Tekniska frågor gällande Toyota Classics. Allt från kopplingsscheman, teknisk felsökning till trim och övrig teknik. Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn.
Kategoriregler
Tekniska frågor gällande Toyota Classics. Allt från kopplingsscheman, teknisk felsökning till trim och övrig teknik. Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn.
Behöver längre pinnbultar pga alufälgar och spacers.
Har hittat några som säljer pinnnbultar, men på frågan "Vilket mått på splines?" går jag bet, måste förstå hur det mäts...
Var köper ni dem? 20-25 mm längre än original.
Har man redan rätt offset är det ju dumt med spacers då man ju får fel offset, dessutom är spacers olagliga så träffar man en grinig besiktningsman eller polisman blir det jobbigt.
Jag skulle ha bytt bultarna, men hur man mäter splinesen vete fan, jag skulle ju hoppas på att den som säljer har nån lista på vilka bilar som har vilka splines.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
http://www.lautamakimotorsport.fi/alusta.htm
M12x1.5mm
- Längd 51 mm, fastsättningspunkt diam. 14.4 mm (hål ca. 14mm)(Toyota/Opel) 3,50 €
- Längd 67 mm, fastsättningspunkt diam. 14.4 mm (hål ca. 14mm)(Toyota/Opel) 3,50 €
- Längd 97 mm, fastsättningspunkt diam. 14.2mm (häl ca. 14mm)(Toyota/Opel) 19,50 €
Tycker du det Dale? De har onekligen sina fördelar, tex kan jag använda en 5mm hålspacer extra om det inte blir riktigt bra. Ska fundera lite till.
Tack sakuAE86. 97mm!
Glenn, vi har diskuterat lagligheten tidigare. Rätt spacers är lagliga. Fel spårviddsändring är olagligt. Jag har 20mm ET att justera tillbaka, moderna fälgar på gamla bilar blir lätt olagliga utan spacers...
Kan splines vara så enkelt som sakuAE86 antyder, att det är hålet man mäter?
Ja, och vi kom inte fram till nåt säkert svar då heller, men efterssom SBP har sagt så dom gångerna jag frågat, och jag vet folk som åkt dit på det så är jag tämligen säker på att så är fallet, vill man inte tro på det så slipper man.
Behöver man ändå flytta ut sitt ET så kan det väl vara en bra idé, oavsett lagligheten, har man redan rätt fälgar (beställer man fälgar beställer man ju förslagsvis med rätt ET från början) är det en väldigt dålig idé.
Det räcker inte med att mäta hålet, det kan ju vara olika antal splines också, om nu inte detta är standardiserat (tveksamt ?) eller ifall man helt enkelt pressar in fel splines.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Måste själv ha spacers för att orginalbromsokerna inte ska ta i fälgen. Fast den bara är 3 mm tjock så blir det ombesiktning av både polis och besiktningsman. Det finns alltså inga lagliga spacers. Fel spårvidd är olaglig med. Däremot finns det marginaler på spårvidden vilket det inte gör med spacers. Det får inte sitta någonting mellan fälg och bromstrumman/skivan. Att jag rekomenderar en tjockare platta med bultar i än långa bultar och då jag sett bilar där dom långa bultarna gått av vid inspirerad körning. Tydligen mindre risk att korta biltar går av. Sen kan man oftast få rätt ytterdiameter på dom så det flyter ihop med antingen fälg eller bromstrumma/skiva vilket gör spacerna svårare att se. Längre biltar finns annars å handla på Toyota. Fick byta några sen jag dragit av dom och då blev jag tillfrågad hur långa jag vela ha dom. Dock tror jag inte dom har 100 mm långa.
Vill inte vara en besservisser, men rätt spacer ska vara laglig. Det finns ju en allmän uppfattning från myndigheterna att det inte tillåts.
Den MÅSTE centrera mot navet och mot fälgen. Dvs inte bara vara en ring innanför fälgen.
Poängen är att spacers måste användas om man byter till modernare (större) ET. Klippt från min tråd i juni förra året
Ang spacers säger sfro:
"Spacers för att korrigera ET är okej men de ska vara av modellen med
navstyrning, både mot fälg och nav. Oftast är den modell som man skruvar fast i navet bäst.
Om ni vill ha tjockare spacers än det som behövs för att korrigera ET, måste ni
också ha koll på hur mycket styrradien förändras. Att lägga på cirka 5 mm blir sällan något bekymmer men 10 mm kan vara för mycket."