SÅLD! Toyota Carina 1972
Moderator: cheetah1
Kategoriregler
Försäljning eller uthyrning av Toyota-relaterade delar och bilar. Glöm inte att ange S: för säljes eller U: för uthyrning och riktpris samt vart i landet bilen/delarna finns!
Alla diskussioner måste tillhöra annonsens ämne.
Håll tråden kort och uppdatera/editera första inlägget vid svar på frågor så vi andra slipper läsa igenom hela tråden.
Företag hänvisas till Företagsannonser
Försäljning eller uthyrning av Toyota-relaterade delar och bilar. Glöm inte att ange S: för säljes eller U: för uthyrning och riktpris samt vart i landet bilen/delarna finns!
Alla diskussioner måste tillhöra annonsens ämne.
Håll tråden kort och uppdatera/editera första inlägget vid svar på frågor så vi andra slipper läsa igenom hela tråden.
Företag hänvisas till Företagsannonser
-
- Moderator
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
SÅLD! Toyota Carina 1972
Ja, jag har på intet sätt bestämt mig för om jag ska sälja den. Men som jag mår just nu, och med den plats vi har på tomten just nu så händer det inte ett dugg, den bara står i garaget och blir dammig.
Så förutsättningarna är som följer: Vill någon som är "känd" medlem på det här forumet ta över Sveriges äldsta Toyota Carina (äldsta som är kvar i registret idag, potentiellt den äldsta nånsin som importerats av Toyota Sverige, men ingen kan svara på det, sannolikt en av dom absolut äldsta utanför Japan över huvud taget), så går det bra om den som köper den lovar på heder och samvete att bilen kommer restaureras till originalskick. Bilen har en helt felfri originalinredning utan minsta fläck eller skavank. Finns nästan ingen gravrost på bilen, jag har sett ett par hål. Mycket ytrost på sidorna dock. Några rostlagningar av tveksam kvalitet har jag hittat. Inredning helt felfri. Försedd med plastskärmar med kass passform, har en original ny höger framskärm, vänster har jag inte lyckats hitta. Kopplingen är kass, ny medföljer. Finns även ett par nya stötdämpare bak, men jag tror dom som sitter är okej. Batteri saknas. Bromsarna fastrostade.
Alltså:
-Sveriges äldsta Toyota Carina
-Säljes enbart till "känd" medlem på forumet
-Säljes endast till den som tänker göra seriös originalrenovering
-Finns i Skåne
Riktpris: Jag gav 7000 plus en defekt moped för den, så 8-10000 kanske kan vara en lagom summa. Dock är inte pengarna det viktiga, utan prioriteten är att den kommer till någon som verkligen tar hand om den.
Bilder finns på sidan 5 i projekttråden: http://toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=15&t=711
Återigen:
Den som inte kan bevisa att den kommer göra en riktig originalrenovering göre sig icke besvär. Då behåller jag den hellre.
Uppdatering: Kan även tänka mig att sälja till nån som tänker göra modifikationer, men den får inte gå som reservdelsbil, det är den för fin och för sällsynt för.
Så förutsättningarna är som följer: Vill någon som är "känd" medlem på det här forumet ta över Sveriges äldsta Toyota Carina (äldsta som är kvar i registret idag, potentiellt den äldsta nånsin som importerats av Toyota Sverige, men ingen kan svara på det, sannolikt en av dom absolut äldsta utanför Japan över huvud taget), så går det bra om den som köper den lovar på heder och samvete att bilen kommer restaureras till originalskick. Bilen har en helt felfri originalinredning utan minsta fläck eller skavank. Finns nästan ingen gravrost på bilen, jag har sett ett par hål. Mycket ytrost på sidorna dock. Några rostlagningar av tveksam kvalitet har jag hittat. Inredning helt felfri. Försedd med plastskärmar med kass passform, har en original ny höger framskärm, vänster har jag inte lyckats hitta. Kopplingen är kass, ny medföljer. Finns även ett par nya stötdämpare bak, men jag tror dom som sitter är okej. Batteri saknas. Bromsarna fastrostade.
Alltså:
-Sveriges äldsta Toyota Carina
-Säljes enbart till "känd" medlem på forumet
-Säljes endast till den som tänker göra seriös originalrenovering
-Finns i Skåne
Riktpris: Jag gav 7000 plus en defekt moped för den, så 8-10000 kanske kan vara en lagom summa. Dock är inte pengarna det viktiga, utan prioriteten är att den kommer till någon som verkligen tar hand om den.
Bilder finns på sidan 5 i projekttråden: http://toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=15&t=711
Återigen:
Den som inte kan bevisa att den kommer göra en riktig originalrenovering göre sig icke besvär. Då behåller jag den hellre.
Uppdatering: Kan även tänka mig att sälja till nån som tänker göra modifikationer, men den får inte gå som reservdelsbil, det är den för fin och för sällsynt för.
-
- Bilmodell: carina TA12
- Årsmodell: 1971
- PostOrt: Mariehamn
- Land (Country): AX
Re: Toyota Carina 1972
..den där skulle faktiskt va intressant.. äger själv 4 st TA12 och en TA14.. men har ingen som e riktigt komplett..
