Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Har strul med högt HC i en äldre Avensis och tänkte höra om någon som "kan" 7AFE motorn kan supporta
Har bytt Katt + Lambda sensor, bilen går bra, inga läckor verkar finnas i insug och vevhusvent. fungerar bra.
Senaste SBP gav bra övriga värden med Lambda 1.00 och HC 250
Som nästa steg har jag att byta MAP sensorn och stift men sen vet jag inte mera ?
Jag tror att ventiltätningar är slut och olja når förbränning, olja är ny
Frågor
- Är vanligt att 7AFE drar olja > läcker i toppen ?
- Brukar kolvringar ta slut ?
Kolla upp ifall det är en så kallad "Lean burn" motor den får ha högre HC,
Högt HC (kolväten) = oförbränt bränsle eller olja som följer med i avgaserna
Annars kolla upp alla tänddelar så dem är fräscha, sedan byt olja, eftersom 7A-FE kan vara lite känslig på för tunn olja, gå gärna på en 10-30 olja som ej är hel syntet. Så ska det nog ordna sig!
Jag förundras mer över varför man börjar byta de stora/dyra grejerna innan man provat de mest basic grejerna så som stift,
filter, rejäl hårdkörning med injector cleaner osv.
Och ja det är en leanburn motor, men de ska inte bli så högt HC än då, dessa motorer går väl normalt på en luft/bränsleblandning om 17-1 istället för normala 14-1.
Bosse bildoktorn är eftermarknadens bäste försäljare
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Vilken historia detta blev...
Testat allt, nära att riva av toppen. Som sista test lät jag Toyota göra en test. Toyota hittar inga fel utan ombes bilen med inga fel på avgasvärden, jag får upplysning att SBP har mätt fel, bilen är riktigt en s.k Lean Burn har inga krav på HC värdet och råder mig att tala allvar med stationen som gett 2:or på bilen. Nu har jag läxat upp stationschefen och skickat in en bägran på kompensation för utlägg och arbete till SBP som skall behandlas och betalas ut - vilka klantar....
Tack för tips och hoppas detta kan hjälpa andra att slippa köra antal ombesiktigar
Joachim
hoppas verkligen att dom inte strular med ersättning nu.
Det är verkligen varierande kompetens på bilprovningen, allt från folk med järnkoll till nån fåne dom uppenbarligen plockade in för att han råkade gå på gatan utanfdör känns det som.
..lite som att GT4'orna inte får köras i bromsprovaren, det vet ju de flesta besiktningskillar, men två gånger har jag fått nåt nöt som inte vill tro på det, den ena lät sej övertalas, den andra var HELT säker på att han skulle köra i bromsprovaren, då jag konsekvent vägrade så sa han "Du vet att jag kan kolla upp sånt här va ?" och jag sa "Då tycker jag du ska göra det.." varvid han sprang in igen och efter ett tag kom han ut och sa trumpet att jag hade rätt, "men ANDRA 4wd toyotamodeller kan köras i bromsprovaren" *suck*
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.