tryck i ac systemet Avensis
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
tryck i ac systemet Avensis
hej
jag undrar hur mycket tryck det ska vara i ac systemet (kylmedel) i en avensis 99 mitt system är tomt ska fylla på men undrar hur mycket jag ska fylla på.
tacksam för alla svar
jag undrar hur mycket tryck det ska vara i ac systemet (kylmedel) i en avensis 99 mitt system är tomt ska fylla på men undrar hur mycket jag ska fylla på.
tacksam för alla svar
-
- Moderator
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
Re: tryck i ac systemet Avensis
Man fyller inte på tryck, utan man har en speciell våg som man väger gasen med. Mängden gas man ska ha ska stå på en skylt, den brukar sitta på undersidan av motorhuven.
Trycket i en värmepump (vilket AC:n är) är olika högt på olika ställen, framförallt under drift, men även när det är avstängt, och det kan vara så högt som 30-50 bar i en bil.
Utöver det får du inte lov att fylla på själv, det ska göras av auktoriserad firma, och ska föregås av vacuumsugning och läcksökning. Vacuumsugningen är viktig för att det överhuvud taget ska fungera, utan den kan du tvärglömma att AC:n kommer funka under nån längre tidsperiod eftersom luft och framförallt vatten är direkt skadligt för kompressor och olja, och läcksökningen ska göras för att den miljöfarliga gasen inte ska komma ut i naturen igen (och för att du ska slippa göra om arbetet inom en kort tidsperiod.
Skulle det dessutom råka vara R22 i systemet får man inte fylla alls, utan det måste isåfall byggas om till modernare gas.
Och jag vet att det inte är billigt, men anledningen till att det inte är billigt är också anledningen till att ozonhålet inte längre är lika stort; Man måste veta vad man håller på med.
Trycket i en värmepump (vilket AC:n är) är olika högt på olika ställen, framförallt under drift, men även när det är avstängt, och det kan vara så högt som 30-50 bar i en bil.
Utöver det får du inte lov att fylla på själv, det ska göras av auktoriserad firma, och ska föregås av vacuumsugning och läcksökning. Vacuumsugningen är viktig för att det överhuvud taget ska fungera, utan den kan du tvärglömma att AC:n kommer funka under nån längre tidsperiod eftersom luft och framförallt vatten är direkt skadligt för kompressor och olja, och läcksökningen ska göras för att den miljöfarliga gasen inte ska komma ut i naturen igen (och för att du ska slippa göra om arbetet inom en kort tidsperiod.
Skulle det dessutom råka vara R22 i systemet får man inte fylla alls, utan det måste isåfall byggas om till modernare gas.
Och jag vet att det inte är billigt, men anledningen till att det inte är billigt är också anledningen till att ozonhålet inte längre är lika stort; Man måste veta vad man håller på med.
cheetah1 skrev:Man fyller inte på tryck, utan man har en speciell våg som man väger gasen med. Mängden gas man ska ha ska stå på en skylt, den brukar sitta på undersidan av motorhuven.
ok tack för snabbt och bra svar. har kollat det står 27-32 under max tryck menar dom att man inte kan fylla mer än 32
-
- Moderator
Nej, återigen fyller man vikt, inte tryck. Trycket som anges är maxtryck i systemet på varma sidan vid max temperatur, dvs det tryck som anläggningen ska klara om man ska i och mixtra med nåt. På samma lapp står det antagligen typ "650 +- 50 gram" eller liknande. Det är vad man ska fylla.
- PierreW
- Moderator
- Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
- PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Japp som sagt inte tryck utan mängd, de brukar skilja sig från 300g upp till 700g beroende på modell.
Och inte att förglömma är att systemet behöver smörjas, vilket görs med en speciell olja som maskinen fyller på i systemet.
Men vill du nu göra detta själv så finns det mängder med kitt att handla på Ebay osv, och även en hel del DIY guider på nätet.
Det gäller i detta fallet att bara läsa på, infon finns och alla frågor är redan ställda.
