Byte av Kamrem 3sge (celica st162)

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
jocke24
Bilmodell: celica
Årsmodell: 1987

Byte av Kamrem 3sge (celica st162)

Inlägg av jocke24 »

Tjena! tänkte höra ifall det är någon som bytt kamrem på en 3sge (st162)?. Har tänkt att celican skulle få den bytt!,passar även på att byta vattenpump på samma gång. Jag har en reparationshandbok! men som vanligt så står ju allt på engelska så jag tänkte bara höra ifall de finns några här som kan komma med bra tips o.s.v :) . Mvh. Jocke
Caniz
Bilmodell: Celica st182
Årsmodell: 1990
PostOrt: Bålsta
Land (Country): Sverige

Re: Byte av Kamrem 3sge (celica st162)

Inlägg av Caniz »

Ja, du... Lyft upp motorn innan du ger dig på kamremmen, tror knappast du kommer åt ordentligt annars... Annars är det väl samma procedur som alla andra bilar, håll reda på markeringar på vevaxelremskivan och på kamdreven. och dragningen av remmen. Vet ej hur remspännaren ser ut på de där, men kanske skulle du byta den också, samt löprullar. Om du nu vill göra det ordentligt menar jag... ;)

Lycka till!
Användarens profilbild
jocke24

Inlägg av jocke24 »

Tackar. Okej! jo har anat att motorn måste lyftas! eftersom man knappt får ned handen haha. Och ja de låter ju smartast att byta löphjulen och spännare när man ändå är där och håller på! :)
primox88
Årsmodell: 1986
PostOrt: robertsfors
Land (Country): sverige

Inlägg av primox88 »

Bytte kamrem på min 88:a i förrgår. Det tog ett tag innan man förstog hur man skulle lyckas komma åt. men börja med att lyfta upp bilen på kamremssidan, lossa hjulet, ta lös undre innerskärmen så att du ser nedersta kamremskåpan,

börja med att ta loss servobehållaren, generatorn med fäste. så kommer du nu genast ha lite lite mer plats att skruva på.

Sen tar du en annan domkraft och ha precis under oljetråget och lyfter lite lite och väldigt försiktigt. för du ska nu ta bort motorfästet. när du tagit bort den stora bulten till motorfästet som är fast på karossen måste du även ta bort dom bultarna som sitter under fästet och dom kommer du åt med en förlängd nyckel och hylsa. när du tagit bort dom bultarna så kan du lyfta bort fästet.

Nu har du plats för att ta bort översta kamremskåpan, och när den är borta ska du ta bort remskivan som sitter på vevaxeln och den sitter som sten oftast så vi tog ett rör och två m8skruvar och satte fast detta på de två avdragningshålen som finns på remskivan för att låsa skivan. när du tillslut fått av skivan kan du ta bort den nedre kåpan.

När du fått bort det så börja med att ställa bägge kammdreven samt vevaxeldrevet på markeringarna som finns. lås sedan fast kamdreven med ett låsningsvertyg som finns på biltema. ta sedan lös löprulle, sedan spännrullen och ta bort remmen. när detta är gjort så kan du ta bort vattenpumpen som sitter i 5 skruvar tror jag.

Om detta är klart och allt gått väl så är det bara att sätta dit den nya remmen sedan löprullen först och sedan spännrullen. Sen är det bara skruva tillbaka allt som det var och sen är det klart.

Tog några timmar så du bör ha tålamod om du skall göra detta.
Lycka till! /patrik
Användarens profilbild
jocke24

Inlägg av jocke24 »

Tackar för informationen, skit shysst av dig :). Jo att det behövs tålamod det vet ja, men tålamod behövs väldigt ofta när man håller på med gamla bilar hahaha. Tack än en gång för svaret Mvh // Jocke
Jonte
Bilmodell: Celica st185
Årsmodell: 1991
PostOrt: Skellefteå

Inlägg av Jonte »

Som Primox skriver så bör du nolla motorn innan du sätter igång!
Spännaren för kamremmen är hydraulisk och den sitter fast med två bultar som är ganska jobbiga att komma åt (sitter just under insugskammen). För att komma åt dessa bultar brukar jag hissa upp motorn så mycket det bara går på den sidan. När du ska pressa ihop spännaren gör det i ett skruvstäd och pressa försiktigt ihop den. Pressar du för snabbt skickar du packningarna till hydrauliken och då blir det att leta efter en ny spännare =) Jag brukar använda mig av en 1.5 mm borr för att sedan hålla spännaren intryckt. (för visst är det hydraulisk spännare på st162 också??)

Finns även ett enklare sätt att dra av remskivan som sitter på vevaxeln: Ta ett långt, gärna fast, skaft och lägg det emot något stabilt i bilen/golvet i garaget och vrid sedan på nyckeln så att startmotorn går runt (använd inga förlängare för dessa brukar svikta nog mycket för att detta in ska fungera). Jag brukar dock alltid prova med mutterpicka först! remskivan kan ibland även sitta som sten även när bulten är lossad men det finns gängade hål i remskivan för avdragare.

När du fått dit kamremmen och släppt på spännaren så dra runt motorn några varv och kolla att remmen fortfarande är rätt på kammarna/remskivan.

Lycka till! :)
primox88

Inlägg av primox88 »

s
Senast redigerad av primox88 den mån 04 apr 2011, 21:47:36, redigerad totalt 1 gånger.
primox88

Inlägg av primox88 »

Är ej hydralisk spännare på st162. Har då endast en fjäder som drar spännrullen mot remmen. Är så på både min 86:a och 88:a. Vet ej hur det är med gt4:an i samma årsmodeller.

Ska även tillägga när du fått remmen på plats och skruvat fast löprullen så skruvar du inte fast spännrullen hårt utan den ska vara lite lite lös, sen sätter du på den lilla fjädern som sitter på ena hålet av spännrullen och på fjäderfästet på motorn därefter drar du åt litegrann så rullen sitter lagomt.

Sen kan du lossa kamdrevslåsaren och sen prova snurra vevaxeldrevet några varv försiktigt, men se då för guds skull till att vevdrev. snurrar i samma takt som kamdreven.

När du snurrat det några varv brukar jag lossa lite på spännrullsbulten igen så fjädern spänner och sen drar du åt den ordentligt.

Efter ca 100-200 mils körning med den nya remmen är det nog bra att plocka sönder allt igen och spänna remmen lite mer, då det går ganske fort att remmen sträcker på sig då den är splitt ny. Vet ej om detta är ett måste men är en grej jag skulle rekommendera.

Lycka Till!
Skriv svar