Byte av bakre fjäderben, Corolla -97
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Bilmodell: Corolla
- Årsmodell: 1997
Byte av bakre fjäderben, Corolla -97
Hej!
Jag planerar att byta de bakre fjäderbenen på vår Corolla Touring -97, då de gjort sitt. Vänster bak är riktigt stum vid kallt väder, men något bättre då temperaturen är över nollan.
Min tanke är att byta fjäderbenen till nya från antingen Biltema eller Skruvat.se.
De befintliga fjädrarna tänker jag behålla, då de ser ut att vara allright. (Jag har fjäderspännare)
Jag har nu några frågor till er som är duktiga mekare:
1. Är det något speciellt jag behöver tänka på vid detta arbete?
2. Något mer än som bör bytas i samband med fjäderbenet?
3. Det "klonkar" en del i bakvagnen då den rullar över ojämnheter. Tror ni att det beror på de slitna stötdämparna eller är det något annat som jag kan fixxa?
Tips mottages tacksamt
Micke
Jag planerar att byta de bakre fjäderbenen på vår Corolla Touring -97, då de gjort sitt. Vänster bak är riktigt stum vid kallt väder, men något bättre då temperaturen är över nollan.
Min tanke är att byta fjäderbenen till nya från antingen Biltema eller Skruvat.se.
De befintliga fjädrarna tänker jag behålla, då de ser ut att vara allright. (Jag har fjäderspännare)
3. Det "klonkar" en del i bakvagnen då den rullar över ojämnheter. Tror ni att det beror på de slitna stötdämparna eller är det något annat som jag kan fixxa?
Tips mottages tacksamt
Micke
- PierreW
- Moderator
- Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
- PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Re: Byte av bakre fjäderben, Corolla -97
Jag hade nog fasen köpt ett par nya krängningshämmar stag och satt dit bak, när man ändå är där o röjer.
I 8 av 10 fall får man kapa bort muttern för o få loss staget från fjäderbenet ändå.
Och det är ju inte säkert att kluck ljudet kommer från stötdämparn
Annars är det ett ganska lätt o smidigt jobb att göra för den med tummen lite utanför mitten
I 8 av 10 fall får man kapa bort muttern för o få loss staget från fjäderbenet ändå.
Och det är ju inte säkert att kluck ljudet kommer från stötdämparn

Annars är det ett ganska lätt o smidigt jobb att göra för den med tummen lite utanför mitten

MikeyBikey skrev:Hej!
Tips mottages tacksamt
Micke
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Nu? Eller med en gång?
-
Aha, tack för snabbt svar!
Gissar jag rätt om jag tror att krängningshämmare även kan kallas stabilisatorstag hos te x biltema och syftar på en här delen:
http://www.skruvat.se/Stang-stag-krangn ... 31584.aspx
Har idag gjort en förberedande koll på ena sidan, lättat lite på muttrar och dränkt dem i rostlösare. De satt rejält men jag tröttade ut dem.
Har aldrig gjort detta jobb tidigare, men vågar tro på att vi klarar det och att bilen sedan blir som ny.
Arbetet påbörjas så fort jag införskaffat fjäderben, dammskydd och stabilisatorstag (?).
Hälsningar från Micke
Gissar jag rätt om jag tror att krängningshämmare även kan kallas stabilisatorstag hos te x biltema och syftar på en här delen:
http://www.skruvat.se/Stang-stag-krangn ... 31584.aspx
Har idag gjort en förberedande koll på ena sidan, lättat lite på muttrar och dränkt dem i rostlösare. De satt rejält men jag tröttade ut dem.
Har aldrig gjort detta jobb tidigare, men vågar tro på att vi klarar det och att bilen sedan blir som ny.
Arbetet påbörjas så fort jag införskaffat fjäderben, dammskydd och stabilisatorstag (?).
Hälsningar från Micke
-
Hej igen!
Fråga angående val av delar vid inköp:
Stabilisatorstag från Biltema kostar 150.- /st, medan Skruvat o Mekonomen önskar ca. 500.- /st.
Jag undrar omnågon har koll på om denna prisskillnad är motiverad?
Bör jag satsa på de dyrare eller tror ni att de billiga är tillräckliga för en Corolla -97
Med vänlig hälsning från Micke
Stabilisatorstag från Biltema kostar 150.- /st, medan Skruvat o Mekonomen önskar ca. 500.- /st.
Bör jag satsa på de dyrare eller tror ni att de billiga är tillräckliga för en Corolla -97
- PierreW
- Moderator
MikeyBikey skrev:Hej igen!
Skulle tro att det är samma tillverkare, så köp du de billiga

För skoj skull så skulle du kollat med Toyota verkstan va dom tar, vissa grejer kan vara rena rånet

F.d Toyota mek.
Nu? Eller med en gång?
Nu? Eller med en gång?
-
- Bilmodell: Yaris Verso -04, Yaris -13
- Årsmodell: 2013
Känn över bussningarna till krängningshämmarna när du ändå är i farten då dessa blir dåliga med åren vilket medför ett sjujävla oväsen!
Toyota Mek
Toyota Mek
- PierreW
- Moderator
Ja det är inte heller helt fel, "tänkte inte på de" som han sa i LORRYPartyBoy skrev:Känn över bussningarna till krängningshämmarna när du ändå är i farten då dessa blir dåliga med åren vilket medför ett sjujävla oväsen!

Dock är det inget jätte jobb att byta i efterhand då man inte behöver lossa några hjul osv.
Man byter dessa smidigast under ifrån.
F.d Toyota mek.
Nu? Eller med en gång?
Nu? Eller med en gång?
-
Hallå!
Jag är riktigt glad att jag funnit detta forum med eldsjälar som så snabbt ger en hjälpande hand!
Följdfråga på ämnet bussningar till krängningshämmare:
Var finner jag sådana till föräljning?
Jag lyckas vid en snabb kik inte hitta hos Biltema, Skruvat eller Mekonomen.
Micke
Jag är riktigt glad att jag funnit detta forum med eldsjälar som så snabbt ger en hjälpande hand!
Följdfråga på ämnet bussningar till krängningshämmare:
Var finner jag sådana till föräljning?
Jag lyckas vid en snabb kik inte hitta hos Biltema, Skruvat eller Mekonomen.
Micke
-
- Bilmodell: Yaris Verso -04, Yaris -13
- Årsmodell: 2013
Hittar du inga pirat så är dom inte särskilt dyra på Toyota! 

Toyota Mek
Toyota Mek
-
Tjena!
Bussningar till krängningshämmare bak bytta i helgen.
Arbetet var enkelt och gick snabbt.
Bilen är nu tyst och fin i bakvagnen, känns plötsligt 10 år nyare!!!
Fjäderben är beställda och stabilisatorstag inköpta. Ser fram emot detta projekt!
Micke
Bussningar till krängningshämmare bak bytta i helgen.
Arbetet var enkelt och gick snabbt.
Bilen är nu tyst och fin i bakvagnen, känns plötsligt 10 år nyare!!!
Fjäderben är beställda och stabilisatorstag inköpta. Ser fram emot detta projekt!
Micke