Bytte laddningsregulator nu varnar bilen för allt ?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
xlarge__
Inlägg: 9
Blev medlem: tis 26 jul 2011, 21:28:29
Bilmodell: Charmant
Årsmodell: 1985
PostOrt: Timrå
Land (Country): Sverige

Bytte laddningsregulator nu varnar bilen för allt ?

Inlägg av xlarge__ »

Tjena !
Haft problem med laddningen nu i höst på min charmant.
Bytt både generator och regulator (dock till begagnade varav regulatorn var glapp)

Köpte nu i veckan en ny reg. på mekonomen men nu när jag bytte så börjar bilen varna för allt så fort den är igång. Testade att byta generator igen men utan resultat.

Någon som vet vad det handlar om ?
Sökt som en dåre men hittar ingen vettig info, finns tydligen bara ett relä på mekonomen med (täcker daihatsu, toyota och suzuki)

Bilen laddar som den ska även.
xlarge__
Inlägg: 9
Blev medlem: tis 26 jul 2011, 21:28:29
Bilmodell: Charmant
Årsmodell: 1985
PostOrt: Timrå
Land (Country): Sverige

Re: Bytte laddningsregulator nu varnar bilen för allt ?

Inlägg av xlarge__ »

Really ?

Ingen med några idéer ens, är iaf regulatorn som är boven. Har testat ett nytt men är samma sak med det, byter jag tillbaka till något av dom gamla trasiga så fungerar allt kanon utom just laddningen...

Kan man paralell koppla det nya fräsha med ett gammalt trasigt bara för att få tyst på allt gnällande.
Eller kommer det trasiga att stoppa strömmen då ?

Är precis som att relät stoppar instrumenteringen från att fatta att bilen verkligen är igång och iom att det är halvljusautomatik så börjar bilen tjuta för att lamporna lyser... sedan är det ju laddningslamporna som varna med, även fast regulatorn alstrar 13-14v till polerna.
Senast redigerad av xlarge__ den tis 20 sep 2011, 00:30:08, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4842
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Bytte laddningsregulator nu varnar bilen för allt ?

Inlägg av Glenn »

Är du säker på att du kopplat rätt då ? finns ju ofta flera stift på regulatorn ? ..borde ju inte kunna vara så mycket annat..

laddar den nåt ? kan du kolla med tångamperemeter ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
xlarge__
Inlägg: 9
Blev medlem: tis 26 jul 2011, 21:28:29
Bilmodell: Charmant
Årsmodell: 1985
PostOrt: Timrå
Land (Country): Sverige

Re: Bytte laddningsregulator nu varnar bilen för allt ?

Inlägg av xlarge__ »

Alla kablar stämde och laddade 13.7-14v runt 1200rpm.
Gav upp och for tillbaka med relät och börjar experimentera med dom gamla istället....

skitbil, tur den är fin iaf.
Skriv svar