Finns den kvar,eller såld?
Finns den kvar,eller såld?
-
- Moderator
Den finns kvar. Det enda som jag känner till som inte är original är framskärmarna, som är av plast och har lite tveksam passform, jag har dock lyckats skramla fram en höger (har jag för mig) originalskärm i bra skick från en annan forumit här.
Jag får väl dock erkänna att jag inte riktigt har bestämt mig för om jag verkligen ska göra mig av med den.
Anledningen till att sälja den känner jag är lite för att jag vill göra nåt roligt med en bil, vilket litegrann var anledningen till att jag ville ha en pre 1976, eftersom man inte behöver vara så nitisk med avgaskrav osv. Det sket sig dock lite när jag upptäckte att det var Sveriges äldsta, och att den faktiskt skulle kunna vara en av världens äldsta som sålts utanför Japan.
Kopplingen är kass också förresten, men det har jag köpt en via eBay från ett företag i USA, så den medföljer förstås. En pärm med lite av varje som tidigare ägare har hittat på följer också med, även om den inte var särskilt komplett.
Följer man besiktningsprotokollen kommer man till slutsatsen att den har gått 19xxx mil (mätarn har ju som bekant bara fem siffror så den slår runt efter 9999 mil).
Jag får väl dock erkänna att jag inte riktigt har bestämt mig för om jag verkligen ska göra mig av med den.
Anledningen till att sälja den känner jag är lite för att jag vill göra nåt roligt med en bil, vilket litegrann var anledningen till att jag ville ha en pre 1976, eftersom man inte behöver vara så nitisk med avgaskrav osv. Det sket sig dock lite när jag upptäckte att det var Sveriges äldsta, och att den faktiskt skulle kunna vara en av världens äldsta som sålts utanför Japan.
Kopplingen är kass också förresten, men det har jag köpt en via eBay från ett företag i USA, så den medföljer förstås. En pärm med lite av varje som tidigare ägare har hittat på följer också med, även om den inte var särskilt komplett.
Följer man besiktningsprotokollen kommer man till slutsatsen att den har gått 19xxx mil (mätarn har ju som bekant bara fem siffror så den slår runt efter 9999 mil).
-
- Moderator
Uppdaterat startinlägget. Kan fortfarande tänka mig att sälja om rätt person är intresserad.
-
- Moderator
5000 prutat och klart (eller däröver om nån känner för att ge bud *hint hint*) och köparen får använda den till vad denne vill. Börjar behöva platsen, om inte annat för att garaget ska inredas.
Observera att den måste avlägsnas medelst trailer/lastbil då bromsarna sitter som berget och den inte har nåt batteri.
Observera att den måste avlägsnas medelst trailer/lastbil då bromsarna sitter som berget och den inte har nåt batteri.
- Swecap
- Pay User
- Bilmodell: Avensis
- Årsmodell: 2000
- PostOrt: Bollnäs
- Land (Country): Sweden
Surt sa räven.
De där med platsbrist är ett återkommande problem för många av oss.
Men jag tycker du ska försöka behålla bilen, en lada på landet med ledig plats hittar du säkert., ställ den där i några år. Lagomt när du glömt bort den har du säkert tid att fixa på den.
Med vänlig hälsning, Simon
De där med platsbrist är ett återkommande problem för många av oss.
Men jag tycker du ska försöka behålla bilen, en lada på landet med ledig plats hittar du säkert., ställ den där i några år. Lagomt när du glömt bort den har du säkert tid att fixa på den.
Med vänlig hälsning, Simon
Corona RT40 -66
-
- Moderator
Ptja, men samtidigt känns det inte som nåt jag vill hålla på med. Jag vill ha nåt i lite bättre skick som jag kan bygga nåt skoj av utan att behöva börja med en stor renovering. Dessutom vet jag inte om jag har mage att göra några modifikationer på en såpass unik bil..
-
- Moderator
Nu ska nyinköpta husbilen in i garaget, så nu måste den snart bort. Är iofs säsong ett tag till, och då får den klara sig ute, men vi tänkte spara sköna slantar på att vinterförvara den hemma.
- Swecap
- Pay User
- Bilmodell: Avensis
- Årsmodell: 2000
- PostOrt: Bollnäs
- Land (Country): Sweden
Slog på hitta.se vart Ljungbyhed ligger.
Det bådar inte gott, låg ju ganska nära.
Snart lägger man väl ett bud med, eller bara köper den av farten.
Så snälla du, du som har mindre antal rostiga bilar än jag, kan inte du köpa bilen.!!!!
Var in på projekt-tråden och tittade på bilderna med.
Är ju en retro pärla av rang.
Det bådar inte gott, låg ju ganska nära.
Snart lägger man väl ett bud med, eller bara köper den av farten.
Så snälla du, du som har mindre antal rostiga bilar än jag, kan inte du köpa bilen.!!!!
Var in på projekt-tråden och tittade på bilderna med.
Är ju en retro pärla av rang.
Corona RT40 -66
-
- Moderator
En liten bump.
Åker snart ut på blocket.
Åker snart ut på blocket.