Och inte att förglömma är att systemet behöver smörjas, vilket görs med en speciell olja som maskinen fyller på i systemet.
Men vill du nu göra detta själv så finns det mängder med kitt att handla på Ebay osv, och även en hel del DIY guider på nätet.
Det gäller i detta fallet att bara läsa på, infon finns och alla frågor är redan ställda.

F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Nu? Eller med en gång?
tjena jag hittat den 0,45kg tack för tipsencheetah1 skrev:Nej, återigen fyller man vikt, inte tryck. Trycket som anges är maxtryck i systemet på varma sidan vid max temperatur, dvs det tryck som anläggningen ska klara om man ska i och mixtra med nåt. På samma lapp står det antagligen typ "650 +- 50 gram" eller liknande. Det är vad man ska fylla.
- Glenn
- Super User
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
Fel.cheetah1 skrev: Utöver det får du inte lov att fylla på själv, det ska göras av auktoriserad firma, och ska föregås av vacuumsugning och läcksökning.
Även om kylmaffian försöker påstå detta är det fel, som privatperson kan man labba hur man vill helt lagligt, man kan tex fylla på med R134a från sprayburk köpt på biltema ("luft på burk", airbrushluft och ofta även kylspray är R134a) eller med vanlig gasol (som är ett utmärkt köldmedium, om än brandfarligt) helt utan att lagens långa arm kan komma åt en privatperson.
..Däremot rekommenderar jag inte att man gör det om man inte vet vad man sysslar med, det är höga tryck och kopplar man in sin sprayburk (tex) på högtryckssidan av misstag så kan det gå riktigt illa..
Sen är det inte lika dyrt som det var förr heller, är systemet helt men för lite köldmedium kan man ibland klara sej på under tusenlappen för vaccumsugning, trycktest och påfyllning, gäller att hitta rätt firma dock.. Finns mycket fula fiskar i kylbranschen :/
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
-
- Moderator
Hej Glenn!
Tycker inte om att slå folk på fingrarna, men jag föreslår att du läser på lagstiftningen om flourerande växthusgaser och ozonnedbrytande ämnen innan du kommer med såna påståenden.
Tack för mig.
Tycker inte om att slå folk på fingrarna, men jag föreslår att du läser på lagstiftningen om flourerande växthusgaser och ozonnedbrytande ämnen innan du kommer med såna påståenden.
Tack för mig.
- PierreW
- Moderator
- Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
- PostOrt: Borgstena (Bôsht)
R134a är inte klassad som miljö eller hälsofarlig på nått vis.
Däremot är den gamla R12 gasen skadlig för Ozonlagret och innehåller även Klor.
http://www.naturvardsverket.se/Document ... 92_16k.pdf
Däremot är den gamla R12 gasen skadlig för Ozonlagret och innehåller även Klor.
http://www.naturvardsverket.se/Document ... 92_16k.pdf
F.d Toyota mek.
Nu? Eller med en gång?
Nu? Eller med en gång?
-
- Moderator
Det har varit ett jä-a liv om det här på värmepumpsforum eftersom vad lagtexten innebär är att man inte får installera luft-/luftvärmepumpar som är gjorda för att installeras själv (med förfyllda rör med snabbkoppling) inte får installeras utan behörighet. Jag vet att det är så, och om jag orkar vid nåt tillfälle ska jag citera rätt lagtexter, för lagarna har uppdaterats nyligen (i år).
R134a är inte en ozonnedbrytande gas, däremot räknas det som en flourerande växthusgas, vilket är lika illa i dom nya lagarna. Dock bara om den är i ett köldmediesystem. Vrickat, jag vet, men det har som sagt varit mycket liv.
R134a är inte en ozonnedbrytande gas, däremot räknas det som en flourerande växthusgas, vilket är lika illa i dom nya lagarna. Dock bara om den är i ett köldmediesystem. Vrickat, jag vet, men det har som sagt varit mycket liv.