Toyota celica gti 1991 trimma den till max!
- DilleBoy
- Inlägg: 109
- Blev medlem: fre 25 mar 2011, 18:20:32
- Bilmodell: Toyota Celica ST205
- Årsmodell: 1999
- PostOrt: Spånga
- Land (Country): Stockholm
- Ort: Stockholm
Toyota celica gti 1991 trimma den till max!
Har en toyota celica 1992 GTi,
Jag har läst lite trådar här o där, Men jag har inte riktig hittat mitt tråd, Så jag tänkte göra en egen, Det jag behöver från er alla toyota älskare är hjälp, Jag vill absolut trimma bilen till max, Jag kommer lackera om bilen till orange senare mot vintern, Och nej jag tänker inte köpa GT4 för jag älskar bilen från hjärtat =), All tips behövs
Jag har läst lite trådar här o där, Men jag har inte riktig hittat mitt tråd, Så jag tänkte göra en egen, Det jag behöver från er alla toyota älskare är hjälp, Jag vill absolut trimma bilen till max, Jag kommer lackera om bilen till orange senare mot vintern, Och nej jag tänker inte köpa GT4 för jag älskar bilen från hjärtat =), All tips behövs
-Lexus IS200 Brukis
-ST205 Såld
-ST202 Såld
-ST185 Såld
-ST182 Såld
-ST205 Såld
-ST202 Såld
-ST185 Såld
-ST182 Såld
- Fnys
- Moderator
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1996
- PostOrt: Enskede
- Land (Country): Sverige
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Re: Toyota celica gti 1991 trimma den till max!
Ska du plocka ut max ut en 3s-ge eller är motorbyte intressant?
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
- DilleBoy
- Inlägg: 109
- Blev medlem: fre 25 mar 2011, 18:20:32
- Bilmodell: Toyota Celica ST205
- Årsmodell: 1999
- PostOrt: Spånga
- Land (Country): Stockholm
- Ort: Stockholm
Re: Toyota celica gti 1991 trimma den till max!
Hmm det var intressanta faktis, Hade inte tänkt o plocka ut Motorn, men vad föreslår du? ska jag maxa motorn eller byta motorn mot något starkare?
-Lexus IS200 Brukis
-ST205 Såld
-ST202 Såld
-ST185 Såld
-ST182 Såld
-ST205 Såld
-ST202 Såld
-ST185 Såld
-ST182 Såld
- amby
- Pay User
- Inlägg: 832
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
- Bilmodell: Celica GT4
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Jönköping
- Land (Country): Sverige
- Ort: Jönköping
Re: Toyota celica gti 1991 trimma den till max!
Det går ju få ur en del sughästar med det lär vara väldigt dyrt. Turbo konvertering gå ju men om besiktningsgubbarna ser turbon på den lär den inte gå igenom.. Så då kanske du får plocka bort turbon varje gång du ska besiktiga.
Mitt tips hade varit race cat grövre avgassystem och ett öppet luft filter, kanske lätta bilen så mycket som möjligt
Om du inte tror det räcker så är det nog billigast att byta motor. Men då gäller samma sak som konvertering. Om besiktningsgubbarna ser du bytt motor lär du få problem också.
Mitt tips hade varit race cat grövre avgassystem och ett öppet luft filter, kanske lätta bilen så mycket som möjligt
Om du inte tror det räcker så är det nog billigast att byta motor. Men då gäller samma sak som konvertering. Om besiktningsgubbarna ser du bytt motor lär du få problem också.
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Toyota celica gti 1991 trimma den till max!
Ska man trimma max är det ju ENBART överladdning som gäller, tveklöst.. du kan ALDRIG få samma effekt med en sugmotortrimmning.
Och isåfall är den enklaste vägen att konvertera till en 3S-GTE och sen trimma den.. då kommer nästa fråga, hur tillförlitlig ska den vara, kommer
man uppåt 500hk så kommer det vara svårt att få grejerna att hålla, även om japaneserna har tagit ut runt det dubbla ur 3S-GTE..
Och isåfall är den enklaste vägen att konvertera till en 3S-GTE och sen trimma den.. då kommer nästa fråga, hur tillförlitlig ska den vara, kommer
man uppåt 500hk så kommer det vara svårt att få grejerna att hålla, även om japaneserna har tagit ut runt det dubbla ur 3S-GTE..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
-
- Inlägg: 10
- Blev medlem: ons 03 jun 2009, 21:44:52
- Bilmodell: celica gti
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: nälden
- Land (Country): sverige
Re: Toyota celica gti 1991 trimma den till max!
finns ju att göra om man vill de,
börja med att leta åt ett camry 2,2 liters block och anpassa toppen till det.
sen ett par vassare kammar med ställbara drev, kammar hittar du billigt hos ENEM.
få någon att plana/porta toppen och anpassa komp till etanol.
styrsystem som man kan optimera efter rådande förhållande.
byt tändning till styrbar.
bygg insug med trattar och separata spjäll, arctic cat f7 har 47mm vilket borde duga.
bygga avstämt avgas och skippa katten
gå an på svänghjulet lite kanske?
lustgas är ju ett väldigt billigt sätt om man vägrar turbotrimma.
sen så är det bara att lätta som satan ( gör faktiskt väldig skillnad om man lyckas banta bort 100 kilo.)
