Såg nu att Mobilube 1 SHC 75W-90 andvänds där växellådsoljor med milda EP (Extreme Pressure) tillsatser rekommenderas.. Och det ska man nog inte ha för handboken nämner inte de.
Läste att de kan sabba synkingarna riktigt illa, skada detaljer av "rödmetall"!
"Att synkringar av rödmetall går åt helvete med Hypoidolja\Växellådsolja är ju helt
klart, men även andra detaljer av den typen av metaller mår inte
heller så värst vidare bra av EP-tillsatser i lådorna.
Om man kör tillräckligt många timmar med hypoidolja i fel typ av
låda så är som du säger totalraset eller i alla fall näst intill inte långt
borta då oljan blir helt "infekterad" av "järnfilsspånet" från rödmetallen."
Men de jag undrar över Castrols 1a hands alternativ i oljevälaren är att deras Syntrans FE 75W är anpassad för "manuella växellådor i personbilar med s.k. torrkoppling där API GL 4 rekommenderas"
Vet inte ens va en torrkoppling innebär så jag blir redan tveksam till de, har MR2'an en torr el våt koppling..

Castrol Syntrans Transaxle 75W-90 säger att deras olja är en helsyntetisk 75W-90 växellådsolja med EP egenskaper i kombination med en konventionell GL-4 olja..
EP egenskaper eller EP tillsatser.. hmm, vågar inte chansa där heller..

Så de verkar stå mellan:
Castrol Syntrans Multivehicle 75W90
http://autokatalogen.se/wls/huddinge/vi ... dNo=416035
Castrol Syntrax Universal Plus 75w90
http://autokatalogen.se/wls/huddinge/vi ... dNo=286637
Till höger finns de ett nerladdningsbart PDF dokument om man vill se lite mer detaljerad info..
Måste jag tänka på Flampunkt, Universal Plus har 143C och Multivechicle har 228C..
Tack
