Värre bromsbelägg till Celica GT4 st165 -88?
Värre bromsbelägg till Celica GT4 st165 -88?
Hej,
har letat runt en del efter belägg som ska passa celican som är anpassade för bankörning men som även är godkända på vägen. Är det någon som hittat några vettiga belägg förutom original som passar till st165:an?
Verkar vara lite svårt att få tag på värre belägg, eller...?
Mvh Jonas
har letat runt en del efter belägg som ska passa celican som är anpassade för bankörning men som även är godkända på vägen. Är det någon som hittat några vettiga belägg förutom original som passar till st165:an?
Verkar vara lite svårt att få tag på värre belägg, eller...?
Mvh Jonas
- amby
- Pay User
- Inlägg: 832
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
- Bilmodell: Celica GT4
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Jönköping
- Land (Country): Sverige
- Ort: Jönköping
Re: Värre bromsbelägg till Celica GT4 st165 -88?
Hittade red stuff till st165 hos fensport http://www.fensport.co.uk/Parts/Model_17/Category_11/
De är anpassade för modifierade bilar på allmän väg.
Har testat de på bana och dom håller mycket bättre än original broms belägg på st185.
original höll kanske 2-3 varv. Redstuff håller i alla fall minst 5-6 varv kanske mer (mantorp var det jag körde på då båda gångerna).
De är anpassade för modifierade bilar på allmän väg.
Har testat de på bana och dom håller mycket bättre än original broms belägg på st185.
original höll kanske 2-3 varv. Redstuff håller i alla fall minst 5-6 varv kanske mer (mantorp var det jag körde på då båda gångerna).
Re: Värre bromsbelägg till Celica GT4 st165 -88?
Är det så att de bara håller ett par varv med original alltså? Det är ju helt galet. Hur har folk isf råd..?
Har inget direkt sug efter att testa EBCs belägg då jag hört en del mindre bra grejer om deras belägg..
Jag har haft lite mailkontakt med Per på PEANsweden.com som verkar vara kungar på bromsar (och service!).
Han hade inga listade värre belägg till mig som passade sig för bankörning MEN han kom med ett förslag på ett par Carbotech XP8 belägg som ska vara till en Mitsubishi som han trodde kanske kunde funka. Han bad mig mäta min belägg och se hur de överensstämde med varandra. Jag mätte mina men hittade också en bra skiss på hur måtten är på st165 frambeläggen. Jag placerade både Mitsubishins och st165 beläggen i ett photoshop dokument och fifflade lite. Jag justerade in bredden på de båda så de var lika breda utan att förändra bred/höjd förhållandet (bredden är i verkligheten 128mm (Mitsubishi) och 127,9mm (st165) vilket kan anses som identiskt i detta fall). Och som man kan se i bilden så är det egentligen bara placeringen i höjd av beläggsytan som skiljer. Jag har i ena bilden lagt st165 belägget längst fram och i det andra Mitsubishi belägget.
För mig är detta bara bra då mina nuvarande belägg hamnar lite utanför skivan pga bytta skivor och utflyttat OK men om dessa fungerar på originalskivor vågar jag inte lova. Jag ska iaf chansa på dessa och hoppas väl att denna information kan vara nyttig för någon mer i framtiden. Jag återkommer när jag fått svar på vilken Mitsubishi dessa belägg är till egentligen.

Har inget direkt sug efter att testa EBCs belägg då jag hört en del mindre bra grejer om deras belägg..
Jag har haft lite mailkontakt med Per på PEANsweden.com som verkar vara kungar på bromsar (och service!).
Han hade inga listade värre belägg till mig som passade sig för bankörning MEN han kom med ett förslag på ett par Carbotech XP8 belägg som ska vara till en Mitsubishi som han trodde kanske kunde funka. Han bad mig mäta min belägg och se hur de överensstämde med varandra. Jag mätte mina men hittade också en bra skiss på hur måtten är på st165 frambeläggen. Jag placerade både Mitsubishins och st165 beläggen i ett photoshop dokument och fifflade lite. Jag justerade in bredden på de båda så de var lika breda utan att förändra bred/höjd förhållandet (bredden är i verkligheten 128mm (Mitsubishi) och 127,9mm (st165) vilket kan anses som identiskt i detta fall). Och som man kan se i bilden så är det egentligen bara placeringen i höjd av beläggsytan som skiljer. Jag har i ena bilden lagt st165 belägget längst fram och i det andra Mitsubishi belägget.
För mig är detta bara bra då mina nuvarande belägg hamnar lite utanför skivan pga bytta skivor och utflyttat OK men om dessa fungerar på originalskivor vågar jag inte lova. Jag ska iaf chansa på dessa och hoppas väl att denna information kan vara nyttig för någon mer i framtiden. Jag återkommer när jag fått svar på vilken Mitsubishi dessa belägg är till egentligen.

