Transm.olja till MR2 (E53) låda
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Bilmodell: MR2 GTi
- Årsmodell: 1993
- PostOrt: Haninge
- Land (Country): Sverige
Transm.olja till MR2 (E53) låda
Hej!
Efter bytt transmissions olja på min MR2 -93 (N/A) sent på förra säsongen så upptäckte jag så småningom efter påställningen i våras att den oljan jag tryckt i verkar inte min växellåda gilla..
Hällde i Redline MTL, som dom sa på Meca skulle va riktigt bra o han kolla upp så de stämde me bilens spec o allt... Men detta verkar va fler MR2 ägare haft problem me vad jag läst, kanske Celica ägare med..
Så nu tänkte jag tömma dom 600kr jag hällde i efter knappt körd 100 mil..
ett engelskt MR2 forum beskriver problemet såhär (men mina syntom började Efter jag hällt i MTL):
"The grinding noises associated with hard shifting due to syncro wear may be reduced a little by changing the transmission oil. Many owners have found that Redline MT-90 transmission oil reduced syncro wear and made shifting easier. In general the MTL is better suited to colder climates, whereas the MT-90 works better for hotter ones. The MTL will sometimes have a slight amount of gear rattle in hot conditions."
Direkt översatte min tysk handbok på nätet o fick följande beskrivning:
"Flerfunktionell transmissionsolja API GL-3. Är inte en multifunktionell transmissionsolja API GL-3 klass tillgänglig, kan flera syften transmissionsolja API GL-klass 4 eller automatisk transmissionsolja Dexron 2 användas.
Rekommenderad viskositet: SAE75W-90"
Flerfunktionell.. = Semi-syntet el vad menar dom?
Kollat upp olja fr Mobil1 och Castrols oljeväljare o fick svaren:
Mobil 1: Mobilube 1 SHC 75W-90
Castrol: Syntrans FE 75W (Bäst)
Syntrans Multivehicle 75W-90 (Bättre) ..vilket är f.d SMX-S (vilket även Toyota andv.\andvände)
Någon som kanske har en åsikt om man ska ta Castrol el Mobil1.. är dom likgiltiga el är ngn liiite bättre, har inga erfarenheter av transm.oljor sen tidigare.. förrutom Redline då hmm
Tack för hjälpen!
Efter bytt transmissions olja på min MR2 -93 (N/A) sent på förra säsongen så upptäckte jag så småningom efter påställningen i våras att den oljan jag tryckt i verkar inte min växellåda gilla..
Hällde i Redline MTL, som dom sa på Meca skulle va riktigt bra o han kolla upp så de stämde me bilens spec o allt... Men detta verkar va fler MR2 ägare haft problem me vad jag läst, kanske Celica ägare med..
Så nu tänkte jag tömma dom 600kr jag hällde i efter knappt körd 100 mil..
ett engelskt MR2 forum beskriver problemet såhär (men mina syntom började Efter jag hällt i MTL):
"The grinding noises associated with hard shifting due to syncro wear may be reduced a little by changing the transmission oil. Many owners have found that Redline MT-90 transmission oil reduced syncro wear and made shifting easier. In general the MTL is better suited to colder climates, whereas the MT-90 works better for hotter ones. The MTL will sometimes have a slight amount of gear rattle in hot conditions."
Direkt översatte min tysk handbok på nätet o fick följande beskrivning:
"Flerfunktionell transmissionsolja API GL-3. Är inte en multifunktionell transmissionsolja API GL-3 klass tillgänglig, kan flera syften transmissionsolja API GL-klass 4 eller automatisk transmissionsolja Dexron 2 användas.
Rekommenderad viskositet: SAE75W-90"
Flerfunktionell.. = Semi-syntet el vad menar dom?
Kollat upp olja fr Mobil1 och Castrols oljeväljare o fick svaren:
Syntrans Multivehicle 75W-90 (Bättre) ..vilket är f.d SMX-S (vilket även Toyota andv.\andvände)
Någon som kanske har en åsikt om man ska ta Castrol el Mobil1.. är dom likgiltiga el är ngn liiite bättre, har inga erfarenheter av transm.oljor sen tidigare.. förrutom Redline då hmm
Tack för hjälpen!
- KelMer
- Bilmodell: Mr2 Mkll V6
- Årsmodell: 1992
- PostOrt: Piteå
- Ort: Piteå födelseplatsen för sveriges första inreggade Mr2 V6
Re: Transm.olja till MR2 (E53) låda
Så hära står det i verkstadsmanualen ang vxllådsolja:
S54 (N/A lådan) ATF type Dexron 2
E153 (turbo lådan) Transaxel oil E50 (08885-80206) or equivalent
S54 (N/A lådan) ATF type Dexron 2
E153 (turbo lådan) Transaxel oil E50 (08885-80206) or equivalent
/Christian N
0733966737
Toyota Mr2 Mkll gen2 N/a Mv6:an *Kör*
Toyota Avensis -05 Aut, Stora GPS:en Familjeracen? *Kör*
Toyota Camry -93 V6 Delar Säljes *Skrotad*
Toyota Starlet KP62 *Rulland chassi*
BIMMER 328i -96 m 325:ans insug Vinterräsen *Såld*
Audi S6 C4 2,2T -94 Quattro "nya" Vinterräsern *Kör*
Friskt vågat, Hälften vunnet
0733966737
-
- Bilmodell: MR2 TURBO
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Borås/GBG
I med Redline MT-90 oljan, den kan jag varmt rekommendera
Anton