är det värt de? de bestämmer ju bara du själv tycker jag
börja med att leta åt ett camry 2,2 liters block och anpassa toppen till det.
sen ett par vassare kammar med ställbara drev, kammar hittar du billigt hos ENEM.
få någon att plana/porta toppen och anpassa komp till etanol.
styrsystem som man kan optimera efter rådande förhållande.
byt tändning till styrbar.
bygg insug med trattar och separata spjäll, arctic cat f7 har 47mm vilket borde duga.
bygga avstämt avgas och skippa katten
gå an på svänghjulet lite kanske?
lustgas är ju ett väldigt billigt sätt om man vägrar turbotrimma.
sen så är det bara att lätta som satan ( gör faktiskt väldig skillnad om man lyckas banta bort 100 kilo.)
är det värt de? de bestämmer ju bara du själv tycker jag

- DilleBoy
- Inlägg: 109
- Blev medlem: fre 25 mar 2011, 18:20:32
- Bilmodell: Toyota Celica ST205
- Årsmodell: 1999
- PostOrt: Spånga
- Land (Country): Stockholm
- Ort: Stockholm
Re: Toyota celica gti 1991 trimma den till max!
Allt låter bra, Men jag är inte ute efter 500HK utan mer 250HK skulle vara bra för mig, Turbo låter som en bra ide! Men att byta motorn låter rimligast
-Lexus IS200 Brukis
-ST205 Såld
-ST202 Såld
-ST185 Såld
-ST182 Såld
-ST205 Såld
-ST202 Såld
-ST185 Såld
-ST182 Såld
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Toyota celica gti 1991 trimma den till max!
Om du lägger in en gen3 3S-GTE är du ju redan hemma på 250hk, sen bättre DP och uppställt tryck så är det 300hk driftsäkert.
Frågan är ju hur kul det är i praktiken med 250-300hk och fwd, eftersom jag haft ett antal saab turbos med och utan trim så är man lite less på
spinnande framhjul och torque steering..
jag tror inte jag personligen hade kört celica om den inte funnits som fyrhjulsdriven, då hade jag troligen kört mitsibishi evo eller nåt likannde. (Efterssom det egentligen bara finns tre tänkbara rallyjärn, Gt4'an, evon och imprezan, den sistnämda går bort pga ful design, pappig kvalitet och framförallt jobbig motor, och vad det gäller evo vs gt4 så känns gt4'an mer välbyggd, välbalanserad och är snyggare så..)
Frågan är ju hur kul det är i praktiken med 250-300hk och fwd, eftersom jag haft ett antal saab turbos med och utan trim så är man lite less på
spinnande framhjul och torque steering..
jag tror inte jag personligen hade kört celica om den inte funnits som fyrhjulsdriven, då hade jag troligen kört mitsibishi evo eller nåt likannde. (Efterssom det egentligen bara finns tre tänkbara rallyjärn, Gt4'an, evon och imprezan, den sistnämda går bort pga ful design, pappig kvalitet och framförallt jobbig motor, och vad det gäller evo vs gt4 så känns gt4'an mer välbyggd, välbalanserad och är snyggare så..)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
- Dale
- Siteadmin
- Inlägg: 3710
- Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Älvdalen
- Land (Country): Sverige
- Ort: Älvdalen
- Kontakt:
Re: Toyota celica gti 1991 trimma den till max!
Finns ju 3S-GE beams med. Runt 200hk och över utan turbo.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
- DilleBoy
- Inlägg: 109
- Blev medlem: fre 25 mar 2011, 18:20:32
- Bilmodell: Toyota Celica ST205
- Årsmodell: 1999
- PostOrt: Spånga
- Land (Country): Stockholm
- Ort: Stockholm
Re: Toyota celica gti 1991 trimma den till max!
Om jag nu byter ut min motorn på Celica GTI till gen3 3S-GTE. Vad mer behövs byta ut? det kan inte vara så enkelt ju. att bara byta o köra hehe önskar det vore så,
-Lexus IS200 Brukis
-ST205 Såld
-ST202 Såld
-ST185 Såld
-ST182 Såld
-ST205 Såld
-ST202 Såld
-ST185 Såld
-ST182 Såld