Som topic beskriver så har jag ventialtionsproblem. Redan på tomgång så är det ganska bra blås i mina anslutningar som är 10mm inv dia och det är 2 st.
Under mappningen på motorn så hade cylindrarna tätheten enl leakdown test cyl.1-4 95% 95% 90% 95% vilket jag förmodar är rätt skapliga siffror.
Jag använder 75 graders termostat.
Systemet består endast av 2 anslutningar ut från ventil kåpan med 2 slangar ut till catchtanken som har ett filter på sig för att släppa ut övertryck. Inga slangar anslutna till insug eller så. Ingen återledning till tråget.
Problemet är att motorn orkar flåsa ur sig en hel del olja. De fyller catchen på ca 20-30 minuters hårdare körning.
Vad skulle man kunna undersöka? Vad skulle kunna va fel?
Tips tankar idéer mottages tacksamt!
Vevhusventialtions problem
- haank
- Inlägg: 206
- Blev medlem: tis 03 mar 2009, 21:47:46
- Bilmodell: Toyota GT4
- Årsmodell: 91
- PostOrt: 68630 Sunne
- Land (Country): Sweden
- Ort: Sunne
Vevhusventialtions problem
Det här har jag över i garaget, pma för frågor.
-
- Sponsor
- Inlägg: 837
- Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
- Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
- Årsmodell: 97
- PostOrt: Ludvika
- Land (Country): Sverige
- Kontaktperson: Håkan
- Ort: Ludvika
Re: Vevhusventialtions problem
Beroende lite på mätaren du använt till leakdowntestet, kan cylinder nr3 vara bekymret. Med de mätare jag använt så är 10% läckage fullt tillräckligt för att ge högt vevhustryck. Det har tom hörts att motorn missar lite på tomgång redan runt 7-8% läck.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Re: Vevhusventialtions problem
Ventilationen mellan tråg och topp är den samma som återriningen från toppen vilket inte blir tillräcklig,
därför brukar man dra en grov slang från oljetråget till ventilkåpan.
Vad är det för dia. ut ur catchtanken? Hade lite problem med att det tryckte igenom lite olja i turbon på
insugsidan så gick upp till 19mm invändigt på slangen mellan ventilkåpan och catch tanken och då försvan problemet.
därför brukar man dra en grov slang från oljetråget till ventilkåpan.
Vad är det för dia. ut ur catchtanken? Hade lite problem med att det tryckte igenom lite olja i turbon på
insugsidan så gick upp till 19mm invändigt på slangen mellan ventilkåpan och catch tanken och då försvan problemet.
- Cyrix
- Inlägg: 622
- Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
- Bilmodell: MR2
- Årsmodell: 91
- PostOrt: Göteborg
- Land (Country): Sverige
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
Re: Vevhusventialtions problem
Jag har också ganska duktiga vevhusproblem, så illa så att jag har satt en fjäder som håller fast oljestickan. Efter att ha kört upp 60liter soppa på Kinnekulle igår så ser man att den trycker olja lite överallt, runt oljelock, oljretur från turbon, där oljestickan går in i blocket osv.
Vad tror ni, räcker det med att gå upp till dubbla AN12 anslutningar på ventilkåpan till en catchtank med 44mm filter ut?
Eller måste jag dra slang nerifrån tråget?
Idag är det alltså original vevhusvent som går till en liten catchtank med ett pyttefilter på.
Vad tror ni, räcker det med att gå upp till dubbla AN12 anslutningar på ventilkåpan till en catchtank med 44mm filter ut?
Eller måste jag dra slang nerifrån tråget?
Idag är det alltså original vevhusvent som går till en liten catchtank med ett pyttefilter på.