Anton
-
Transm.olja till MR2 (S54) låda
Hej!
Ok, i vilken verkstadsmanual tittade du i? Dvs bilens egna el nåt data prog. om sånt nu finns där skrivet..
Jag menade såklart min S54 låda, det är en sen -93a fast Rev2..
För när jag översatte min manual så stog de:
Rekommenderad viskositet: SAE75W-90
Så jag tolkar "är inte tillgänglig" som en nödlösning snarare än en rekomendation..
Vad menar dom med syftet "Flerfunktionell" & "multifunktionell" undrar jag, är de halv-syntet?
För kollar man på Castrols & Mobil1 hemsida under oljeväljaren (som jag skrev innan) så får man upp helt annat än ATF Dexron 2!
Har ju hänt lite på oljemarknaden sen -93 när min handbok skrevs så de är ju inte riktigt "up to date" vad som skulle passa bäst idag 18 år senare.
Ha de!
Ok, i vilken verkstadsmanual tittade du i? Dvs bilens egna el nåt data prog. om sånt nu finns där skrivet..
Jag menade såklart min S54 låda, det är en sen -93a fast Rev2..
För när jag översatte min manual så stog de:
Rekommenderad viskositet: SAE75W-90
Så jag tolkar "är inte tillgänglig" som en nödlösning snarare än en rekomendation..
Vad menar dom med syftet "Flerfunktionell" & "multifunktionell" undrar jag, är de halv-syntet?
För kollar man på Castrols & Mobil1 hemsida under oljeväljaren (som jag skrev innan) så får man upp helt annat än ATF Dexron 2!
Har ju hänt lite på oljemarknaden sen -93 när min handbok skrevs så de är ju inte riktigt "up to date" vad som skulle passa bäst idag 18 år senare.
Ha de!
-
- Moderator
- PostOrt: Ljungbyhed
Jag skulle tro att flerfunktionell är en översättning av nåt i stil med multigrade, vilket innebär att oljan fungerar både i kallt och varmt väder. W i SAE 75W-90 står för Winter. En icke-multigrade heter exempelvis bara SAE 90.
-
Suveränt, lärde mej nåt nytt idag då
Men vilken tror ni skulle funka bäst av:
Syntrans Multivehicle 75W-90 (Bättre)

- KelMer
- Bilmodell: Mr2 Mkll V6
- Årsmodell: 1992
- PostOrt: Piteå
- Ort: Piteå födelseplatsen för sveriges första inreggade Mr2 V6
Jag har då hällt i mobil 1 atf-shc olja i min.KevinL skrev:Suveränt, lärde mej nåt nytt idag då![]()
Köpt det på Toyota, hade dom att kolla upp vad s54 lådan ska ha, och det är dextron 2 eller senare, dextron är väll ett samlings namn som jag fattat det! dexron oljorna är syntetiska och ska inte blandas med andra atf oljor.
/Christian N
0733966737
0733966737
-
Ok, så dom på Toyota hade kollat upp de till dej om jag förstog rätt..
De jag tycker kan va lite märkligt är att Mobil 1 hemsida säger nåt annat, att Mobil 1 Synthetic ATF och Mobil ATF 320 (Dexron III) oljan är valet för automat lådor o rekomenderar nåt annat för manuella lådor som i mitt fall men tacksam för alla tips jag kan få ang. detta

De jag tycker kan va lite märkligt är att Mobil 1 hemsida säger nåt annat, att Mobil 1 Synthetic ATF och Mobil ATF 320 (Dexron III) oljan är valet för automat lådor o rekomenderar nåt annat för manuella lådor som i mitt fall men tacksam för alla tips jag kan få ang. detta

-
Ett viktigt tillägg i detta ämne, växellådsoljan (i manuell låda iaf) måste väl även fungera ihop med slutväxlar/differentialer på MR2'an som får smörjningen fr samma "källa".. am i right?
Kanske de som är kruxet att denna tråd är rätt väldiskuterad på olika Toyota\MR2 forum världen över..
Enligt Toyotas Rep. Handbok så får man upp siffror som:
S54 - FILL TRANSAXLE WITH GEAR OIL
Oil: Gear oil super (08885–02106) or equivalent
Recommended oil grade:
API GL–3, GL–4 or GL–5
Viscosity:
SAE 75 W–90
Above –18° C
(0°F) SAE 90
Below –18° C (0° F) SAE 75 W
Capacity:
2.6 Litters (2.7 US qts, 2.3 lmp.qts)
...och folk avråder just ATF oljor av div. anledningar!
Kanske de som är kruxet att denna tråd är rätt väldiskuterad på olika Toyota\MR2 forum världen över..
Enligt Toyotas Rep. Handbok så får man upp siffror som:
S54 - FILL TRANSAXLE WITH GEAR OIL
Oil: Gear oil super (08885–02106) or equivalent
Recommended oil grade:
API GL–3, GL–4 or GL–5
Viscosity:
SAE 75 W–90
Above –18° C
(0°F) SAE 90
Below –18° C (0° F) SAE 75 W
Capacity:
2.6 Litters (2.7 US qts, 2.3 lmp.qts)
...och folk avråder just ATF oljor av div. anledningar!
- Cyrix
- Bilmodell: MR2
- Årsmodell: 91
- PostOrt: Göteborg
- Kontakt:
Synkar lådan dåligt, kan det hjälpa att köra med ATF olja, den är dock tunnare och har sämre bärighet i oljefilmen.
Men jag har något svagt minne av att det faktiskt rekomenderades ATF olja till en del av Toyotas manuella lådor.
Men jag har något svagt minne av att det faktiskt rekomenderades ATF olja till en del av Toyotas manuella lådor.
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org
sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org
sponsorer:
http://www.creatix.se