Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Gäller svärmors Tercel -88 med 3amu motor eller nått sånt... har inte bilen här nu... 1.5l med förgasare är det i alla fall...
Starar lätt kall men går snabbt över till att tappa en cylinder och röker svart å har sig, när den blir varm går den ok... mem står den bara en timme eller så så är det samma visa igen... startar man och låter bilen gå på tomgång å spotta å ha sig så rätt va de är händer det nått och den går fint igen tills nästa kallstar då...
Va är det som styr automatchoken? sitter en plastlåda på chokespjällaxeln man kan ställa och ordna med men det verkar inte hända något... sitter även en sorts elventil med en vakumslag till fuggen på höger hjulhus, va är den tillför?
Sen så bygger bilen ett jädra vakum i tanken, ska det verkligen va så?
De här bilarna med trekilometer vakumslang och en hel uppsjö med olika vakum grunkor fattar jag inte ett skit av
Rally Starlet -80 Grp:E
Rally Starlet -81 Grp:H(Tom kaross/Projekt)
original Starlet -80(Reservdelsbil)
original Starlet -81(Brukis)
Tercel -88 Rostfri! Med eltaklucka! En pärla!
De automatchokar jag har haft har man aktiverat genom att trycka ner gasen i botten en gång innan man startar. Då hakas spjället fast i fullchokat läge. Startar du då bilen och låter den gå utan att du rör gasen så sitter den kvar så. Så fort du rör gasen efter att motorn har gått ett tag så lossnar choken och hoppar ner till lämpligt läge beroende på den temperatur du har i motorn just då. När motorn är helt varm så ska chokespjället vara helt öppet. Choken styrs vad jag vet inte på något sätt av vakuumslangarna utan helt och hållet av mekaniska länkage.
Det är väl ett rätt vanligt problem med gamla Toyotor att värmeelementet hängde sig har jag för mig, så den antingen vägrar choka för den tror att den är varm hela tiden eller att den chokar hela tiden för den tror att den alltid är kall, nåt av dom var det. Kräver isärplockning och rengöring av förgasaren, sen bör det funka igen.
Om jag minns rätt. Fick lära mig detta av han som köpte Celican av mig (och senare eldade upp den).
Har bilen här nu, var ute och felsökte lite på lunchen, står mitt i solen gick för bara nån timma sen och jajjamen går på tre nästan genast och det bara bolmar svart om alltihopa om man varavar... Faktum är att chokespjället var fullt öppen hela tiden nu och verkar inte påverkas av gaspedalen på något vis ända verkar det som motorn dränks med brännsle... noterade även att andreporten inte rör sig ens vid fullgaspådrag... Vakum andre portar brukar väl vara lite sega om man står å frivaravar så att säga men den ska väl vippa till lite eller? konstigt fel de där... Fuggen har jag hafft isär lite lätt och gort rent lite grovt när jag hämtede den på skroten och bytte då bilen betädde sig umgefär lika med original fuggen...
Ingen som vet vad den där plastgrunkan på chockespjällaxeln gör? går sitter kablar å grejjer i den så elektrisk är den på något vis...
Rally Starlet -80 Grp:E
Rally Starlet -81 Grp:H(Tom kaross/Projekt)
original Starlet -80(Reservdelsbil)
original Starlet -81(Brukis)
Tercel -88 Rostfri! Med eltaklucka! En pärla!