toyota avensis t22 motorer

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
ryttner
Årsmodell: 0
PostOrt: svenljunga

toyota avensis t22 motorer

Inlägg av ryttner »

Hej.

Som rubriken lyder så handlar det om motorer, då jag ska köpa ny bil.
Har varit och kollat på 2st toyota avensis 00 resp. 01 med 2,0l vvti på 150hk.
dom har väl flyttat på sig helt ok, men när man har stannat för att lyssna på motorn så knackar dom ju så förbannat.

Så min fråga är om det är ett vanligt fel eller inte?

Då mina föräldrar har haft 3 st 98-00 iofs alla med 1.8 på 110hk.
Men du hör inte ett missljud från motor på dom, och alla har gått runt 25000-30000mil som dom har eller har haft.
Och under tiden dom har ägt bilarna (flera år) så har farsan servat. Och dom jag har kollat på har vart inne på verkstad hyffsat när dom ska och ändå låter dom så illa. Miltalen på bilarna jag har kollat på har vart 14 och 17000.

Mvh
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)

Re: toyota avensis t22 motorer

Inlägg av PierreW »

Hej.

2 litaren med vvti som sitter i Avensis är en D4 motor, ingen diesel men däremot en direktinsprutat bensin motor.
Den har en betydligt hårdare gång och i princip inget gemensamt med 1,8 litaren, den tillhör en helt annan motorfamilj.

Med vvti kom även kamkedja och aluminium block, detta bidrar även till en lite annan motorsång ;)
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
ryttner

Inlägg av ryttner »

PierreW skrev:Hej.

2 litaren med vvti som sitter i Avensis är en D4 motor, ingen diesel men däremot en direktinsprutat bensin motor.
Den har en betydligt hårdare gång och i princip inget gemensamt med 1,8 litaren, den tillhör en helt annan motorfamilj.

Med vvti kom även kamkedja och aluminium block, detta bidrar även till en lite annan motorsång ;)
Tack för svar.
Förstår att motorn har ett annat ljud för att det är helt olika motorer så sett.
Men känns som att motorn inte är helt frisk på dom bilarna jag har kikat på.
Då jag inte är så duktig på bilar så undrar jag om dom motorerna ska låta som dieslar?
Med tanke på att det har låtit som världens ventil spel i båda motorerna.
Det hördes väldigt tydligt på båda även när du stod bakom bilen.

MVH
cheetah1
Moderator
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige

Inlägg av cheetah1 »

1AZ-FE, dvs 2,0 liters bensinare på 150 hästar, ska enligt uppgift gå väldigt hårt i ventilerna, dvs att det låter mycket, men det ska vara helt ofarligt. Min RAV4 låter även den som en diesel innan den har blivit varm, men folk menar att det är bättre att det knackar än att det är helt tyst, för då är det för lite ventilspel och man gnager sönder kamaxlarna och motorn blir otät.
ryttner

Inlägg av ryttner »

cheetah1 skrev:1AZ-FE, dvs 2,0 liters bensinare på 150 hästar, ska enligt uppgift gå väldigt hårt i ventilerna, dvs att det låter mycket, men det ska vara helt ofarligt. Min RAV4 låter även den som en diesel innan den har blivit varm, men folk menar att det är bättre att det knackar än att det är helt tyst, för då är det för lite ventilspel och man gnager sönder kamaxlarna och motorn blir otät.

Tackar.
Då blev man lite klokare angående detta.

Det är inget annat man ska tänka på att kolla på avensis?

MVH
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)

Inlägg av PierreW »

cheetah1 skrev:1AZ-FE, dvs 2,0 liters bensinare på 150 hästar, ska enligt uppgift gå väldigt hårt i ventilerna, dvs att det låter mycket, men det ska vara helt ofarligt. Min RAV4 låter även den som en diesel innan den har blivit varm, men folk menar att det är bättre att det knackar än att det är helt tyst, för då är det för lite ventilspel och man gnager sönder kamaxlarna och motorn blir otät.
Dock är det inte samma motor, men den tillhör samma familj, D4 motorerna heter FSE.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
cheetah1
Moderator
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige

Inlägg av cheetah1 »

Ah, yes, du har rätt. Men till mitt försvar är FSE inte på 150 utan 155 hästkrafter. :)
Skriv svar