderna närmast motorn är gängade. Då torde även de två längre ner också va det?
Jonar
Bilmodell: Starlet
Årsmodell: 87

Inlägg av Jonar »

Så ser de flesta sonder ut, det som skiljer brukar vara antal trådar eller om det är de lite ovanligare bredbandslambdasonderna. Jag köpte en på skroten för en hundring. Den fungerade och passade utan att jag kollat vad som satt på innan.
welph

Inlägg av welph »

Fick tag i en sprängskiss som gjorde det sju resor lättare!

Bild

Uploaded with ImageShack.us
Skriv svar