Ha! vilket krig bara för en säkring!
Håller på att försöka laga till en Tercel 88 som jag skrev i en annan tråd, den har igentligen varit en notorisk ryckknyckare i flera år, förgasaren ser väldigt lika ut som din men jag tror inte det sitter nån lamda på den...
Bytte förgasare för något år sen på den för den glödtände och började missa om man pinade den, Det blev igentligen ingen jätte skillnad annat än att tomgången rusade som bara den vid provstart, märkligt tänkte jag, kan väl inte skillja så från bil till bil, plockade den av en som gick klockrent ju... skruvade ner tomgången och tänkte inte pået nått mer... jag minns att bilen glödtände som bara den innan bytet fasst tändning stod rätt... effter bytet var glödtändningen borta men bilen gick lite sådär när den va kall, fasst ryckte inte lika dant vid hårdare körning, de får svärmor köpa tänkte jag den går nästan helt bra nu ju... Men med tiden har bara kallstartandet blivit värre å värre och nu får jag åka runt i eländet då hon tagit min bil i beslag tills tojjan går bra igen... Å andra sidan gör de inte så mycke då jag åker en gammal cherokee i vanliga fall så hon kommer nog på sitt misstag snart... hehe... nästan 15kr litern...
Nåväl den där säkringen du nämde måste jag kika på om det finns nån sån på Terceln, symtomen på din bil liknade den här väldigt mycke innan jag satte dit den här fuggen... fläkten funkar som den ska dock men det är värt en titt i alla fall... Som jag nämde i andra tråden de här sissta förgasarbilarna som komm innan man gick över till sprut, jag tror inte ens ingenjörerna fattar hur den kunde få eländet att fungera...
Corolla -88 (förgasare) med nervös tomgång ....
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Re: Corolla -88 (förgasare) med nervös tomgång ....
Rally Starlet -80 Grp:E
Rally Starlet -81 Grp:H(Tom kaross/Projekt)
original Starlet -80(Reservdelsbil)
original Starlet -81(Brukis)
Tercel -88 Rostfri! Med eltaklucka! En pärla!
Rally Starlet -81 Grp:H(Tom kaross/Projekt)
original Starlet -80(Reservdelsbil)
original Starlet -81(Brukis)
Tercel -88 Rostfri! Med eltaklucka! En pärla!
-
- Bilmodell: Opel Astra
- Årsmodell: 2002
- PostOrt: Enköping
- Land (Country): Sverige
På förgasare brukar det ofta sitta diverse elektriskt styrda ventiler ("magnetventiler"). Det är troligen dessa som förut ej fick ström pga den trasiga säkringen. En magnetventil brukar t.ex. finnas för kallstart och ofta en också som blockerar bränsleflödet vid motoravsrtängning för att just eliminera glödtändning ("eftergång"). Rätta mig gärna om jag har fel. 

Med 100% säkerhet så påverkar den däringa "IGN"-säkringen tomgången, men inte bara vid kallstarter utan även då bilen går varm (så att den ville till att koka) Det hade varit trevligt om någon som sitter med facit i hand (eller en rephandbok) kunde förklara dels vad som ligger på den säkringen, men även vad man hos Toyota menar med "IGN".
Jag kan bara konstatera att när säkringen sitter på plats och är hel så uppför sig bilen precis så gött som bara en Toyota kan göra ...
Dessutom så glödtänder den som sagt inte alls, och elfläkten kyler så fint
Det märkliga var dock att bilen gick bra så länge motorn fick jobba, det var på tomgång och vid motorbromsning som man märkte att något var på tok. Pinsamt värre när man skuttade runt på parkeringen
Men nu är det nya härliga tider
"Try-Only-Yesterdays-Original-Technologic-Auto = Toyota"
PS. Säger Japanerna själva "Co-Lolla" (de lär ju inte kunna uttala "r")
?
Jag kan bara konstatera att när säkringen sitter på plats och är hel så uppför sig bilen precis så gött som bara en Toyota kan göra ...
Dessutom så glödtänder den som sagt inte alls, och elfläkten kyler så fint

Det märkliga var dock att bilen gick bra så länge motorn fick jobba, det var på tomgång och vid motorbromsning som man märkte att något var på tok. Pinsamt värre när man skuttade runt på parkeringen

Men nu är det nya härliga tider

"Try-Only-Yesterdays-Original-Technologic-Auto = Toyota"
PS. Säger Japanerna själva "Co-Lolla" (de lär ju inte kunna uttala "r")