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org
sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org
sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
-
- Inlägg: 602
- Blev medlem: sön 08 mar 2009, 11:54:50
- Bilmodell: Mr2 Turbo
- Årsmodell: 1992
- PostOrt: Ronneby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Ronneby
Re: Vevhusventialtions problem
Varför köra med catchtank och inte bara ett filter rakt ut? Ställs mer som en fråga varför man ska ha catchtank och inte just för besiktningens skull då 

▲Bilar▲
«Mitsubishi Evo 2 Vänsterstyrt Monster - Kör
«Skoda Superb Kombi 12 - Kör
«Toyota MR2 Turbo 92 "Nymans gamla" - Såld
«Audi A4 3.0 Avant Quattro 02)- Såld
«Toyota Corolla T-Sport 05 - Såld
«Toyota Starlet 79 - Såld
«Toyota Celica GTi 91 - Såld
http://www.garaget.org/proberas
«Mvh : Daniel.Svensson ©
«Mitsubishi Evo 2 Vänsterstyrt Monster - Kör
«Skoda Superb Kombi 12 - Kör
«Toyota MR2 Turbo 92 "Nymans gamla" - Såld
«Audi A4 3.0 Avant Quattro 02)- Såld
«Toyota Corolla T-Sport 05 - Såld
«Toyota Starlet 79 - Såld
«Toyota Celica GTi 91 - Såld
http://www.garaget.org/proberas
«Mvh : Daniel.Svensson ©
-
- Inlägg: 336
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:28:17
- Bilmodell: Celica st205
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Ronneby
- Land (Country): Sweden
Re: Vevhusventialtions problem
Du får inte ha (öppen) vevhusvent, du måste gå med den tillbaka till insuget.Proberas skrev:Varför köra med catchtank och inte bara ett filter rakt ut? Ställs mer som en fråga varför man ska ha catchtank och inte just för besiktningens skull då
ang catchtank får du inte heller ha om du bara har ett filter på den, borde få ha det om man tar bort filtret och går med en slang tillbaka till insuget (slangen innan turbon)
Och du vill gärna ha en catchtank och inte bara ett filter rakt ur, för om det nu trycker ut olja ur vevhusvent så får du olja i motorutrymmet.
st205,BPU++
402m@ 12,43s @ 187km/h (2010)
201m@ 8,02s @ 139km/h (2010)
Ss=1.23,63 (2011)
402m@ 12,43s @ 187km/h (2010)
201m@ 8,02s @ 139km/h (2010)
Ss=1.23,63 (2011)
Re: Vevhusventialtions problem
Med tanke på att den trycker ut så mycket ur botten delen så är det nog slang till tråget som gäller.
Åker själv an16 (tte 165 tråg så använde mig av den som satt där) mellan tråg å kåpa, har aldig olja i catchtanken endast E85/vatten.
På 205an har de gått ner till an12.
Åker själv an16 (tte 165 tråg så använde mig av den som satt där) mellan tråg å kåpa, har aldig olja i catchtanken endast E85/vatten.
På 205an har de gått ner till an12.
Cyrix skrev:Jag har också ganska duktiga vevhusproblem, så illa så att jag har satt en fjäder som håller fast oljestickan. Efter att ha kört upp 60liter soppa på Kinnekulle igår så ser man att den trycker olja lite överallt, runt oljelock, oljretur från turbon, där oljestickan går in i blocket osv.
Vad tror ni, räcker det med att gå upp till dubbla AN12 anslutningar på ventilkåpan till en catchtank med 44mm filter ut?
Eller måste jag dra slang nerifrån tråget?
Idag är det alltså original vevhusvent som går till en liten catchtank med ett pyttefilter på.
- Cyrix
- Inlägg: 622
- Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
- Bilmodell: MR2
- Årsmodell: 91
- PostOrt: Göteborg
- Land (Country): Sverige
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
Re: Vevhusventialtions problem
Jag tror jag testar med 2st AN12 till catchtanken till att börja med, fortsätter den trycka ut olja sen, så kör jag en AN12 till mellan tråget och ventilkåpan.ST185 skrev:Med tanke på att den trycker ut så mycket ur botten delen så är det nog slang till tråget som gäller.
Åker själv an16 (tte 165 tråg så använde mig av den som satt där) mellan tråg å kåpa, har aldig olja i catchtanken endast E85/vatten.
På 205an har de gått ner till an12.
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org
sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org
sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com