Underhållskostnad och livslängd, MMT vs klassisk automat.

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
pjaer
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 26 maj 2011, 14:03:22
Årsmodell: 0

Underhållskostnad och livslängd, MMT vs klassisk automat.

Inlägg av pjaer »

Nu är det så att frun å jag kollar på en Corolla Verso från 07. Enligt uppgift så har den automat och vad jag har förstått så är det en MMT låda det rör sig om.
Hur är det med kostnaderna av service på dessa och är dom dyra att repa om det händer något? Hur är det med livslängden jämte en klassisk automatlåda? Finns det klassiska automatlådor kvar hos toyota på dessa modeller?

Provkörde svärfars volvo v60 med geartronic låda och den växlade ju silkeslent, precis som en vanlig automat. Vad kan man förvänta sig av en toyota låda från 07? Är det så att man måste "jobba" med gaspedalen för att få mjuka växlingar?
Vet nån om det är så att det bara är tekniken som gått frammåt eller bygger volvos geartronic på en klassisk automatlåda medans toyotas MMT bygger på en manuell låda?

Tacksam för svar på dessa frågor. :)
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Underhållskostnad och livslängd, MMT vs klassisk automat

Inlägg av PierreW »

pjaer skrev: Vet nån om det är så att det bara är tekniken som gått frammåt eller bygger volvos geartronic på en klassisk automatlåda medans toyotas MMT bygger på en manuell låda?

Tacksam för svar på dessa frågor. :)

Volvos låda är en automat med lock-up och möjlighet till manuell växling, så att jämföra med Toyotas MMT är inte direkt rättvist i mina ögon som är en vanlig manuell låda med automatisk växling.

Toyota hade väldiga problem med MMT lådan i början, många barnsjukdomar.
Lådan kändes helt enkelt inte färdig när den gick i produktion.
Själva växellådan i sig är inget fel på utan det är de grejer som är påbyggda och sköter växlingen, även mjukvaran var ett stort "FAIL".

Men Toyota satsade naturligtvis stora resurser på att få ordning på detta, och de första bilarna med problem fixades med ny hård och mjukvara,
detta blev sedan standard från fabrik.

Största problemet var att kunden körde bilen som en vanlig automat, vilket inte riktigt funkar.
Man får helt enkelt lära sig köra den "med rätt känsla", gör man det så funkar den hur bra som helst och går att köra nästan lika mjukt som en riktig automat.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
pjaer
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 26 maj 2011, 14:03:22
Årsmodell: 0

Re: Underhållskostnad och livslängd, MMT vs klassisk automat

Inlägg av pjaer »

Bilen vi kikar på har gått ca 7400, är det dags för nån större service på bil/växellåda inom de närmsta åren/milen?

Bör en 07:a vara kvitt barnsjukdomarna, eller vet nån om det varit något speciellt med denna årgång?

Ska verson för övrigt vara en bra bil?
Milkshaken
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 10 nov 2009, 13:26:48
Bilmodell: RAV 4 2,0 VVTi M/D
Årsmodell: 2011
PostOrt: Ankarsrum
Land (Country): Sverige

Re: Underhållskostnad och livslängd, MMT vs klassisk automat

Inlägg av Milkshaken »

Hej.
verson ska vara en av dom mest felfria bilar som Toyota har.... Och det säger inte lite det...
frågar man en Motorjournalist tex TV,s antijapanjournalister så är MMT-lådan seg, den svarar inte lika fort som en hk-stinn tysk R eller S bil... Men vem fan ska köra järnet med en Verso??

Lådan går bra, och precis som Pierre skriver så är det en viss känsla man ska jobba in, precis som med alla bilar och växellådor....

Köp du en Verso, se till att du får TKG från försäljaren.... TKG= Toyota Kvalitetsgaranti, fås endast hos Toyota eller Lexus handlare...
När du har fått den garantin kan du lugnt åka vidare resterande 6500 milen....
Lycka till
http://www.toyotaclubsweden.com för nöjda bilägare.
http://www.motorforum.nu/övriga motorer.
http://www.toro.com
briggs o stratton....

Om man skiter i var man är, då kan man ju aldrig vara vilse....
Skriv svar