-
- Inlägg: 368
- Blev medlem: tis 03 mar 2009, 13:29:37
- Bilmodell: Corolla T-sport
- Årsmodell: 2002
Re: Värre bromsbelägg till Celica GT4 st165 -88?
Orginalbromsar har en tendens att bli överhettade efter bara ett par varv. Dock så går de fortfarande att använda när de fått svalna så det är inte så att beläggen är uppslitna efter 2-3 varv.
EBC beläggen är inte på något sett några värstinggrejer men ett klart steg upp från original.
Förra året på Sviestad (känd för att vara den banan i sverige som äter mest bromsar) kunde jag köra 4-5 varv med original (lugnt utvarv sedan ca 3 varv på attack och sedan ett avkylningsvarv). Iår med EBC skivor + Redstuffbelägg fram (original bak) så kunde jag köra 7-8 varv utan problem innan de började överhetta. Bilen ifråga är en olättade Corolla T-sport.
Med din bil som är ganska rejält lättad tror jag att EBC belägg fungerar bra. Dock är de nog ingen höjdare om man har en monsterbil 5-600 häst som dessutom är ganska tung.
EBC beläggen är inte på något sett några värstinggrejer men ett klart steg upp från original.
Förra året på Sviestad (känd för att vara den banan i sverige som äter mest bromsar) kunde jag köra 4-5 varv med original (lugnt utvarv sedan ca 3 varv på attack och sedan ett avkylningsvarv). Iår med EBC skivor + Redstuffbelägg fram (original bak) så kunde jag köra 7-8 varv utan problem innan de började överhetta. Bilen ifråga är en olättade Corolla T-sport.
Med din bil som är ganska rejält lättad tror jag att EBC belägg fungerar bra. Dock är de nog ingen höjdare om man har en monsterbil 5-600 häst som dessutom är ganska tung.
- amby
- Pay User
- Inlägg: 832
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
- Bilmodell: Celica GT4
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Jönköping
- Land (Country): Sverige
- Ort: Jönköping
Re: Värre bromsbelägg till Celica GT4 st165 -88?
Nä precis beläggen blev inte obrukbara för att de blir överhettade. bara att kyla ner de sen på det igen. Men när de är överhettade är det som att köra med nästan ingen broms alls. Kan bli farligt om man inser att de är överhettade i snäva kurvor med för mycket fart.
Hört bra saker om Carbotech XP8. Men de det kostar också rätt mycket mer har jag för mig.
Att EBC skulle vara dåliga har jag också hört någon säga.. Speciellt Green stuff beläggen. Men det finns ju nästan alltid någon som får ett måndags exemplar. Och Red stuff tycker jag är värda sina pengar. De gula beläggen ska också vara bra har jag hört
Hört bra saker om Carbotech XP8. Men de det kostar också rätt mycket mer har jag för mig.
Att EBC skulle vara dåliga har jag också hört någon säga.. Speciellt Green stuff beläggen. Men det finns ju nästan alltid någon som får ett måndags exemplar. Och Red stuff tycker jag är värda sina pengar. De gula beläggen ska också vara bra har jag hört
Re: Värre bromsbelägg till Celica GT4 st165 -88?
Vilken tur =)
jag såg framför mig väldigt mkt mindre tid på banan när jag trodde man gjorde av med ett par uppsättningar belägg varje dag á 2000kr/uppsättningen....
Hittade några andra belägg också som jag inte har en aning om det är bra eller inte. Finns i tre olika sorter som är mer eller mindre race inriktade. Dessa är de värsta som heter R4. Är det någon som har någon aning om hur de är?
Fram: http://porterfield-brakes.com/product_i ... uctID=2901
Bak: http://porterfield-brakes.com/product_i ... uctID=2716
Apropå EBC, de verkar ju inte ens finnas i de lite värre sorterna yellowstuff eller bluestuff till st165an, någon som kan bekräfta detta? Jag har iaf inte hittat de någonstans när ja sökt runt.
jag såg framför mig väldigt mkt mindre tid på banan när jag trodde man gjorde av med ett par uppsättningar belägg varje dag á 2000kr/uppsättningen....

Hittade några andra belägg också som jag inte har en aning om det är bra eller inte. Finns i tre olika sorter som är mer eller mindre race inriktade. Dessa är de värsta som heter R4. Är det någon som har någon aning om hur de är?
Fram: http://porterfield-brakes.com/product_i ... uctID=2901
Bak: http://porterfield-brakes.com/product_i ... uctID=2716
Apropå EBC, de verkar ju inte ens finnas i de lite värre sorterna yellowstuff eller bluestuff till st165an, någon som kan bekräfta detta? Jag har iaf inte hittat de någonstans när ja sökt runt.
Re: Värre bromsbelägg till Celica GT4 st165 -88?
Fått ett halvsvar nu från peansweden.com. Beläggen var till en gammal Mitsubisha Galant bla... Ja, så såå var det med det.
-
- Inlägg: 65
- Blev medlem: tis 23 feb 2010, 19:15:59
- Bilmodell: Avensis
- Årsmodell: 2004
- PostOrt: Bälinge
- Land (Country): Sverige
Re: Värre bromsbelägg till Celica GT4 st165 -88?
Finns inte trd:s belägg kvar att beställa då ??
Avensis Kombi 2,4 (2004)
Celica GT4 st165 (1988)
Starlet 1,3 (1987)
Celica GT4 st165 (1988)
Starlet 1,3 (1987)
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Värre bromsbelägg till Celica GT4 st165 -88?
fanns det TRD-belägg till ST165 ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
-
- Inlägg: 65
- Blev medlem: tis 23 feb 2010, 19:15:59
- Bilmodell: Avensis
- Årsmodell: 2004
- PostOrt: Bälinge
- Land (Country): Sverige
Re: Värre bromsbelägg till Celica GT4 st165 -88?
En arbetskollega kör 12 timmars långlopp med en T-sport corolla med original belägg och byter ca varannan tävling han la stor fokus på kylning det gör underverk tidigare funka original inge vidare.
Avensis Kombi 2,4 (2004)
Celica GT4 st165 (1988)
Starlet 1,3 (1987)
Celica GT4 st165 (1988)
Starlet 1,3 (1987)